jeg har lige tilmeldt mig dette forum, da jeg går med tanken om at købe mig en "lille" båd - måske efter vinteren.
Da det ville være min første båd, er det ikke så nemt at vælge. Prisen sætter selvfølgelig grænser, og ellers skal den
godt kunne sejles ensam, være en stabil, sikker og hurtig sejlbåd, også i lidt hårdere vind og bølger med også lidt comfort, dog
ikke for meget. Ståhøjde ville være fint, men det skal jeg først prøve, om det virkelig er vigtig.
For det første er jeg i tvivl om længden - om det er 26 fod eller >28 fod. Der er jo mange der siger at 26 fod er en helt
anden klasse, og jeg ved ikke hvordan det forholder sig med hård vejr og om det ikke er bedre at investere så meget mere
at man kommer i 28/30 fod-klassen.
Lidt mere specielt så har jeg allerede nogle favoriter på listen, størstendels udvalgt pga det jeg har læst om bådene her på
sailguide og i andre forer.
Så har jeg tænkt om
- Trio 80 (som dog måske er lidt for kort?!)
Maxi Fenix
Omega 28
NF 30 (sejler åbenbart meget godt, men ståhøjden...og kan måske ikke så godt ensamsejles?!)
Albin Cumulus
Bostroem 31 (jeg synes ikke rigtig om hecken)
højest 200.000 SEK, og der skal jo flere investitioner til med det samme...
De mindre Albinbåde kunne ikke rigtigt begejstre mig - så kan jeg også tage en Trio, som synes at være stabilere efter sigende.
Men bortset fra sikkerheden eller sødygtigheden - en mindre båd som denne Trio80 - hvor længe vil man have den?
Jeg gider ikke skifte båd igen efter bare et par år men vil gerne fra starten købe noget jeg kan bruge i længere tid.
Kan i hjælpe mig med nogle kommentarer, som jeg måske endnu ikke har tænkt på?
Tak og venlig hilsen
Eva