Lacka, olja eller måla inredning?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Stream
Guldmedlem

Lacka, olja eller måla inredning?

Inlägg av Stream » lör 21 nov 2009, 11:42

Jag funderar på att fräscha upp teakplywooden i ruffen.

Jag har tidigare haft goda erfarenheter av Internationals Scooner-fernissa, men vet inte om jag vill lägga ned den mängd jobb som krävs för att få ett fint resultat med fernissa. Då är olja ett alternativ. Jag har aldrig använt olja tidigare, och vet inte vad jag kan förvänta mig av resultatet. Enligt orginalbroschyren är min inredning oljad som original, men det var över 25 år sedan och teaken är väldigt torr. Ett tredje alternativ som jag är väldigt sugen på är att måla inredningen vit för att få en luftigare och modernare inredning. Jag tror det skulle kunna bli riktigt snyggt med detaljer av teak som t.ex lister mm.

Vad är era arfarenheter av olja? Vilka produkter och tillvägagångssätt ska jag överväga?

Vilken färg/lack och vilken metod ska jag använda om jag väljer att måla vitt, för att få en bra yta?

Här är båten idag: Bild

Här är en Monark 700 med vit inredning: Bild

Tacksam för tips, råd och synpunkter.

MVH,

Andreas

peterh
Diamantmedlem

Re: Lacka, olja eller måla inredning?

Inlägg av peterh » lör 21 nov 2009, 12:23

Jag har ungefär samma frågeställning men en maxi. Är det
någon som vet hur maxi behandlade inredningen ? Är den
oljad eller hade man någon lack ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

frans73
Silvermedlem

Inlägg av frans73 » lör 21 nov 2009, 16:09

Det är precis vad jag skall göra med min 700, lacka vitt alltså. Jag kommer även andvända mig av biltemas teaklister och polerad o klarlackad mässing, tror nog det kan få en lite mörk o murrig inredning att lysa upp. Kommer även fixa nya tjockare dynor fram i ruffen dom gamla orginaldynorna är inte anpassade efter min kropp :D

MVH Peter

Stream
Guldmedlem

Inlägg av Stream » lör 21 nov 2009, 17:05

frans73 skrev:Det är precis vad jag skall göra med min 700, lacka vitt alltså. Jag kommer även andvända mig av biltemas teaklister och polerad o klarlackad mässing, tror nog det kan få en lite mörk o murrig inredning att lysa upp. Kommer även fixa nya tjockare dynor fram i ruffen dom gamla orginaldynorna är inte anpassade efter min kropp :D

MVH Peter
Trevligt Peter. Du kan väl hålla mig uppdaterad på hur det går, jag är nyfiken på resultatet.

frans73
Silvermedlem

Inlägg av frans73 » lör 21 nov 2009, 22:53

Starten av detta kommer inte förrän i mars, kanske något tidigare om vädret tillåter

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » sön 22 nov 2009, 16:37

Min turordning skulle vara följande:

Lacka (flera lager klarlack tills du har porutfyllnad, sedan ett eller max två lager mattlack)
Måla vitt
Olja (detta skulle jag avråda ifrån. Oljan härsknar och det luktar f-n i båten. Dessutom drar det år sig smuts)

Vitlack kan vara ett bra alternativ om teaken är skadad, tex av fukt, läckage eller dyl.

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » sön 22 nov 2009, 19:13

Håller med Consensus på rangordningen.

Själv skulle jag aldrig köpa en båt med vitmålade skott eftersom fuktskador inte syns och kan vara övermålade! Detta bör man tänka på innan man går loss med färg så att man inte tappar möjliga köpare längre fram.

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » mån 23 nov 2009, 09:45

Jag håller på med uppfräschning av gammal lack och reparation av fuktskador. Jag kör med polyuretanförstärkt oljelack, många lager högglansig. Jag gillar när det glänser, även inomhus, så jag lämnar nog bort mattlacken. Fast detta är nog ett flerårigt projekt, det tar ju en evighet att fixa till trädetaljer :('
Vårens lull-lullprojekt blir en fodring av (den genomgående) masten a'la ångpanna. Klarlackade teakribbor med glänsande mässingsband osv. för att slippa se aluminiet. jag tror jag plockar dit ett fejkat siktglas också, kan ge trevlig mysbelysning m.hj.a. en led eller nåt...

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 23 nov 2009, 11:05

Personligen har jag inget emot ljusa, gärna vitmålade inredningar. I princip.
Men i tider där träets ursprung blir allt viktigare ur miljösynpunkt och där gott virke av hög kvalitet blir allt sällsyntare känns det litet fel att måla över fint ädelträ. Vi kommer att få leva med målade/laminerade inredningar tills de står oss upp i halsen ändå och teak eller mahogny av (relativt) hög kvalitet kommer bli en exklusiv bristvara .
Jag är nog för att vara litet varsam med äldre båtar och försöka behålla de tidstypiska dragen så långt som möjligt och renovera med känsla.

I övrigt anser jag att fernissad inredning är det enda riktiga. Dels skapar det en yta och ett djup olja aldrig kan komma i närheten av, dels är det så oerhört mycket enklare att hålla rent och underhålla.

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » mån 23 nov 2009, 19:42

Här kommer lite inspiration till ditt målande, en mycket läcker italiensk båt vid namn T-34
Röd svart vit inredning http://www.tyachts.it/model/t34 klicka på inside
Går även att välja andra alternativ.

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » mån 23 nov 2009, 20:01

Hur man kan döpa en båtmodell till samma namn som gammal rysk stridsvagn med sanslöst kass finish är en gåta i sig vilket skvallrar om att det kanske inte finns så många strängar på lyran på det varvet...
Henric D

Stream
Guldmedlem

Inlägg av Stream » mån 23 nov 2009, 20:59

Schvidja skrev:Här kommer lite inspiration till ditt målande, en mycket läcker italiensk båt vid namn T-34
Röd svart vit inredning http://www.tyachts.it/model/t34 klicka på inside
Går även att välja andra alternativ.
Now we´re talking. Läckert!

HR312: Håll dig till ämnet.

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » tis 24 nov 2009, 18:15

jag skulle inte heller komma på tanken att köpa en båt där nån målat allt trä vitt inuti. det gör ju att man blir jävligt misstänksam. jag tror att den blir riktigt svår att sälja sen. men men....... jag kanske har fel?? :lol:

Skriv svar