Bavaria trötta lådor? Inte längre!
Bavaria trötta lådor? Inte längre!
Jag bläddrade halvsömnigt genom senaste numret av Segling. Döm av min förvåning när jag plötsligt får se en ny fräsch båt som liknade en Hanse eller något. Det var Bavaria cruiser 32 och 45.
Nydesignad av Team Farr Yach Design och BMW Group Designworks USA. Övriga modeller ser ut att ligga kvar som tidigare, men dessa två ser helt ok ut.
Notera den största och bästa förändringen: Ett riktigt storskot! (på 32:an i alla fall)
Länk till deras hemsida.
Osäker om man får länka till bilder, WM ta bort dessa om det inte är tillåtet
/Borttagna. Bilderna går att se via länken ovan. /Anders L
Nydesignad av Team Farr Yach Design och BMW Group Designworks USA. Övriga modeller ser ut att ligga kvar som tidigare, men dessa två ser helt ok ut.
Notera den största och bästa förändringen: Ett riktigt storskot! (på 32:an i alla fall)
Länk till deras hemsida.
Osäker om man får länka till bilder, WM ta bort dessa om det inte är tillåtet
/Borttagna. Bilderna går att se via länken ovan. /Anders L
Senast redigerad av 2 Mr Q, redigerad totalt 0 gång.
Re: Bavaria trötta lådor? Inte längre!
Var är räddningsstegen??? På en ny båt!
Annars ser den rät läcker ut mot de tidigare modellerna.
/ Tomas
Annars ser den rät läcker ut mot de tidigare modellerna.
/ Tomas
/ Tomas B
Maxi 999
Maxi 999
Angående räddningsstege, den där plattformen ser väl ganska bra ut för att få ombord någon som fallit överbord. Frågan är hur den beter sig i grov sjö, om den håller och om den stannar i nerfällt läge, eller om den guppar upp och ner med vågorna. Då kan det bli farligt.
Men båten såg läcker ut!
Men båten såg läcker ut!
Kan man bara avbeställa ratten också så börjar det likna något!
Alla borde ha skägg
- mariatherese
- Diamantmedlem
Vad jag har förstått så går det bara att göra små ändringar på Bavariabåtarna. Man får beställa paket som när man köper bil. De har nog trimmat serietillverkningen väl. Tycker också att den senaste 32:an ser väldigt trevlig ut. En bekant har beställt den så den skall bli rolig att se!
Problemet är ofta att man har skjutit sittbrunnen så långt akterut man kan för att maximer innerutrymmen och då hamnar gärna hjärtstocken en bit in i sittbrunnen, därav ratten. Skulle man sätta dit rorkult så kommer rorsman väldigt långt fram och halva sittbrunnen är borta, dessvärre.
Sen undrar jag lite "...trött låda? inte längre"...?
hur är prestandan på dessa båtar då...?
Någon som vet?
Sen undrar jag lite "...trött låda? inte längre"...?
hur är prestandan på dessa båtar då...?
Någon som vet?
Jag kollade litet på videon som ligger på bavarias sajt på 32CR. Även om skrovet ser modernt ut, verkar ju riggen lika underriggad som tidigare. 8-13m/s och båten lägger sig knappt ned. Troligen en båt som passar bättre på västkusten än Ostkusten. Absolut sista delen av videon ser man faktiskt hela masten. Det är ju ingen jättemast på, kan den vara 12 meter?
Nåväl, den lär ju vara bekväm i alla fall som alla Bavaria tidigare.
Nåväl, den lär ju vara bekväm i alla fall som alla Bavaria tidigare.
Ett stort lyft designmässigt mot tidigare modeller. verkar praktiskt med nedfällbar brygga i aktern också.
Curt Gelin ondgjorde sig över bristande vridstyrka i skrov pga öppna aktrar i senaste BN (test HR310) - kanske är det inte bara bra med "öppen" akter...
Curt Gelin ondgjorde sig över bristande vridstyrka i skrov pga öppna aktrar i senaste BN (test HR310) - kanske är det inte bara bra med "öppen" akter...
Henric D
- mariatherese
- Diamantmedlem
32:an skall ha lys 1.17 enligt min bekant. Sen vet jag inget mer för jag har personligen aldrig seglat en Bavaria. Men lyset är väl bra för den båtstorleken?
