Låsa in jordenruntseglare?
Re: Låsa in jordenruntseglare?
Jaha, det var värst vad det tycks om detta.
Gör tankeexperimentet att det i stället var en liten tjej från förslagsvis Madagaskar som fick för sig att segla till andra sidan jorden.
Inse att hela attityden som den holländska staten och denna debatt uppvisar är så ankdammig i ett globalt perspektiv att det är patetiskt.....
Gör tankeexperimentet att det i stället var en liten tjej från förslagsvis Madagaskar som fick för sig att segla till andra sidan jorden.
Inse att hela attityden som den holländska staten och denna debatt uppvisar är så ankdammig i ett globalt perspektiv att det är patetiskt.....
Det där hoppas jag du kan utveckla en del Seawolf, jag ser inte vart du vill komma.
Bort från Madagaskar förstås, men sedan...
MVH
Håkan
Bort från Madagaskar förstås, men sedan...
MVH
Håkan
En expert i mängden
Om hon nu får segla iväg. Hur ska hon undvika att bryta mot IS regel 5?
Ur ett humanistiskt och lika-människovärdesperspektiv är risker och hot mot enskilda lika viktiga på en global arena som på en lokal. Inte minst på havet med småbåtar. Och eventuella risker som en enskild utsätter sig själv eller nån annan för ute på ett världshav är regeringsoberoende.
Så varför bry sig över huvud taget om just detta fall? (om man bryr sig finns det massor av miljarder människor att ta sig an som har sämre förutsättningar i livet än en förhållandevis erfaren 13-årig holländska med supportande föräldrar....)
Så varför bry sig över huvud taget om just detta fall? (om man bryr sig finns det massor av miljarder människor att ta sig an som har sämre förutsättningar i livet än en förhållandevis erfaren 13-årig holländska med supportande föräldrar....)
Glöm nu inte det viktigaste:
-Det är en ding ding värld och vi simmar alla omkring mitt i den.
Apropå jordenruntsegling, intressant reportage om "Yaghan" igår på tv förresten. Nej jag menar försås reportaget om familjen Mårtensson dramatiska och mycket svåra resa. Jag är uppriktigt glad för hans skull att han gjort sig förtjänt av 750 000 i månaden i pension och en jordenruntsegling i 3 år som minutiöst delgivits i detalj alla spännande hummermiddagar i mahognykajutan. Extra plus till frugan som lyckas sträcka på sig och svanka till så där litet extra när herr Mårten ska till och ta en "rulle" för miljonpubliken på bloggen. Tänk om polarna i Djursan skulle glömma bort dem, det vore ju katastrof.
Grattis Mårtensson till ett fantastiskt liv!!!
-Det är en ding ding värld och vi simmar alla omkring mitt i den.
Apropå jordenruntsegling, intressant reportage om "Yaghan" igår på tv förresten. Nej jag menar försås reportaget om familjen Mårtensson dramatiska och mycket svåra resa. Jag är uppriktigt glad för hans skull att han gjort sig förtjänt av 750 000 i månaden i pension och en jordenruntsegling i 3 år som minutiöst delgivits i detalj alla spännande hummermiddagar i mahognykajutan. Extra plus till frugan som lyckas sträcka på sig och svanka till så där litet extra när herr Mårten ska till och ta en "rulle" för miljonpubliken på bloggen. Tänk om polarna i Djursan skulle glömma bort dem, det vore ju katastrof.
Grattis Mårtensson till ett fantastiskt liv!!!
Din tanke handlar om hur mycket vi uppmärksammar en välbärgad västerländsk flickas situation - medan vi inte uppmärksammar enorma antal barn och deras situation i andra delar av världen - eller hur Seawolf?
I så fall har du naturligtvis rätt i att vi ägnar oproportioneligt stor uppmärksamhet åt ett miniatyrproblem i världen som helhet.
