Låsa in jordenruntseglare?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Maxi33
Diamantmedlem

Re: Låsa in jordenruntseglare?

Inlägg av Maxi33 » lör 05 sep 2009, 09:27

"Lösningen är alltså att för säkerhets skull hindra _alla_ så att man inte missar någon som eventuellt inte klarar sig? Menar du verkligen det?
Huga vilket curlingsamhälle. Nej tack, hellre död och fri än tvärtom..."
Skrev sneseglarn.

Som vanligt måste jag kommentera (avsiktligt?) förvridna tolkningar. Nej absolut inte sneseglarn, man skall inte hindra alla att göra allt osv, men sådant som avviker starkt från det som de flesta gör bör kollas upp när det gäller barn. Annars sviker vi barnen.
Vilket du gör med din avslutande mening i citatet, något mer iskallt cyniskt och människoföraktande har jag sällan läst. För du syftar väl inte bara på dig själv med att betrakta människor som fria om de är döda?
Cyniskt är bara förnamnet.

Seawolfs avslutande mening i sitt senaste inlägg, "Detta innebär inte att alla alltid kan klara vad som helst eller att det vore rätt att med livet som insats släppa iväg alla barn på vad som helst bara för att sen se på dem som klarar sig som bevis för riktigheten." tycks mig återföra hans och mina åsikter till någorlunda samma position.

Hoppas Tommy kommer till insikt om att enda sättet att se vilka barn som klarar en världsomsegling är att låta dem segla iväg, och se vilka som kommer hem igen.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » lör 05 sep 2009, 10:02

Maxi33 skrev: Vilket du gör med din avslutande mening i citatet, något mer iskallt cyniskt och människoföraktande har jag sällan läst. För du syftar väl inte bara på dig själv med att betrakta människor som fria om de är döda?
Cyniskt är bara förnamnet.
Oj - det var inte så jag menade. Jag menade inte att döden skulle innebära frihet.
Beklagar om någon satte morgonkaffet i vrångstrupen.

Vad jag menade är att jag hellre lever i ett samhälle som tillåter enskilda att göra som dom vill (även om det innebär risk för död) än i ett kontrollsamhälle som vill skydda individerna genom att inskränka friheten.

För mig är det ett större problem att inskränka friheten i ett samhälle än om någon utsätter sig för risk av egen fri vilja.

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » lör 05 sep 2009, 10:08

mariatherese skrev:Man kan ju också fundera på vilken skada hon kan tänkas lida om hon tvingades vänta. Det är ju inte nu eller aldrig.
Jag håller med om att det inte verkar som en stor förlust. Men det borde inte vara statens sak att göra den bedömningen.

edit: skrivfel

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » lör 05 sep 2009, 10:10

Maxi33 skrev:Hoppas Tommy kommer till insikt om att enda sättet att se vilka barn som klarar en världsomsegling är att låta dem segla iväg, och se vilka som kommer hem igen
Det var en väldigt märklig och ganska intetsägande kommentar. Det gäller ju allting. "Får barnet cykla till skolan eller måste det gå? Ja, det enda sättet att ta reda på det är ju att låta det cykla iväg, och se om det klarar trafiken." Eller vad menar du? Hur ska man annars veta någonting?

Sen det här med vilken skada hon lider av att tvingas vänta. Även det är lite märkligt, jag kan då fråga mariatherese, "vilken skada skulle du lida om du tvingas hoppa över nästa års seglingssäsong helt?". Det skadar ju inte, eller hur? :roll:

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem

Inlägg av mariatherese » lör 05 sep 2009, 10:14

Inom läkemedelsindustrin säger man att ett läkemedel alltid skall ha en positiv "risk benefit profil" (det handlar alltså om risk - dvs inte samma sak som biverkningar). Det här företaget har inte det! För övrigt är det ganska lätt att få barn intresserade av det man själv sysslar med med mycket få undantag. En 13-åring har i 99.99999% av fallen inte frigort sig tillräckligt från familjen för att fatta egna besult. Bör fadern få lov att bestämma att hans dotter skall segla själv jorden runt? Med de incentiv han verkar ha så har myndigheterna gjort helt rätt.

Om jag tvingades hoppa över nästa års segling därför att jag utgorde betydande livsfara för mig själv och andra? Ja, då hade jag antagligen gjort bedömningen att avstå själv.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » lör 05 sep 2009, 10:31

Svar till sneseglarn, jag satte faktiskt inte morronkaffet i vrångstrupen utan morronpilsnern...

