Navigationsprogram Pc
Navigationsprogram Pc
Hej, finns det ngt enkelt navprogram som använder sig av c-map samt visar ais utan att kosta skjortan?
Har kikat runt på nätet men det verkar bara finnas dyra varianter av detta.
/ Olle
/ Olle
Re: Navigationsprogram Pc
Vill du komma billigt undan, så välj Seaclear (gratis). Ta skärmdumpar av Cmap som du gör om till bilder.
Dessa kan du kallibrera och köra i Seaclear, som även hanterar AIS.
Seaclear kan hantera BSB korten, som numera inte kostar "skjortan"
Bild :Seaclear körs parallellt (i BSBkort) med Tiki som då inte kunde köra AIS.
Dessa kan du kallibrera och köra i Seaclear, som även hanterar AIS.
Seaclear kan hantera BSB korten, som numera inte kostar "skjortan"
Bild :Seaclear körs parallellt (i BSBkort) med Tiki som då inte kunde köra AIS.
Metoden att ta skärmdumpar och använda i Seaclear är smart. Fast det förutsätter ju ett program som kan visa C-map kort .....
Det finns ett program som heter SOFTWARE-ON-BOARD och som kan använda både C-map filer och minneskort. Lite versionen kostar £151.41 och Pro £281.85. Betydligt billigare än MaxSea och Nobeltec. Verkar väldigt kompetent.
Det finns ett program som heter SOFTWARE-ON-BOARD och som kan använda både C-map filer och minneskort. Lite versionen kostar £151.41 och Pro £281.85. Betydligt billigare än MaxSea och Nobeltec. Verkar väldigt kompetent.
OpenCPN är gratis och klarar både AIS o c-map.
Det är ett fungerar fint och jag tycker att det är ett stort lyft med vektor kort jämfört med seaclear och bsb kort som jag körde innan. Googla så hittar du det nog.
Det är ett fungerar fint och jag tycker att det är ett stort lyft med vektor kort jämfört med seaclear och bsb kort som jag körde innan. Googla så hittar du det nog.
Vær opmærksom på at det C-Map format som læses i Open CPN ikke er det samme som anvendes af SOB eller i almindelige plottere, nemlig NT eller Max.oskarw skrev:OpenCPN är gratis och klarar både AIS o c-map.
Michael
Vad "lyfter" vektorkorten?oskarw skrev:OpenCPN är gratis och klarar både AIS o c-map.
Vektorkort kontra BSB kort har diskuterats en hel del.
BSB korten är en exakt kopia av papperskorten.
Alla vektoriserade kort är "översatta" från "våra" papperskort.
Vid "översättningen" tappas eller missas information.
Skulle inte vilja navigera utanför allmänna farleder med vektoriserad kort.
Har sett alltför många "fel", för att känna mig trygg.
http://forum.hamnen.se/navigation-och-s ... ekort.html
http://forum.hamnen.se/navigation-och-s ... ram-2.html
http://www.123minsida.se/LasseLundell/12773940
[/quote]
Vad "lyfter" vektorkorten?
[/quote]
Det som lyfter vektorkort är skärpan vid inzoomning. BSB-linjer och text blir då väldigt suddiga. Jag skulle inte vilja navigera utanför allmänna farleder utan mina vektoriserade C-map.
Vad "lyfter" vektorkorten?
[/quote]
Det som lyfter vektorkort är skärpan vid inzoomning. BSB-linjer och text blir då väldigt suddiga. Jag skulle inte vilja navigera utanför allmänna farleder utan mina vektoriserade C-map.
Det där med vektorkort och kvalitet är en glidande sanning numera. De flesta sjökort genereras från samma källor, och de tryckta korten kan då få samma fel som de som genereras till andra format. När det handlar om enskilda företag som köper rådata från (till exempel) Sjöfartsverket (eller heter det Transportstyrelsen numera?) kan ju deras hantering tillföra fel, men det kan ju lika väl vara fel på grunddata (ojoj!) eller renderingsprogrammet som fubbar till originalet. Allt är möjligt i vår digitala värld, men att framställa en papperskopia eller en bildskärmsbild kan i det fallet inte anses vara så stor skillnad. Däremot stämmer ju resonemanget alldeles utmärkt om man utgår från ett tryckt original då man bygger vektorgrafik-kortet (alltså, lägger in den information som skall generera en kartbild). Bara i bästa fall blir det lika bra, och aldrig bättre.
