Låsa in jordenruntseglare?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Maxi33
Diamantmedlem

Re: Låsa in jordenruntseglare?

Inlägg av Maxi33 » tis 08 sep 2009, 09:01

Intressant vidgning av perspektiven friseglarn, det verkar som att vi börjar betrakta samma spelplan till slut, om än från varsin sida.

Du skriver: "Om jag anar att någon har idén att man skall hindra tills man vet säker att allt kommer gå bra så tar jag motsatt ställning, d v s aldrig hindra förrän det är visat att det absolut inte kommer gå bra."
Detta liknar min egen inställning, vad än vissa Herrar må tro (insert smiley here, Tommy) - men med ett par viktiga förbehåll.

Dels att det handlar om saker där det är möjligt att i förväg bevisa något, vilket sällan händer, dels att konsekvenserna av en felbedömning inte är oåterkalleliga.

I sådana fall gäller försiktighetsprincipen, om riskerna och konsekvenserna av ett misslyckande är oproportionerligt stora i förhållande till den möjliga vinsten, så skall man ingripa.
Handlar det om en vuxen skall det till mycket starka skäl att stoppa någon, men handlar det om ett barn räcker det med en lägre grad av oro.
Vilket alla föräldrar vet.

MVH
Håkan
En expert i mängden

RunawayPeter
Silvermedlem

Inlägg av RunawayPeter » tis 08 sep 2009, 14:45

Jadu, friseglarn, jag är då ingen vän av myndigheter. De tycks för det mesta inkompetenta, dyra och ineffektiva.
Dock behövs en del av dem. Eller tror du på någon sorts anarki?
Varför måste jag förresten ha bilbälte på mig, jag vill ju inte? (inte jag, men vissa puckon fattar inte)

Civiliserade samhällen har skapat sina regler för att ta hand om sina medborgare, att skydda oss, när vi inte vet bättre. Och visst, det börjar gå för långt, glida över i diktatur. FRA tex, är ett tydligt tecken på det.

Låt de vuxna göra som de vill,( inom rimligheten gräns) så länge de inte skadar eller försöker tvinga andra. Bort med förbudsmentaliteten!

Men alla här måste väl ändå hålla med om att barnen ska vi tillsammans skydda, från ondsinta människor, från inkompetena myndigheter och från barnen själva!

runaway

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 21 dec 2009, 15:46

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » mån 21 dec 2009, 15:58

Haha, hade hon seglat själv över Atlanten? Det är ju fullständigt fantastiskt! Vilken tjej! :D

Och henne ska dom skicka hem? Tråkigt!!!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 21 dec 2009, 16:50

Hm. Pippi Långstrump finns kanske i holländsk översättning (version) i alla fall. Skönt att det gått bra med resan. Hoppas nu hon kan hålla sig hemma och inte utmana ödet och all världens övriga myndigheter förrän hon är myndig(are).
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tis 22 dec 2009, 10:45

Vilken tjej! All cred. Hoppas få höra mer om modiga och äventyrliga färder! Definitivt inte en tjej som skulle må bra att låsas in i 9 till 5-tillvaro verkar det som.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tis 22 dec 2009, 18:01

Om jag förstod tidningsartikeln rätt så larmade flickans vårdnadshavare på en söndag att hon var försvunnen, och samma söndag hittades hon på andra sidan Atlanten i Karibien.

Detta tycker några på detta forum är ett fint bevis på att trettonåringar både kan och skall få ensamsegla runt jorden.

No further comments.

Jo förresten, en. Ni är svårt störda av ert seglingsintresse.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tis 22 dec 2009, 18:22

Det förefaller herr, Maxi 33, som att flickan inte bara har en stark vilja att jordentuntsegla. Hon verkar dessutom ha kunskapen att ta sig från Holland till Karibien själv i en segelbåt. Det ska jag gladeligen erkänna: -Det kan inte jag! Kan du Maxi33?

Mozart var ju också ett freak för sin ålder. Verkade ha gått skapligt för honom.

Nej, men du har kanske rätt Maxi33, lås in ungen i ett radhus i någon Holländsk småort. Gärna i ett fosterhem. Det blir alla säkert mycket mer lyckliga av.
Vem vet hon kanske får uppleva sexuella övergrepp från styvfar? Jäpp rättvisa har skipats såsom i arabvärlden. Enda skillnaden är att där använder de stenar.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tis 22 dec 2009, 18:31

Intressant svar av Mr Q på mitt inlägg, inte ett ord i svaret relaterade till något jag skrev i mitt inlägg.

