Avsluta liv i dieseln

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Avsluta liv i dieseln

Inlägg av Schvidja » mån 14 sep 2009, 10:00

Det eventuella livet i tanken ger en del bryderier, vad göra?
Det finns en massa produkter, såg denna DEBUG och om det fungerar så verkar det mycket bra
http://www.de-bug.se/system/webshop.asp ... HSID=12737
Det har genomförts en massa tester enligt http://www.dieselsolutions.co.nz/testimonials.shtml
Vad tror ni är det nåt att satsa 900kr på?

peterh
Diamantmedlem

Re: Avsluta liv i dieseln

Inlägg av peterh » mån 14 sep 2009, 10:11

Nej.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » mån 14 sep 2009, 11:46

Nej, för de pengarna kan man köra en bit för att få diesel utan skit i!
Det svåra är bara att veta vem man skall lita på!

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » mån 14 sep 2009, 13:14

Det finns flera olika preparat som enkelt hälls i dieseltanken. De flesta verkar funka map baketrietillväxten.
Priset är lägre, ingen montering behövs. Klart att tillsatserna inte räcker för evigt - men många år om man skall följa instruktionerna.

Verkan av specialfilter, som detta DEBUG , kan alltid diskuteras. (Fanns det inte en länk om det i våras?)

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » mån 14 sep 2009, 13:42

Jag använder Grotamar som hälls i tanken. Det luktar gödsel, men verkar peppar, peppar funka bra.

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Sailman » mån 14 sep 2009, 13:50

Använder Bio Protect 2, verkar också funka bra.

janne
Diamantmedlem

Inlägg av janne » mån 14 sep 2009, 15:45

Jag använder ingenting och det verkar också fungera bra :D

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » mån 14 sep 2009, 15:50

Tack för tipsen, jag har heller inte gjort nåt eller haft några problem, min taktik har varit att alltid ha full tank men har ändå känt att jag borde göra nåt. Det med att man ska köpa rejäl diesel tror jag är svårt då jag uppfattat att all disel har bioinslag under den varma årstiden. Här uppe i norr är det bara rejäl diesel från januari till april och då är man inte så het på att tanka båten.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » mån 14 sep 2009, 16:07

Att inte göra något är ett vågspel som kan ge trista effekter. När motorn börjar gå dåligt har amöban blivit stor.
Jag känner till två som fått amöbor i tanken i sina segelbåtar, där den ena fick stopp när han var ute med familjen.

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » mån 14 sep 2009, 16:31

janne skrev:Jag använder ingenting och det verkar också fungera bra :D
Ja, där ligger väl lite av problematiken med de där medlen. Att man inte får problem betyder inte självklart att medlet fungerar. Man vet ju inte om problem hade uppstått utan medlet.
Använder Bio-Protect sporadiskt, har aldrig haft problem. Försöker att hålla tanken så fylld som möjligt (mot nuvarande rekommendationer) för att minska risken att skräp skvalpas upp och för att minska kondensrisken.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Tordmulen
Platinamedlem

Inlägg av Tordmulen » mån 14 sep 2009, 17:09

Sug upp några liter på botten av tanken innan upptagning och fyll sen fullt , försvinner allt vatten växer det ingenting.

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » mån 14 sep 2009, 17:22

Hur man än försöker kommer fukten alltid att finnas i en tank under vintern. Tillsammans med ett kolrikt bränsle som diesel är det goda betingelser för diverse bakteriers tillväxt.

Nä som Mr Q säger är det ett vågspel att inte göra något. Det finns många medel på marknaden men enligt den lokale pentahandlaren ska Grotamar 71 vara bäst. Vi dosering om 1 dl per 100 l bränsle tycker jag dock att motorn ryker blårök. Enligt anvisningarna har medlet inte bara potential att hindra tillväxt utan också att ta död på befintlig tillväxt. Möjligen är det det som ryker...

Kostnaden är försumbar. 0,5 liter kostar 400 kr hos Hjertmans men man använder endast 1 dl (80 kr) per säsong vid, en för oss, normal motorgångsommar. Och då är det chock-behandlingsnivå på inblandningen (4 x normaldos). En normaldos kostar 20 kr per 100 l.
Henric D

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » mån 14 sep 2009, 17:49

Bara tankat på ställen där de sagt att det inte förekommer RME-inblandning.

Men detta är nog inget man ska lita på. Det är garanterat dyrare att köpa "ren" diesel än den stardiserade diesel SPI tillhandahåller för vägtrafik. Därmed finns incitament att sälja RME-inblandad diesel även till sjöss både medvetet och omedvetet. Trist nog är de tillväxthämmande medlen här för att stanna och risken att få motorstopp är alldeles för hög i förhållande till den ringa kostnaden som dessa medel ändå betingar.
Henric D

drevert
Erfaren medlem

Inlägg av drevert » mån 14 sep 2009, 20:56

Mycket billigare och säkrare är att ta upp ett manhål i tanken för att kunna göra rent vid behov. Det finns flera olika lock som man kan montera med lite vanlig mekarkunskap. Annars tar man med tanken till en svetsare eller svetsaren till båten. Fördelen med detta är att du inte förbränner något ämne som vi inte vet hur det påverkar miljön....

Skriv svar