När det gäller den skenbara precisionen i en vektorförstoring visar skärpeargumentet bara att man inte förstått hur rådatakvaliteten påverkar precisionen. Säkerheten i en positionsangivelse i kartan blir inte större därför att den ritas distinkt i alla skalor. Grovt förenklat, om positionerna har en precision om tio meter (typiskt GPS-värde) kommer ingenting att kunna placeras säkrare än inom en tiometer och felmarginalen kan vara upp till det dubbla (två osäkerheter adderas alltid, de tar "aldrig" ut varann).
När det gäller den skenbara precisionen i en vektorförstoring visar skärpeargumentet bara att man inte förstått hur rådatakvaliteten påverkar precisionen. Säkerheten i en positionsangivelse i kartan blir inte större därför att den ritas distinkt i alla skalor. Grovt förenklat, om positionerna har en precision om tio meter (typiskt GPS-värde) kommer ingenting att kunna placeras säkrare än inom en tiometer och felmarginalen kan vara upp till det dubbla (två osäkerheter adderas alltid, de tar "aldrig" ut varann).
Anders S
Vad "lyfter" vektorkorten?janne skrev:
[/quote]
Det som lyfter vektorkort är skärpan vid inzoomning. BSB-linjer och text blir då väldigt suddiga. Jag skulle inte vilja navigera utanför allmänna farleder utan mina vektoriserade C-map.[/quote]
Jovisst blir skärpan bättre men kustlinjen blir "fyrkantigare" och "rakare"i vektorkorten.
I BSB behåller kustlinjen sin "rondör".
Bild: BSBkort inzoomat i max, (program OpenCPN) den "suddigheten" kan jag stå ut med.
OpenCPN kan köra AIS och C-map.Calvados skrev:Hej, finns det ngt enkelt navprogram som använder sig av c-map samt visar ais utan att kosta skjortan?
/ Olle
Jag vet mycket väl att man inte kan lita på positionsangivelsen på kortet till så stor noggrannhet som inzommningen gör möjligt. Jag tycker ändå att det är en fördel med bildskärpan på ett vektorkort.Anders S skrev:När det gäller den skenbara precisionen i en vektorförstoring visar skärpeargumentet bara att man inte förstått hur rådatakvaliteten påverkar precisionen. Säkerheten i en positionsangivelse i kartan blir inte större därför att den ritas distinkt i alla skalor. Grovt förenklat, om positionerna har en precision om tio meter (typiskt GPS-värde) kommer ingenting att kunna placeras säkrare än inom en tiometer och felmarginalen kan vara upp till det dubbla (två osäkerheter adderas alltid, de tar "aldrig" ut varann).
Så kan det också se ut när man jämför. Skarpare och renare bild med vektoriserade.
janne skrev: Så kan det också se ut när man jämför. Skarpare och renare bild med vektoriserade.
BSB kortet är från 2001 och det vektoriserade är nyare, det är sant. På en större skärmbild är oskärpan mycket tydligare än vad som syns på bilden ovan.Lars L skrev:janne skrev: Så kan det också se ut när man jämför. Skarpare och renare bild med vektoriserade.Jo om man använder äldre BSBkort kan det se ut så där.
Skall du jämföra bör du visa samma skala på korten och ålder.
Var är pricken i vektorkortet samt djupsiffran, som visas i BSBkortet?
Det har troligtvis fallit bort, inte ovanligt när det gäller vektorkort!
Men en ansvarsfull navigatör använder "färska" BSB kort, som håller en högre kvalitet, än (dina) kort som platsar på antikrundan.
Mina kort är från 2009, hur gamla är dina BSBkort?
Gå in i bsb filen, där kan du läsa av när kortet är tillverkat.
Simma lungt, det finns viktigare saker i livet att diskutera än sjökort.
Skalan är samma på båda.
Pricken finns och är knivskarp på skärmen men syns dåligt på denna förminskade bild, djupsiffran är inte med på vektorkortet. Man kan välja detaljrikedom på dessa.
Ansvarsfull är en bedömning jag inte kan göra så det får du stå för själv.
Varför diskuterar du om du inte tycker det är viktigt?