Men det gör vi alla, inte minst i våra dagliga liv och seglingsliv och alla funderingar över detaljer och utrustningar och seglingsmål och semesterplaner osv.
Det denna tråden började med, eller snabbt utvecklades till, var ett ifrågasättande av dels det förnuftiga och lagliga i en trettonårig flickas (eller möjligen hennes pådrivande föräldrars) världomseglingsplaner och dels hur de nationella myndigheterna agerade. En del samhällsfilosofier har också debatterats.
Det verkar ha räckt som grund för engagemang hittills, få se hur tråden utvecklas om vi tar in världens alla båtflyktingar i funderingarna. Hur klarar de förhållandena på havet.
MVH
Håkan
I så fall har du naturligtvis rätt i att vi ägnar oproportioneligt stor uppmärksamhet åt ett miniatyrproblem i världen som helhet.
Men det gör vi alla, inte minst i våra dagliga liv och seglingsliv och alla funderingar över detaljer och utrustningar och seglingsmål och semesterplaner osv.
Det denna tråden började med, eller snabbt utvecklades till, var ett ifrågasättande av dels det förnuftiga och lagliga i en trettonårig flickas (eller möjligen hennes pådrivande föräldrars) världomseglingsplaner och dels hur de nationella myndigheterna agerade. En del samhällsfilosofier har också debatterats.
Det verkar ha räckt som grund för engagemang hittills, få se hur tråden utvecklas om vi tar in världens alla båtflyktingar i funderingarna. Hur klarar de förhållandena på havet.
MVH
Håkan
En expert i mängden
Man kan dra vissa paralleler mellan den holländska 13-åringen och den 18-åring som också var uppvuxen i en långfärdsbåt, och som för att kunna fortsätta denna livsföring gifte sig med den medelåders mannen i "En farlig seglats" författare Tangvald.
Eftersom man är mest receptiv i unga år har jag ingen som helst tvekan att en 13-åring med en sån bakgrund har lika bra förmåga som betydligt äldre att klara en världsomsegling.
Historien visar många exempel på väldigt unga personer som har visat upp mycket hög kompetens, mest för att ingen har hindrat dem att göra saker på riktigt i stället för den låtsasvärld av tvångsförvaring i skolväsendet som vi förpassar dem till i stället för att tillåta dem att göra riktiga saker på riktigt....
Eftersom man är mest receptiv i unga år har jag ingen som helst tvekan att en 13-åring med en sån bakgrund har lika bra förmåga som betydligt äldre att klara en världsomsegling.
Historien visar många exempel på väldigt unga personer som har visat upp mycket hög kompetens, mest för att ingen har hindrat dem att göra saker på riktigt i stället för den låtsasvärld av tvångsförvaring i skolväsendet som vi förpassar dem till i stället för att tillåta dem att göra riktiga saker på riktigt....
Historien visar också många exempel på unga människor som råkar illa ut när de försätter sig i situationer de inte är vuxna nog att klara, Seawolf. Eller blir satta i.
Det är nog en god gissning att de som råkar illa ut är fler.
Din oreseverade sågning av skolväsendet enligt "...låtsasvärld av tvångsförvaring i skolväsendet som vi förpassar dem till i stället för att tillåta dem att göra riktiga saker på riktigt...." tar jag som ett tecken på att du börjat helgfirandet och blivit nostalgisk redan i kväll. För du är ju själv ett offer för detta skolväsende eller hur? Liksom jag, där ser man hur illa det kan gå.
Nä Seawolf, så enkelt kommer du inte undan. När nästa holländska tjej, denna gång tolv år, vill ensamsegla runt jorden återkommer jag.
MVH
Håkan
Det är nog en god gissning att de som råkar illa ut är fler.
Din oreseverade sågning av skolväsendet enligt "...låtsasvärld av tvångsförvaring i skolväsendet som vi förpassar dem till i stället för att tillåta dem att göra riktiga saker på riktigt...." tar jag som ett tecken på att du börjat helgfirandet och blivit nostalgisk redan i kväll. För du är ju själv ett offer för detta skolväsende eller hur? Liksom jag, där ser man hur illa det kan gå.
