Vårt toalettavfall ut i havet...

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Vårt toalettavfall ut i havet...

Inlägg av Eilean » mån 21 sep 2009, 12:48

Antingen fortsätter man att i all oändlighet att vrida och vända på möjligheterna till att ens påstående är rätt - e-coli kan ju som sagt komma från allsköns håll och varelser. Och från båttoaletter. Och då kommer vi ingenstans eftersom möjligheterna är många och ingen faktiskt har facit.

Eller som gör man som jag nu gjort - kontakta Livsmedelsverket för att få fram lite mer fakta kring dessa mätningar, så får vi se.
Återkommer.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 21 sep 2009, 14:18

Eilean skrev:Eller som gör man som jag nu gjort - kontakta Livsmedelsverket för att få fram lite mer fakta kring dessa mätningar, så får vi se.
Återkommer.
Tror du inte de kommer att hänvisa till denna rapporten då? http://www.slv.se/upload/dokument/rappo ... r_2008.pdf

På sidorna 23-26 diskuteras E. Coli, på sid 26 påstår man:
Min kursivering, Livsmedelsverkets rapport skrev:"E. coli halterna kan variera mycket i vissa områden och ofta är det kopplat till nederbörd
och den medföljande landavrinning som kan ta med sig fekala bakterier och annat
från land. Man har också sett en ökning av E. coli nivåerna i havsvattnet i områden som
har mycket båtturister under semestermånaderna. Länstyrelsen i Västra Götaland har nu
i samarbete med kustkommunerna i norra Bohuslän inlett ett projekt som ska utreda
båtturisternas inverkan på kustmiljön."
På sidan 29 påvisar man de områden där man mätt en ökad halt. Då kan man se att stora områden inte är mätta alls, och de områden där man kan tänka sig att det finns mycket fritidsbåtar och där musslor/skaldjur påvisar E. Coli under båtsäsongen i huvudsak "Norra bohusläns skärgård", Grebbestads inre skärgård", "Kalvöfjorden" och "Kråkefjorden". På alla ställen utom "Norra bohuslän" och "Kråkefjorden" är det värre i jan-feb och Okt-Nov än i Juli. Tom i "Grebbestads inre skärgård" ökar halterna i januari.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 21 sep 2009, 14:51

Jag vet inte. Avstår från att spekulera innan jag fått ett svar!
Men är det den rapporten du nämner har man onekligen kokat soppa på en spik.

GoranA
Platinamedlem

Inlägg av GoranA » tis 06 okt 2009, 21:03

i alla diskussioner har jag inte sett några siffror på hur mycket fekalier som kommer från fritidsbåtar jämfört med t.ex. det som kommer helt naturligt från alla fiskar. Är det bara människobajs som ger övergödning? Och om vi äter närfiskad fisk under tiden vi är ute, blir det inte balans då?
Lite raljerande, men har svårt i den debatt som är att hitta bedömningar av hur mycket fritidsbåtarnas andel av övergödningen egentligen är? Eller är det koncentrationen E-colibakterier som är problemet?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 07 okt 2009, 08:02

GoranA skrev:i alla diskussioner har jag inte sett några siffror på hur mycket fekalier som kommer från fritidsbåtar jämfört med t.ex. det som kommer helt naturligt från alla fiskar. Är det bara människobajs som ger övergödning? Och om vi äter närfiskad fisk under tiden vi är ute, blir det inte balans då?
Lite raljerande, men har svårt i den debatt som är att hitta bedömningar av hur mycket fritidsbåtarnas andel av övergödningen egentligen är? Eller är det koncentrationen E-colibakterier som är problemet?
I den utredning som figurerar i den här diskussionen är det gift- och bakteriehalt i musslorna som är på tapeten. Det man då såg var att det fanns en variation avseende tarmbakterier (E. Coli) som kan indikera att det finns ett hygieniskt problem vid sidan av övergödningsproblemet. Övergödning från småbåtar är inget egentligt problem i Västerhavet, utan här är hygienfrågan det större problemet (relativt varandra, båda problemen är små i absoluta tal). Gödnings- och hygienproblemet med toatömning i havet är också mer relevant i Östersjön, av flera skäl. (Salthalt är lägre, näringsnivå högre). Tomas E tar upp frågan om att tömma i natur- och gästhamnar - görs detta är det riktigt illa.

Det som triggade en del uttalanden i pressen var att det sågs högre halter av E. Coli (indikator) på sommaren, i vatten där det finns mycket fritidsbåtar. Mätvärdena (så som de redovisats) visar på en möjlighet att det kan finnas ett samband, men det är oklart hur. I pressen drog man snabbt en slutsats som man inte dragit i rapporten, dvs att de högre halterna beror på båtlivet. Invändningar är lätta att göra. Tydligen skall det göras mätningar redan nästa sommar.

Personligen tycker jag det är mycket tråkigt om båtägare inte tar problemet på allvar. Lösningen behöver inte vara lagstiftning och att det byggs tömningsstationer (som kostar ett par hundra var gång de används - även om det är "gratis" måste det betalas). Däremot skulle man mycket väl kunna föreskriva att tömning av toatankar inte får ske inom ett visst (rimligt) avstånd från land eller i vissa delar av skärgården. Dessutom (detta borde vara begripligt för de flesta) akterpulpiten eller hinken är ingen lösning. I småbåtar kan man ha en PortaPotti-toa om man inte vill fixa med permanenta installationer, men toatank är en del av lösningen, inte en del av problemet. Det borde alla kunna förstå. Om man sedan går (tillräckligt) långt ut eller till en tömningsstation spelar inte så stor roll, bara man förstår att badviken, gästhamnen eller naturhamnen är idiotiska ställen att släppa ut sin skit på.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 07 okt 2009, 08:56

GoranA skrev:i alla diskussioner har jag inte sett några siffror på hur mycket fekalier som kommer från fritidsbåtar jämfört med t.ex. det som kommer helt naturligt från alla fiskar. Är det bara människobajs som ger övergödning? Och om vi äter närfiskad fisk under tiden vi är ute, blir det inte balans då?
Jag har ju varit i kontakt med Livsmedelsverket angående halterna av e-coli i anslutning till områden där många fritidsbåtar vistas. Och de har lovat att återkomma med mer detaljer. Och häromdagen kom denna länk: http://www.slv.se/sv/grupp3/Nyheter-och ... selvatten/

Det är nog som Anders S skriver, många har inte tank och i tätfrekventerade naturhamnar med kanske dålig vattenomsättning blir halterna av tarmbakterier förhöjda. Detta har kanske ingen betydelse för balansen i stort. Men jag kan inte låta bli att tycka det är litet äckligt. Och det har ju hänt mer än en gång att man upptäckt ett och annat komma ut i badvattnet från grannbåten.

Att äta närfiskad fisk och skapa balans tror jag inte på. Det skall vara väldigt mycket fisk då - ett större uttag än naturen hanterar. Och hos oss på ostsidan finns knapt någon fisk kvar.

Och jag tycker att du har helt rätt när du skriver; "....har svårt i den debatt som är att hitta bedömningar av hur mycket fritidsbåtarnas andel av övergödningen egentligen är...." eftersom de flesta som debatterar faktiskt bara tycker eller tror och de fakta från media man lutar sig emot är väldigt tunn, oavsett om det är kvällstidningar som gapar om "lyxbåtarnas stinkande latrinkris" eller om det är en blaska som Båtliv som helt frankt talar om att båttoaletter inte är ett bekymmer.
Jag hoppas Livsmedelsverket återkommer med mer info. De hr ju faktiskt mätt och borde kunna redogöra för detaljerna.

Skriv svar