Kompressorkyl i kyla

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Kompressorkyl i kyla

Inlägg av Eilean » fre 13 nov 2009, 11:15

En undran, som kan var intressant för oss som har båten i sjön året runt.

Vad händer egentligen om man drar igång en kompressorkyl när själva skåpet (evaporatorn) är kallare än kompressorn (kondensatorn)?
Teoretiskt kan ju detta hända om jag kommer till min båt som är nedkyld och ouppvärmd och kylskåpet håller låt säga 0 grader inne i boutrymmena. Men kompressorn med sin keel-cooler håller kanske ett par tre plusgrader då den sitter under durkarna i kölsvinet långt ner och kondensatorn på en meters djup i (relativt) varmt vatten.

Frågan är något hypotetisk då kylen inte känns så angelägen i ner nerkyld båt.
Men å andra sidan händer det att jag kommer en ner en torsdagskväll och slår på värme och annat inför en vinterhelgsegling. Hittills har jag inte slagit på kylen då utan väntat tills båten är varm. Fast då har det inte funnits is till GT-n närman kommer ut fredag kväll.

Peter_K
Diamantmedlem

Re: Kompressorkyl i kyla

Inlägg av Peter_K » fre 13 nov 2009, 12:02

För några år sedan pajade frysboxen som morsan och farsan hade i förrådet. När vi skulle köpa ny sade säljaren att man inte bör ha en dylik i ett ouppvärmt utrymme eftersom köldmediet blir mer trögflytande och det sliter på pumpen. Borde även vara tillämpbart här?
Frågan är ju också om du inte kan stuva maten under durkarna där det borde vara kring +4-6 °C så här års, dvs kylskåpskallt.
ps Vi isolerade förrådet, frysboxen har nu funkat i över tio år.
Alla borde ha skägg

frejo
Guldmedlem

Inlägg av frejo » fre 13 nov 2009, 13:45

Det skrevs i Göteborgs-Posten häromdagen om ett kylskåp som slutade fungera för att det var för kallt i stugan där det stod, nedåt 5 grader. Köparen klagade men ARN gav säljaren rätt eftersom det enligt bruxen framgick att skåpet inte tål kyla :o . Borde kanske finnas likheter med kylen i båten?

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » fre 13 nov 2009, 14:32

Då de flesta kylar startar och stannar när man använder dem så är situationen att evaporatorn är kallare än kondensatorn fullt normal. 20 grader ute 6 i kylen eller 3 grader ute och 0 i kylen!
Så att starta kylen när det är kallt hade jag inte oroat mig för, så länge du vågar använda kylen när det är kallt i vattnet.

Sedan om man vågar köra kylen alls när det är 0 gradigt i kondensatorn är en annan sak, har svårt att se att det är något att oroa sig för då temperatur skillnaden från normal drift är liten, kanske 10 grader. Jämför med en stuga i norrland där det kan vara -30 grader i rummet, det kan nog vara lite värre då kondenspunkten för kylmedlet börjar komma nära. Vad jag hittar på nätet ligger den på minus 26-30 grader i normalt lufttryck.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 13 nov 2009, 19:11

Vi har en jättestor kylbox i vårt "yttre garage", som håller strax över noll på vintern. Det stod där när vi köpte huset och har nog tuffat och gått i 20 år (ta i trä), så det kan fungera

ALm
Platinamedlem

Inlägg av ALm » fre 13 nov 2009, 20:41

Kommentar till Tommys inlägg: "Gamla" frysar har freon som kylmedium. Dessa klarar låga omgivningstemperaturer. Dagens frysar med miljövänligt kylmedium klarar inte omgivnigstemperatur lägre än +10 gr C, i några fall + 7.
/ALm

Användarvisningsbild
Jammen
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av Jammen » fre 13 nov 2009, 22:10

När man fyller kylmedium i en kyl eller frys så fyller man så att det är optimerat för en viss omgivnings temperatur.
Blir det kallare så finns det inget för kompressorn att komprimera så att kylmediumet blir varmt och kan kylas av och kondenseras.

På en båt jag byggde installerade vi en vattenkyld frys. Men när det blev kallt i havet fungerade det inte längre.
Lösningen på det blev att installera en presostat som styrde kylvattenpumpen så att det blev lagom kallt i kondensorn.
Detta medförde att kylpumpen gick mindre, kompressorn gick mindre, det blev kallare i frysen och så drog det mycket mindre ström.

Är det kallt i båten när du kommer till den, Ställ de saker du skall ha i kylen men starta det inte för än det är varmt i båten.

Skriv svar