Skärning spinnaker?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Stream
Guldmedlem
Inlägg: 92
Blev medlem: ons 11 okt 2006, 14:25

Skärning spinnaker?

Inlägg av Stream » mån 09 nov 2009, 19:16

Hej på er,

jag ska beställa en ny spinne till min Monark 700 Miniton (7 x 2.5 meter x 1400 kg, 0.99 lys/srs, 32 m2 spinnaker, SL 7.90 m, SPL 2.44 m, 1/2 bredd 4.39 m)

Spinnakern ska vara allround och användas till både kryss/läns och distanskappsegling. Segelmakaren (Kabat/Narwal) rekommenderar skärning 2 eller 5 nedan. Vilken skärning skulle du välja givet förutsättningarna? Är det viktigt med flera kontrasterande färger i en spinnaker eller kan man köra enfärgat utan att göra bort sig?

Bild

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Re: Skärning spinnaker?

Inlägg av Nubben » mån 09 nov 2009, 20:27

Skärning 5 tror jag mera på. Den torde ta upp belastningarna bättre, även om belastningarna knappast är jättestora på en Monark.
Dock så har skärningen mindre betydelse än formen.

barry
Diamantmedlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 17:49

Re: Skärning spinnaker?

Inlägg av barry » mån 09 nov 2009, 20:30

Välj femman för bättre prestanda på brantare bogare eller tvåan för ett något mer lättrimmat segel. Givet förutsättningarna skulle jag gå på triradiella skärningen utan horisontella våder.

Ang färg så kan det från en praktisk synvinkel vara bra med kontrasterande färger på första och andrapanelen då det gör det något lättare att se om spinnaren håller på att kollapsa. Gillar personligen enfärgade spinnare och du gör knappast bort dig. Ska man vara riktigt pedantisk vill man gärna ha hela seglet från samma rulle för att undvika olika töjning pga olika tygbatchar. Nu är det ju inte så stort segel det är fråga om, men du har ju kontringen klar om du får en sned kommentar från någon när du kör enfärgat :)

Övervägt att öka halvbredden något och köra med mätbrev när du ändå beställer nytt? 4.39 låter ganska smalt för att få riktigt bra drag om du har ett SL på nästan 8 meter. Den straffpinnen du drar på dig med ökad halvbredd kan du nog räkna hem.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Skärning spinnaker?

Inlägg av Tommy » mån 09 nov 2009, 20:37

Snyggt med lite färgglad spinnaker men smaken är som baken. I somras blev det många härliga sjömil under spinnaker, lite av ett genombrott för vår del då vi fick upp farten rejält på att hissa och ta ner. Plattläns är annars en rejält tråkig bog om det inte blåser friskt, men med spinn så blir det bra drag och fart redan från några m/s.

Bra att ha de olika hornen i olika färger, grönt för styrbord, rött för babord och vitt för topp (sett akterifrån) då blir det lättare att hitta i påsen.

Hälsningar
Tommy

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Skärning spinnaker?

Inlägg av Mr Q » tis 10 nov 2009, 06:03

Det är väl skillnad i pris antar jag? 2:an duger nog alldeles utmärkt, det är en skärningen som suttit på typ 90% av de spinkar jag sett uppe på olika båtar.

Välj neutrala färger så du inte stör dig på dem sen, exempelvis rött, vitt och blått. (snarare än t.ex. helgrönt eller gult och lila :mrgreen: )

Stream
Guldmedlem
Inlägg: 92
Blev medlem: ons 11 okt 2006, 14:25

Re: Skärning spinnaker?

Inlägg av Stream » tis 10 nov 2009, 10:37

Priset är detsamma för skärning 2 och skärning 5: 6800 kr för 32CHS-duk (32/40g/m2) från Dimension-Polyant.

Det lutar alltså åt att jag ska ha skärning 5 för bättre formstabilitet på branta bogar. Finns det någon nackdel med 5:an? Svårare trim nämndes ovan. Något mer?

Min båt är vit och blå så det får nog bli en helblå spinne.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Skärning spinnaker?

Inlägg av stangen » fre 13 nov 2009, 18:32

Uj, uj. Det finns en räcka olika former och kombinationer.
För att få en bild av hur det hänger ihop - kika in på http://www.se.northsails.com/language/e ... naker.aspx

Jag har en S2, dvs ganska allround för lättare väder. Lurar på en S4 som är lite plattare för lite hårdare vind.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Skärning spinnaker?

Inlägg av Peter_K » lör 14 nov 2009, 01:55

Stream skrev: Min båt är vit och blå så det får nog bli en helblå spinne.
Varför inte en helvit spinne?
Alla borde ha skägg

racemaster
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 11 nov 2009, 17:28

Re: Skärning spinnaker?

Inlägg av racemaster » lör 14 nov 2009, 10:12

Välj en helvit eftersom vit spinnduk är hållbarare en färgad duk. Eller helst en ljus färg om du vill ha en färgad.
Färgen har ingen betydelse ur trimsynpunkt. Dom flesta som seglar entypsklasser har vita spinnare.

Stream
Guldmedlem
Inlägg: 92
Blev medlem: ons 11 okt 2006, 14:25

Re: Skärning spinnaker?

Inlägg av Stream » lör 14 nov 2009, 10:45

racemaster skrev:Välj en helvit eftersom vit spinnduk är hållbarare en färgad duk. Eller helst en ljus färg om du vill ha en färgad.
Färgen har ingen betydelse ur trimsynpunkt. Dom flesta som seglar entypsklasser har vita spinnare.

Mycket bra tips där. Hållbarhet är givetvis viktigare än estetik. Vit får det bli.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Skärning spinnaker?

Inlägg av SWE54 » lör 14 nov 2009, 14:51

Enda nackdelen med vit är att det kan bli jobbigt att titta i den längre stunder när solen ligger på, den reflekterar väldigt mycket ljus. Kör man entyp och kryss/läns så är det väl mindre jobbigt än att tex köra längre "runt någon ö"-race där man kan få sitta och stirra på den i timmar i värsta fall...
Jag hade valt en röd..:)
Din blir såpass liten att hållbarheten inte blir någon faktor...
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Skriv svar