Jag trodde heller inte att du verkligen menade att den där trettonåringen skulle betraktas som fri om hon inte kom hem igen, men tänket är helt fel ändå.
Du bortser helt från att det handlar om ett barn som föräldrarna har ansvaret för, och du skriver:
"För mig är det ett större problem att inskränka friheten i ett samhälle än om någon utsätter sig för risk av egen fri vilja."

Den fria viljan här är föräldrarnas och inte barnets, och hade föräldrarna valt att segla jordenrunt med sitt barn hade ingen ifrågasatt något.
Hade de valt att segla utan sitt barn hade man däremot kunnat ifrågasätta om de tar sitt föräldraansvar på ett bra sätt, men det är vid sidan om denna situation.
Men att aktivt försöka få iväg sin trettonårig flicka på en ensamsegling måste ifrågasättas, vilket är vad som sker. De som har ansvaret och den fria viljan att besluta är inte de som utsätter sig för riskerna med seglingen.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » lör 05 sep 2009, 10:57

Frukosten är dagens viktigaste pilsner...

Här anar jag en möjlig förklaring till hettan i debatten.
Fall A) Jag har utgått från att 13-åringen själv vill genomföra seglingen och föräldrarna stöttar hennes önskan. Med den bakgrunden hävdar jag deras rätt att bestämma utan att utomstående lägger sig i.
Fall B) Om man istället utgår från att det är föräldrarna som vill att hon genomför seglingen och hon "ställer upp" är saken helt annorlunda i mina ögon.

Kan det vara så att vi gör olika tolkningar om det är A eller B som gäller?

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » lör 05 sep 2009, 12:31

Det kan vara just det som "myndigheterna" just nu försöker ta reda på, Sneseglarn.
Andra tror att de bara är ute efter att göra livet surt för sådna som är ovanliga.

Vad de sedan beslutar kommer nog mycket att hänga på det där med skolplikten, men enligt min bedömning mest på vad de ansvariga personerna på dessa myndigheter ur barnavårdande synvinkel kan ställa upp på för vågspel och stå för i framtiden. Inklusive en tragedi på ett eller annat sätt, vilket är en stor risk. Tror jag alltså, andra tror vad de vill.

MVH
Håkan
En expert i mängden

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » lör 05 sep 2009, 13:37

Någon psykolog beskrev att det kan vara så att det egentligen inte är 13-åringens egen önskan att segla jorden runt utan en undermedveten önskan att vara pappan till lags. Sexuellt utnyttjade barn brukar inte anmäla sina "plågoandar" av bla just denna orsak.
Bidragande kan också vara att pappan med det som kallas projektiv identifikation påverkar flickan. En 13-åring är inte mentalt färdigutvecklad och därför betydligt mer lättpåverkad.
Flickan beskrivs ibland vara del av en lycklig familj. Det kan man nog ifrågasätta, föräldrarna är skilda och pappan har ensam vårdnaden.
Man kan nog tänka sig att advokaten starkt rekommenderat pappan att följa myndigheternas beslut och acceptera en undersökning av flickans mentala lämplighet.

friseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av friseglarn » sön 06 sep 2009, 18:09

bosseh skrev:Någon psykolog beskrev att det kan vara så att det egentligen inte är 13-åringens egen önskan att segla jorden runt utan en undermedveten önskan att vara pappan till lags. Sexuellt utnyttjade barn brukar inte anmäla sina "plågoandar" av bla just denna orsak.
Bidragande kan också vara att pappan med det som kallas projektiv identifikation påverkar flickan. En 13-åring är inte mentalt färdigutvecklad och därför betydligt mer lättpåverkad.
Flickan beskrivs ibland vara del av en lycklig familj. Det kan man nog ifrågasätta, föräldrarna är skilda och pappan har ensam vårdnaden.
Man kan nog tänka sig att advokaten starkt rekommenderat pappan att följa myndigheternas beslut och acceptera en undersökning av flickans mentala lämplighet.
Istället för spekulationer av detta slag (jämförelse med sexuellt utnyttjade barn, psykobabbel) som saknar varje form av känd relevans för det aktuella fallet skulle det kanske vara dags att lista skälen till varför Laura Decker inte skulle vara kapabel att genomföra projektet med normal grad av säkerhet. De spekulativa argumenten har vi hört nog av...

