Båt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
janne
Diamantmedlem

Båt?

Inlägg av janne » mån 07 sep 2009, 15:54

Hej

Vi tar väl en vända då.
Jag anser anser att "moderna båtar" inte är några riktiga båtar. Inte heller alla "äldre båtar" är några riktiga båtar, bara så att det är klart. När man ritar en båt så tycker jag det är fel, som man numer verkar göra, att börja med inredet och sen får resten anpassas efter detta. Huvudsaken tycks vara, separata hytter med egen toalett nästan oavsett båtstorlek. Aktrarna blir så breda att man måste ha två roder för att inte tappa greppet vid krängning. Dessutom jagas tiondelar av knop med följd att undervattenskropparna knappt håller för en bottenkontakt eller utvecklar det som i båtpressen kallas svajköl. Man kan säkert räkna upp många fler saker men jag tror ni fattar vad jag menar. Lika fel tycker jag det är att rita båtar efter extrema mätregler och sen påstå att de är bra som "båtar".
En "riktig båt" är för mig en båt som är konstruerad i första hand med tanke på sjöegenskaper och har mer moderata proportioner mellan längd, bredd och fribordshöjd. Jag "betalar" då gärna detta med en mindre boendevolym och lite långsammare segling.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Re: Båt?

Inlägg av Seawolf » mån 07 sep 2009, 16:04

OK, antagligen finns det några båtar redan som uppfyller dina önskemål. Om inte, varsågod och rita en. Fast jag har lite svårt att se vilken slags segelbåt som inte skulle kunna letas upp begagnad då begagnatmarknaden innehåller båttyper från 1960-talet fram till nu i allehanda storlekar, priser, antal skrov osv.
En iakttagelse jag tycker mig ha gjort är att de som stirrar sig blinda på detaljerna hos den båt de skulle vilja ha ofta hamnar i ett stort, långvarigt projekt som sen slutar med att båten säljs när den precis är nästan färdig, eller efter första kortare resan. Lite som floden av olika byggprogram man ser på TV, TImell, Ernst osv. Det viktiga är byggandet verkar det som, inte råd och dåd för hur man lever ett gott liv i ett bara rätt så OK hus, vilket som helst....

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » mån 07 sep 2009, 16:09

Utvecklingen går ju framåt. Att moderna båtar ser ut som de gör beror ju på efterfrågan och feed back från ägare genom åren.

Sen är det inte säkert att allt var bättre förr. Jämför med bilar, Ford Granada anno -81 var en grann bil, men jämfört med dagens bräsnlesnåla och elektroniskt utrustade bilar vet jag inte om jag med gott samvete kan säga att hellre en Granada -81 än en S80 -2010.

Du skulle kunna testa en tankelek rörande frugan din. Tänk dig siutationen att du hyrt båt och det blir en överraskning vilken båt det blir. På bryggan där ni ska hämta båten ligger två båtar, en sprillans Delphia och en lika stor Comfort. Vilken båt tror du hon går fram till och helst vill tillbringa semestern i? :mrgreen:

janne
Diamantmedlem

Inlägg av janne » mån 07 sep 2009, 16:42

Mr Q skrev:Utvecklingen går ju framåt. Att moderna båtar ser ut som de gör beror ju på efterfrågan och feed back från ägare genom åren.

Sen är det inte säkert att allt var bättre förr. Jämför med bilar, Ford Granada anno -81 var en grann bil, men jämfört med dagens bräsnlesnåla och elektroniskt utrustade bilar vet jag inte om jag med gott samvete kan säga att hellre en Granada -81 än en S80 -2010.

Du skulle kunna testa en tankelek rörande frugan din. Tänk dig siutationen att du hyrt båt och det blir en överraskning vilken båt det blir. På bryggan där ni ska hämta båten ligger två båtar, en sprillans Delphia och en lika stor Comfort. Vilken båt tror du hon går fram till och helst vill tillbringa semestern i? :mrgreen:
Jag har aldrig sagt att det var bättre förr. Jag säger att jag tycker prioriteringen är fel när man ritar de flesta båtar som byggs idag.
Som tur är har jag en förståndig fru så hon skulle inte vilja semestra i nån av de två.

Filip
Platinamedlem

Inlägg av Filip » mån 07 sep 2009, 17:02

janne skrev:Hej

En "riktig båt" är för mig en båt som är konstruerad i första hand med tanke på sjöegenskaper och har mer moderata proportioner mellan längd, bredd och fribordshöjd. Jag "betalar" då gärna detta med en mindre boendevolym och lite långsammare segling.
Det var modesta krav...mederata propotioner och bra sjöegenskaper...det första kravet är väl mer estetiskt? en havsfidra kanske?......men alla är vi olika...jag vill nog ha mer egenskaper i båten

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » mån 07 sep 2009, 17:24

Trådstöld? :D

http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... %C3%A4nges

Håller med dig!
//Niklas S

janne
Diamantmedlem

Inlägg av janne » mån 07 sep 2009, 17:52

cruisaren skrev:Trådstöld? :D

http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... %C3%A4nges

Håller med dig!
//Niklas S
Ja vi verkar vara överens även om jag inte är mycket för de långsmala båtarna heller. Jag startade tråden för att jag uppmanades att inte vara "magsur",

janne
Diamantmedlem

Inlägg av janne » mån 07 sep 2009, 17:54

Filip skrev:

Det var modesta krav...mederata propotioner och bra sjöegenskaper...det första kravet är väl mer estetiskt? en havsfidra kanske?......men alla är vi olika...jag vill nog ha mer egenskaper i båten
Nej proportionerna har definitivt med uppförandet i sjön att göra. Att det sen blir vackrare båtar är ju bara ett annat plus.