-
nikodemus67
- Silvermedlem
- Kontakt:
Denna nya Bavaria ser ju rätt mycket bättre ut än de äldre modellerna. Och med Farr design så lär väl seglingsegenskaperna bli bättre. 1.17 i LYS/SRS för en 32-fotare är väl okej, dock inte speciellt märkvärdigt. Dehler 29 som är många år, dock en annan typ av båt har 1.17. HR 342 har 1.22.
Har aldrig seglat en Bavaria, men jag skulle vilja testa, mest för att få reda på hur de verkligen är att segla. Några direkta komments är ju att ratten ofta är för liten. Det går inte att sitta bekvämt pa kanten och styra på kryss. Och storskotet? Ingen skena?
Nja, Bavaria är ingen båt jag drömmer om direkt. För mig är seglingsegenskaper det viktigaste. Utrymmen kommer i andra hand.
Let's Tango!
Har aldrig seglat en Bavaria, men jag skulle vilja testa, mest för att få reda på hur de verkligen är att segla. Några direkta komments är ju att ratten ofta är för liten. Det går inte att sitta bekvämt pa kanten och styra på kryss. Och storskotet? Ingen skena?
Nja, Bavaria är ingen båt jag drömmer om direkt. För mig är seglingsegenskaper det viktigaste. Utrymmen kommer i andra hand.
Let's Tango!
1,17 låter högt.
Elan 31 med LYS 1,17 har 55m2 kryss ställ och 3,8 ton att släpa på.
Bavarian har ca 50m2 och massiva 4,9 ton att driva fram.
Jag undrar jag..
Läste i broschyren och där angavs "Sail area (Sport) ca 50m2", jo det är sportigt värre..
Depl. ca 5200 kg ! olastad!
1.17 lär det bli tufft att segla upp till.
Men man vet ju aldrig...
Elan 31 med LYS 1,17 har 55m2 kryss ställ och 3,8 ton att släpa på.
Bavarian har ca 50m2 och massiva 4,9 ton att driva fram.
Jag undrar jag..
Läste i broschyren och där angavs "Sail area (Sport) ca 50m2", jo det är sportigt värre..
Depl. ca 5200 kg ! olastad!
1.17 lär det bli tufft att segla upp till.
Men man vet ju aldrig...
1,17 i LYS på 5,2 ton / 50 kvm låter osannolikt. Även om skrovet har maximerad våt yta, stor bärighet och plan form, så går inte ekvationen ihop. Toppa det med rullstor med stående lattor. Nja säger jag, snarare 1,10 i LYS eller kanske lägre ändå.
Stoppade in värdena i en sk "LYS kalkylator" och ut kom 1.11.
Nu stämmer ju inte en kalkylator alltid så bra men kanske någonstans 1.12-1.14 skulle väl vara mer rimligt...
Nu stämmer ju inte en kalkylator alltid så bra men kanske någonstans 1.12-1.14 skulle väl vara mer rimligt...
Nu har jag inte sett den nya Bavaria32:an i verkligheten än. En faktor som prestandamässigt tidigare hämmat i synnerhet de små bavariorna (och liknande "boendeprioriterade" båtar) är skrovlinjerna i stäven. För att för en given längd knö in så mycket utrymmen som möjligt så tvingas konstruktören att göra skrovet fylligt i stäven, dvs skrovsidorna är ganska utvinklade. Det är ganska enkelt att gissa sig till vad detta får för prestandamässiga konsekvenser i synnerhet i lite sjögång. Varje våg skall då klyvas och med ett trubbigt förskepp blir det inte särskilt effektivt. Jag tror jag någonstans läst att nya "Farr-Bavaria32" skall vara "störst i sin stroleksklass" och detta bådar inte gott för prestandan....
Nikodemus67 jämförde med Dehler29. Här har vi raka motsatsen. Man har offrat utrymme i förpiken och fått ett skarpt och effektivt förskepp, och prestandan blir därefter.
Tror vi varit inne på det tidigare
. Varför inte först bestämma vilka funktioner man vill ha i båten och sedan sätta längden istället för tvärt om?....
//Niklas S
Faurby424 Alinde
Nikodemus67 jämförde med Dehler29. Här har vi raka motsatsen. Man har offrat utrymme i förpiken och fått ett skarpt och effektivt förskepp, och prestandan blir därefter.
Tror vi varit inne på det tidigare
//Niklas S
Faurby424 Alinde
En liten observation: Denna hotta låda väger runt 5 ton, samtidigt som den har en barlastprocent runt 25 eller så. Det tyder inte på att den kan få uppseendeväckande prestanda.
Anders S