Septlukt?
Septlukt?
Har fått lite lukt från toan/septin innuti båten efter en månads semester. Toaletten och alla slangar år endast 3 år gamla, och allt är köpt hos Hjertmans och det skall vara av god kvallite. Har någon nåt tipps på någon effektiv behandling. Tacksam för förslag 
Re: Septlukt?
Kolla noga att avluftningen fungerar som den skall. Lätt att det bildas kristaller och täpper till.
Märks genom att odören kommer precis vid/efter pumpning. Pumpning med tömmningsventilen öppen ger ingen odör då trycket går ut den vägen.
Märks genom att odören kommer precis vid/efter pumpning. Pumpning med tömmningsventilen öppen ger ingen odör då trycket går ut den vägen.
Peter
S/Y Calypso
S/Y Calypso
Häll i lite klorin så blir det luktfritt.
Janne
Janne
Töm och skölj tanken ofta och innan du lämnar båten tömmer tanken och fyller upp några liter sjövatten samt att toalettstolen får någon liter som vattenlås/luktspärr!? .120cara skrev:Har fått lite lukt från toan/septin innuti båten efter en månads semester. Toaletten och alla slangar år endast 3 år gamla, och allt är köpt hos Hjertmans och det skall vara av god kvallite. Har någon nåt tipps på någon effektiv behandling. Tacksam för förslag
Kolla även att avluftningsslangen är väl fäst i däcksluftaren. Jag brukar tömma tanken ute på havet, stänga ventilen och sedan fylla tanken till hälften med havsvatten och sedan segla några timmar till och tömma igen, då får det skvalpa runt och rengöra tanken på insidan, hoppas jag i varje fall. Bra om båten ska ligga någon vecka.
Jag läste på nätet någonstans att också det sjövatten som man tar in i slangar och toa innehåller mikroorganismer. När de bryts ner, speciellt vid dålig lufttillförsel, bildas gaser som luktar - mycket och illa.
Eftr denna lärdom har jag märkt att så är fallet - lämnar jag båten någon vecka (hemska tanke) så är det lätt att det står lite vatten som luktar. Nu är ena toan eldriven, då är det ibland lite svårt att få ut tillräckligt med vatten - lukt lukt. Om jag verkligen anstränger mig -trycker lite längre på knappen- töms toan ut bättre.
Den manuella toan är det egentligen inga sådana problem med. Men den används inte så ofta, så där är jag mer noga med att vattennivån är låg osv.
Klorin tar förvisso lukten och bakterierna - men är inte så nyttigt. Använder man det så får man fortsätta med det. Personligen undviker jag att ha klorin ombord.
Lite diskmedel (en droppe) kan man ta i, men det är inte så bra för plast och packningar.
Själv nöjer jag mig med att pumpa in rent vatten regelbundet, och sedan försöka hålla en låg vattennivå i toan.
Eftersom det nu är som det är med toa och septitankar, så finns det mycket som kan skapa obehagliga dofter. Alla råd och förslag om andra aspekter på detta är nog bra att beakta.
Eftr denna lärdom har jag märkt att så är fallet - lämnar jag båten någon vecka (hemska tanke) så är det lätt att det står lite vatten som luktar. Nu är ena toan eldriven, då är det ibland lite svårt att få ut tillräckligt med vatten - lukt lukt. Om jag verkligen anstränger mig -trycker lite längre på knappen- töms toan ut bättre.
Den manuella toan är det egentligen inga sådana problem med. Men den används inte så ofta, så där är jag mer noga med att vattennivån är låg osv.
Klorin tar förvisso lukten och bakterierna - men är inte så nyttigt. Använder man det så får man fortsätta med det. Personligen undviker jag att ha klorin ombord.
Lite diskmedel (en droppe) kan man ta i, men det är inte så bra för plast och packningar.
Själv nöjer jag mig med att pumpa in rent vatten regelbundet, och sedan försöka hålla en låg vattennivå i toan.
Eftersom det nu är som det är med toa och septitankar, så finns det mycket som kan skapa obehagliga dofter. Alla råd och förslag om andra aspekter på detta är nog bra att beakta.
Jag hade förut samma problem, sen köpte jag ett medel i form av ett "pulver" i något som liknade en stor t-påse som jag fäste inne på toaletten. Detta pulver absorberar doften och toalett lukten som förut fanns i hela båten försvann. Köpte detta på claes ohlsson http://www.luktfritt.nu/Husdjur.htm
Inte att förväxla med doftgranar som ej absorberar doft utan själv avger doft!
Inte att förväxla med doftgranar som ej absorberar doft utan själv avger doft!