Kom igen nu, det är dags för en sammanställning av sakskälen till varför Laura Decker och hennes föräldrar inte skall få bestämma själva. Varför får inte Laura Decker söka sin lycka? Om mon har sina föräldrars stöd, varför skall samhället ändå hindra henne?
Senast redigerad av 2 friseglarn, redigerad totalt 0 gång.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » sön 06 sep 2009, 18:32

Nu är du bara jobbig friseglarn.

Du försöker återigen få det till att de som inte tycker som du vill ha ett samhälle där allt är förbjudet.

Allt du frågar efter kan du läsa dig till i tidigare inlägg.
Eller rättare sagt, kanske inte - men då hjälper det inte med fler inlägg.

MVH
Håkan
En expert i mängden

friseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av friseglarn » sön 06 sep 2009, 18:44

Maxi33 skrev:Nu är du bara jobbig friseglarn.

Du försöker återigen få det till att de som inte tycker som du vill ha ett samhälle där allt är förbjudet.

Allt du frågar efter kan du läsa dig till i tidigare inlägg.
Eller rättare sagt, kanske inte - men då hjälper det inte med fler inlägg.

MVH
Håkan
Right back at you, Håkan. Jag har läst igenom hela tråden. Grejen är att alla möjliga vedervärdiga liknelser och osakliga jämförelser har gjorts av flera som argumenterat för att Laura Decker skall hindras. Från självmordsbombare till sexuellt utnyttjade barn, you name it, , likaså starkt negativa tyckande om att hon inte vet vad hon vill, är verktyg för sina föräldrar, föräldrarna vill bli rika, m fl osakliga fantasier som saknar känd verklighetsförankring och som säger mer om den som framför det än om Laura Decker och hennes föräldrar. Sån´t får mig att gå igång totalt och jag kan med nöd och näppe behärska mig. För att lämna det osakliga kan vi istället tala om själva saken.

Det saknas fortfarande en god beskrivning av de sakskäl som finns till varför Laura Decker skulle hindras; kort och koncist. 1,2,3 osv. Det borde ju inte vara så svårt för de som tycker att Laura Decker skall hindras att också sammanfatta de sakliga skäl de anser finnas.

Själv kan jag inte förstå det berättigade i att hindra henne från att genomföra det hon vill, att på sitt sätt söka sin lycka om man så vill, och uppenbart är kapabel till. Det förhållande att hon är under 18 botas i mina ögon om hon har sina föräldrars stöd.

Nå? Vi väntar. På sakskälen.
Senast redigerad av 2 friseglarn, redigerad totalt 0 gång.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 06 sep 2009, 19:05

Regel 5?

Brendan
Diamantmedlem

Laura Dekker

Inlägg av Brendan » sön 06 sep 2009, 19:19

Laura Dekkers mamma motsätter sig att hennes barn tillåts segla. Är det inte skäl nog?

"THE mother of Dutch teenager Laura Dekker yesterday (=2009-09-05) said she is against her daughter's plan to try to sail solo around the world.

Babs Muller said her 13-year-old daughter has the technical ability to complete the voyage but the teenager was not grown up enough.

Muller – who is divorced from Laura's father – also said she was worried about her daughter's safety in ports in s
ADVERTISEMENTome countries.

Her comments were her first public statement on her daughter's plan..."

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » sön 06 sep 2009, 19:26

Jag finner att jag bara måste försöka få friseglarn att fatta att det finns en värld utanför hans eget huvud.
Hur gör man?

Kanske så här. Friseglarn är hundraprocentigt övertygad om ett denna trettonåring skall få ge sig iväg på en ensamsegling jordenrunt. Friseglarn vet ingenting om de individer som är berörda, utöver vad han läst i olka media.
Alla andra vet också bara vad de läst i media (och i denna tråd) och många kommer till andra resultat i sina funderingar, vilket får friseglarn att gå i taket och såga alla andra som dikatorer och prussiluskor osv.

Så upp till bevis nu friseglarn, om flickan vore fem år och föräldrarna hejar på henne, skulle hon självklart få ge sig iväg?
Och om inte, var drar du gränsen - du som är så snar att pådyvla andra att vilja begränsa livet för sina medmänniskor?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Skriv svar