Nä Seawolf, så enkelt kommer du inte undan. När nästa holländska tjej, denna gång tolv år, vill ensamsegla runt jorden återkommer jag.
MVH
Håkan
En expert i mängden
TV-serien om klass 9a i Malmö visar med all önskvärd tydlighet att om man får ett gäng ungdomar intresserade och motiverade i kombination med goda pedagoger så rusar de igenom grundskolekursen med bra resultat på nolltid. (Förklaring för de som inte insett detta själva långt tidigare. ). Och jo, jag har varit "förvarad" i skolan alldeles för länge själv, vilket inte direkt försvårar analysen.
Holländsk eller ej, världen innehåller antagligen miljontals personer i 13-årsåldern som tar ansvar för sitt liv och sina gärningar och klarar det bra. Så är det nu och så har det alltid varit. Utom i det överbeskyddande västerlandet de sista 70 åren.
Holländsk eller ej, världen innehåller antagligen miljontals personer i 13-årsåldern som tar ansvar för sitt liv och sina gärningar och klarar det bra. Så är det nu och så har det alltid varit. Utom i det överbeskyddande västerlandet de sista 70 åren.
Vad TV-serien också visade var att vill man ha verkligt bra resultat i en skolklass skall man göra TV av deras skoltid, Seawolf.
Detta fenomen är känt sedan länge i studier av hur människor fungerar, i många experiment där man delat in till exempel fabriksarbetare i två grupper som får olika behandling upptäcker forskarna att båda grupperna förbättrar sina prestationer.
Förklaringen är att även om grupperna får olika behandling och förmåner etc, så är båda grupperna observerade och uppmärksammade. Alltså känner alla sig mer sedda och bekräftade.
Men ett TV-program som i realtid följer var skolklass i Sverige blir nog för mycket för svenska TV-tittare. Eller?
Seawolf gör det elementära misstaget att välja de exempel som stöder hans tes. För varje kapabel tonåring som prövar och klarar saker som få vuxna skulle vilja eller våga eller klara, så finns det oräkneliga tonåringar som inte klarar det om de ger sig på att försöka. Endast de som klarar sig blir till Seawolfförebilder och ingen vet i förväg vilka det blir. Alla andra är okända för oss och för Seawolf.
MVH
Håkan
Detta fenomen är känt sedan länge i studier av hur människor fungerar, i många experiment där man delat in till exempel fabriksarbetare i två grupper som får olika behandling upptäcker forskarna att båda grupperna förbättrar sina prestationer.
Förklaringen är att även om grupperna får olika behandling och förmåner etc, så är båda grupperna observerade och uppmärksammade. Alltså känner alla sig mer sedda och bekräftade.
Men ett TV-program som i realtid följer var skolklass i Sverige blir nog för mycket för svenska TV-tittare. Eller?
Seawolf gör det elementära misstaget att välja de exempel som stöder hans tes. För varje kapabel tonåring som prövar och klarar saker som få vuxna skulle vilja eller våga eller klara, så finns det oräkneliga tonåringar som inte klarar det om de ger sig på att försöka. Endast de som klarar sig blir till Seawolfförebilder och ingen vet i förväg vilka det blir. Alla andra är okända för oss och för Seawolf.
MVH
Håkan
En expert i mängden
-
Sneseglarn
- Diamantmedlem
Lösningen är alltså att för säkerhets skull hindra _alla_ så att man inte missar någon som eventuellt inte klarar sig? Menar du verkligen det?Maxi33 skrev: Seawolf gör det elementära misstaget att välja de exempel som stöder hans tes. För varje kapabel tonåring som prövar och klarar saker som få vuxna skulle vilja eller våga eller klara, så finns det oräkneliga tonåringar som inte klarar det om de ger sig på att försöka. Endast de som klarar sig blir till Seawolfförebilder och ingen vet i förväg vilka det blir.