Filip
Platinamedlem

Inlägg av Filip » mån 07 sep 2009, 18:18

janne skrev:
Filip skrev:

Nej proportionerna har definitivt med uppförandet i sjön att göra. Att det sen blir vackrare båtar är ju bara ett annat plus.
Jag tycker att det ska finnas mer värden i en båt en att den ska vara vacker o sjöduglig..vacker är subjektivt men ett plus o sjöegenskaper är mycket bra..men även vackra o sjödugliga båtar kan bete sig som skadeskjutna kråkor på sjön...min båt ska ju ändå vara min sommarbostad och mitt seglarnöje ....dvs för mej finns det en mängd andra egenskaper som avgör vad som är en riktig båt...tex segelegenskaper, komfort etc...

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 07 sep 2009, 18:48

På grund av vad skulle varken Delphian eller Comforten duga åt den kloka frun att segla i?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » mån 07 sep 2009, 20:59

Nu börjar det hetta till ... :twisted:

Min kh trivs alldeles utmärkt i en Delphia, så det så. Kom inte här och kasta skit :wink:

/j 8)

janne
Diamantmedlem

Inlägg av janne » mån 07 sep 2009, 22:16

Guitar Nilsson skrev:På grund av vad skulle varken Delphian eller Comforten duga åt den kloka frun att segla i?
Det är inte en fråga om att duga eller inte. Det var en fråga om val. Att ingen av oss skulle välja nån av dessa beror ju på det jag skrev inledningsvis. Det går naturligtvis utmärkt att semestra i båda dessa, man bor säkert alldeles utmärkt i vilken som. Delpia känner jag inte till så mycket om så jag tittade på en broschyr och typiskt nog fanns det ingen bild på undevattenskroppen men massor av bilder på inredningen.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tis 08 sep 2009, 07:12

I den här tråden, som jag startade för ett tag sedan, kom också en hel del intressanta synpunkter fram.
http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... &sk=t&sd=a
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 08 sep 2009, 08:32

janne skrev: ...Jag startade tråden för att jag uppmanades att inte vara "magsur",
Det var inte du som var magsur, det var ditt inlägg, i ett sammanhang där man diskuterar vattenburen värme på ett (för SG numera) ovanligt sakligt och konstruktivt vis.
Och plötsligt drar tråden iväg i en helt annan riktning och diskussionen handlar plöstligt om Bav är "riktiga" båtar eller inte.

I övrigt håller jag med dig till stor del även om jag inte är lika kategorisk i att inredning, utrymmen och bekvämlighet är totalt underordnat alla andra faktorer. Jag tycker att bekvämlighet gott kan få påverka en konstruktion, däremot inte styra den. Kan man exempelvis åstadkomma full ståhöjd framför masten på en 35-fots båt genom att höja friborden några cm är det ett rimligt pris att betala.
Och jag saknar defintivt båtar i dagens utbud som har vettiga proportioner med balanserade egenskaper anpassade till hur de flesta i praktiken seglar. Visst sådana finns, men då bara byggda av små relativt exklusiva varv och till ouppnåeliga priser eller som ännu mer ouppnåeliga beställningsbyggen.

Till dem som säger att dagen båtar är resultatet av utveckling, erfarenhet och krav från konsumenterna säger jag - bullskit!
Marknadsförare är synnerligen skickliga på att skapa behov hos oss konsumenter. Världen är full på exempel ,allt från bakmaskiner (som numera till största delen står i källarförråd) till suvvar (som oftast används i storstadstrafik).
Båtutvecklingen under årens lopp har alltid haft en tendens att optimera isolerade egenskaper på bekostnad av andra. Och så även idag. Dagens bredrumpade, rakstävade båtar har sina brister, precis som kuttern kring sekelskiftet hade sina, skärgårdskryssaren eller 70-talets IOR-båtar har sina. Båtar är till väldigt stor del produkter av mode och till en betydligt mindre del resultatet av evolution.

Hade det funnits segelforum på 70-talet är jag övertygad om att man då argumenterat med samma emfas om det förträffliga i dåtidens jättegenuor på MH-riggar och kallat anhängare av partialriggar för bakåtsträvare som man idag argumenterar för nutidens ideal. Utvecklingen går mer i cirklar än framåt....?

Tordmulen
Platinamedlem

Inlägg av Tordmulen » tis 08 sep 2009, 08:34

Frågan är väl hur båten ska användas? , Havskappsegling , Långfärd eller under labra brisar inomskärs.

Skriv svar