Låsa in jordenruntseglare?
Re: Låsa in jordenruntseglare?
2 frågor:
-Har hon seglat eller flugit dit?
-Är det hon själv eller pappan som vill att hon ska ut på haven?
Sen apropå att kunna plocka ned en motor till beståndsdelar så tror jag inte att den engelska tuffa (och snygga!) tjej som var så duktig på Vende Globe kan plocka ned sin motor. I ärlighetens namn kan inte jag det heller, vafasiken det finns ju serviceverkstäder!
-Har hon seglat eller flugit dit?
-Är det hon själv eller pappan som vill att hon ska ut på haven?
Sen apropå att kunna plocka ned en motor till beståndsdelar så tror jag inte att den engelska tuffa (och snygga!) tjej som var så duktig på Vende Globe kan plocka ned sin motor. I ärlighetens namn kan inte jag det heller, vafasiken det finns ju serviceverkstäder!
Eilean: Det är ditt fel!Eilean skrev:Vad jag tycker är rätt intressant är att det tog rätt lång tid för någon här på SG att upptäcka att flickebarnet faktiskt inte seglat till Karibien utan tog flyget. Jublet kom litet för tidigt, Pippi var inte SÅ tuff.
Det är ett syftningsfel som heter duga och kan locka den bäste att tro att båten ligger StMartin, inte i hemmahamnen (som den verkar göra).Senare på söndagen meddelade en barnavårdande myndighet i Nederländerna att Laura Dekker påträffats på andra sidan Atlanten, på karibiska ön St Martin. Hon är omhändertagen av lokal polis och kommer så snart som möjligt att skickas hem.
Efter försvinnandet var polisen snabb att kontrollera om flickans båt fanns på sin plats. Vilket den visade sig göra, enligt en talesman för Utrechtpolisen.
Q: du tänker nog på Dee Caffari som har en mycket gedigen bakgrund som seglare, och kan säkerligen skruva isär en motor om så krävs. Jag grundar den slutsatsen på att hon har en formell seglarutbildning och har varit flaggkapten för en stor charterflotta innan hon började kappsegla. Det är ingen bra person att jämföra sig med som hobbyseglare , man kan lätt känna sig litet... otillräcklig?
Anders S
Nope ingen ärrad gammal märr till kvinnlig örlogskapten, nej det här är en ung snygg tjej:
-Sam Davies!
När hon står framför webkameran i sittbrunn i sin jättebåt som hon kör shorthanded, mitt ute på Atlanten, så kan hon göra ploj av att hon är rädd, längtar hem till mamma, oj kolla den där stora vågen osv.
En riktig pärla!
-Sam Davies!
När hon står framför webkameran i sittbrunn i sin jättebåt som hon kör shorthanded, mitt ute på Atlanten, så kan hon göra ploj av att hon är rädd, längtar hem till mamma, oj kolla den där stora vågen osv.
En riktig pärla!
Man väl kunna ha vem som av de här två som fördäcksgast utan problem, tror jag.
Men det festligaste var första raden i Wikipedia, om Samantha Davis:
Men det festligaste var första raden i Wikipedia, om Samantha Davis:
Hon är med andra ord starkt misstänkt för att fixa med motorer när ingen tittar.Samantha Davies (born in 1974 in Portsmouth) is a British yachtswoman. She has a degree in Mechanical Engineering from St John's College, Cambridge.
Anders S
Hm, anade att det var något lurt med henne. Det var liksom för bra allting. 
Det brukar alltid vara för bra, när man kollar fakta...
Det är som journalisterna säger: Om ett scoop är för bra för att vara sant, så kolla inte källorna för noga!
/j
Det är som journalisterna säger: Om ett scoop är för bra för att vara sant, så kolla inte källorna för noga!
/j
Nu återstår bara frågan vad som händer om en ensamseglare får problem med motorn och samtidigt hamnar i internetskugga. Hur ska den få fatt på Wikipedia då? 
Du tror inte att Samantha kommer ihåg att hon har en ingenjörsexamen utan att kolla på Wikipedia ?Mr Q skrev:Nu återstår bara frågan vad som händer om en ensamseglare får problem med motorn och samtidigt hamnar i internetskugga. Hur ska den få fatt på Wikipedia då?
Anders S
Samantha ja, men det är oss andra jag är orolig för...
Synpunkten är sund. Det är inte alldeles ovanligt att få rådet att ta med de viktigaste reservdelarna till motorn (med mera) därför att chansen är stor att man träffar någon som kan, även om man inte kan själv. Det är ju också något som ofta påpekas, att den som vill tjäna en hacka i hamnarna bör vara motormek, elektronikreparatör eller segel/kapellsömmare. Vad gäller tillgång till Internet, så får man ladda ner det man behöver i förväg. Vi är ju litet bortskämda med att allt i manualväg finns på nätet och kanske därför inte samlar på oss allt, men på Atlanten finns ju ingen som kan hjälpa. Det är ju heller inte allt som behöver fixas omgående. Rigg, segel och navigationen måste ju funka, annars kan mycket vänta.Mr Q skrev:Samantha ja, men det är oss andra jag är orolig för...
Anders S
Man anar en viss lättnad hos en del skribenter över att denna resa inte var sann 
Vad skulle lättnaden bero på, Tommy?
God Fortsättning passar jag på att säga också, till alla med- och motklottrare.
MVH
Håkan
God Fortsättning passar jag på att säga också, till alla med- och motklottrare.
MVH
Håkan
En expert i mängden