Huga vilket curlingsamhälle. Nej tack, hellre död och fri än tvärtom...
Att sätta strålkastaren på t.ex. en grupp är bara ett av sätten att göra gruppen motiverad. Andra sätt finns.
Men i stort är skolan helkass på att få till det hela. Däremot brukar det hjälpa betydligt att en ungdom får deltaga i verkligt arbete tillsammans med vettiga och intresserade vuxna. Men motivationen gör underverk varifrån den än kommer. Vilket uppenbarligen alltför ofta inte grundskaolan gör idag.
Ungdomar som har deltagit i någon verklig verksamhet från barndomen och som både enligt sina egna och sina föräldrars åsikt klarar av en självständig aktivitet inom detta område har jag inga problem att acceptera. Sådant vimlar världen av och har alltid gjort.
Detta innebär inte att alla alltid kan klara vad som helst eller att det vore rätt att med livet som insats släppa iväg alla barn på vad som helst bara för att sen se på dem som klarar sig som bevis för riktigheten.
Men i stort är skolan helkass på att få till det hela. Däremot brukar det hjälpa betydligt att en ungdom får deltaga i verkligt arbete tillsammans med vettiga och intresserade vuxna. Men motivationen gör underverk varifrån den än kommer. Vilket uppenbarligen alltför ofta inte grundskaolan gör idag.
Ungdomar som har deltagit i någon verklig verksamhet från barndomen och som både enligt sina egna och sina föräldrars åsikt klarar av en självständig aktivitet inom detta område har jag inga problem att acceptera. Sådant vimlar världen av och har alltid gjort.
Detta innebär inte att alla alltid kan klara vad som helst eller att det vore rätt att med livet som insats släppa iväg alla barn på vad som helst bara för att sen se på dem som klarar sig som bevis för riktigheten.
Jotack, bra. Befinner mig i Ueda som är en stad ca 20 mil NV om Tokyo. Här finns det en del prussiluskor också, precis som i Sverige. De finns nog överallt, svårt att undvika även om man försöker.Maxi33 skrev:Hur är Tokyo? Finns det några japanska prussiluskor eller har de kommit längre än vi med sådant i Japan?
Nåväl; vad diskussionen handlar om är ju inte att alla 13-åringar skulle passa som jordenruntseglare. Tvärt om, de allra flesta (99.99999 % om jag räknat rätt) gör nog inte det. Vad det handlar om är om det verkligen är sant att det inte finns en enda som klarar av detta. Dvs det handlar om att alla människor är olika och inte är stöpta i samma form. Är det verkligen rätt och vettigt att frenetiskt argumentera för ingen en av de kanske 100 miljoner 13-åringar som finns ska kunna göra en jordenruntsegling, med hänvisning till skolplikten
- mariatherese
- Diamantmedlem
Man kan ju också fundera på vilken skada hon kan tänkas lida om hon tvingades vänta. Det är ju inte nu eller aldrig. Hur mycket mer fantastisk, om vi inte räknar de intäkter som pappan förväntas få av hennes prematura tur runt klotet, blir hennes jordenruntsegling bara för att den sker då hon fortfarande är ett barn? För mig så kan jag inte förlika mig med hur man kan skicka ett barn ensamt runt jorden i en segelbåt. Men pappans agerande i England tycker jag sa allt och saken är avgjord enligt mig.
Jag har roat mig att ta reda på mer om den här lilla flickan. Det finns uppgifter att hon fick en Optimist i sexårsåldern, och att hon seglat en större båt på Waddensee från 10-11-årsåldern. Hennes enda erfarenhet av att ensamsegla på havet tycks vara att hon gjort den uppmärksammade resan till England. Så de av oss som som blåser upp kunskaper och erfarenheter till episka höjder kan gott tagga ner.
F. Ehn, korvhandlare i universum.
F. Ehn, korvhandlare i universum.