Är det zen, Mr Q?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Johan 52
Diamantmedlem

Inlägg av Johan 52 » tis 22 dec 2009, 18:58

Jag kan inte förstå varför man inte som förälder fritt får exploatera sina barn.
Det är ju trots allt föräldrarna som både har tillverkat och sedan sörjt för deras fortlevnad.

På stora delar av planeten är detta helt naturligt. Om detta vet många som varit i t.ex Thailand en hel del.
I detta fallet gäller ju dessutom att passa på innan flickan vet bättre själv.
Några år till och hon vet vad hon blir utsatt för.//Johan

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » tis 22 dec 2009, 20:37

Laura Dekker seglade inte till Karibien, hon flög. Detta enligt Mike Corder, Associated Press, .

/j

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 23 dec 2009, 10:09

Ah, mysteriet tätnar: Hur har båten kommit till Karibien? Har den det? Vem har seglat dit den i så fall? Har pappa vårdnadshavare synts till på ett tag? Vem skvallrade?

Jag anar nu en viktig skillnad mot Pippi Långstrump; detta är en curling-Pippi. Att sedan rättshaveristiska antydningar ("Det Är Socialen Som Förstört Vårt Barnbarn") förekommer i debatten gör ju inte saken mindre intressant. Snart lägger någon moderator den här tråden på Klotterhalvan, den mörka, misantropiska sidan, sanna mina ord...

GOD JUL, ALLA!
Anders S

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » ons 23 dec 2009, 11:10

Enligt bland annat The Guardian ligger Guppy kvar i Holland. Men hon kan ju ha köpt en ny båt för de pengar hon påstås ha tagit ut från banken.

/j

edit: stavfel
Senast redigerad av 1 jason, redigerad totalt 0 gånger.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » ons 23 dec 2009, 11:48

"The youngest person to sail solo around the world is 17-year-old Mike Perham of Britain. Australian 16-year-old Jessica Watson, is currently trying to beat Perham's record.

Shortly after he grabbed the record in August, Perham put Laura's quest in perspective.

"It's whether she's got the physical strength, the mental strength and the technical ability," he said. "You know, can she strip an engine blindfolded? You know, can she build boats? Is she an electrician? Is she a mechanic as well? Because you can't just be a sailor to do a trip like this.""
Citat ur artikeln i Associated Press.

Kanske något att reflektera över, alla debattörer av typ självklart-skall-trettonåriga-tjejer-få-ensamsegla-jordenrunt-och-alla-myndigheter-är-elaka.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 23 dec 2009, 12:52

Maxi33 skrev:"The youngest person to sail solo around the world is 17-year-old Mike Perham of Britain. Australian 16-year-old Jessica Watson, is currently trying to beat Perham's record.

Shortly after he grabbed the record in August, Perham put Laura's quest in perspective.

"It's whether she's got the physical strength, the mental strength and the technical ability," he said. "You know, can she strip an engine blindfolded? You know, can she build boats? Is she an electrician? Is she a mechanic as well? Because you can't just be a sailor to do a trip like this.""
Citat ur artikeln i Associated Press.

Kanske något att reflektera över, alla debattörer av typ självklart-skall-trettonåriga-tjejer-få-ensamsegla-jordenrunt-och-alla-myndigheter-är-elaka.

MVH
Håkan
Jag tror att det gamla klassiska 'du-skall-kunna-allt-och-klara-dig-själv-tänket' försvinner allt mer bland långseglare och framför allt bland spektakulära rekordslagare. Det finns ju EPIRB och satellittelefoner. Och en räddningsinsats, även om den är av enkelt slag (tamponger, hon fick sin första mens...) kan nog media göra spektakulär nog. För det är väl avsikten med jippot - mediauppmärksamhet. Warhols ofta citerade 15 minuter.

En del låtsas att ungarna dragit iväg i en hemmabyggd ballong, andras ungar skall segla jorden runt som småbarn, jag ser bara nyansskillnader.

Vad jag tycker är rätt intressant är att det tog rätt lång tid för någon här på SG att upptäcka att flickebarnet faktiskt inte seglat till Karibien utan tog flyget. Jublet kom litet för tidigt, Pippi var inte SÅ tuff.

Skriv svar