Erfarenheter av Delta

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
KaptenKlant
Diamantmedlem

Re: Erfarenheter av Delta

Inlägg av KaptenKlant » tor 03 sep 2009, 09:17

Eilean skrev:
Jag tröttnade på CQR när jag en högtryckssommar försökte ankra några nätter i öppna lägen på Gotlands västkust, där bottnen oftast var grovt grus. Det var nästan omöjligt att få det gräva ner sig trots ibland sjukligt stor scope och med högsta "fingerspitz-gefühl" i sättningen.
Det blev som sagt ett Delta till nästa år - och skillnaden var enorm!
Har du alltså legat ankrad på samma ställe - dokumenterat dålig hållbotten- med Delta? det är ju ett tungt argument i s f...
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

ALm
Platinamedlem

Inlägg av ALm » fre 04 sep 2009, 21:27

Det är mycket givande att ta del av långseglarnas erfarenhet av olika ankartyper.
I tillverkarens presentation av Spade-ankaret betonas hur viktigt det är att flyet har en konkav form som komprimerar bottenmaterialet och gör stort motstånd, till skillnad från plogankarna som plöjer en fåra.
Rimligtvis bör ett ankare med konkavt fly ha lättare för att fånga upp bottenbeväxning och stenar. Till min nuvarande båt medföljde två Bruce, ett äkta på 10 kg och ett fusk på 7,5 kg. Vid lunchankring med 7,5 kg-s häromdagen började båten dragga då vinden vred och ökade. Då jag fick upp ankaret satt det, till min stora förvåning, en sten med format som en mindre rugbyboll fast i “skålen”. Stenen hade en skåra som låste stenen hårt mot ytterflyet. Givetvis ovanligt, men jag tror ändå att ankare av Bruce-typ, äkta eller falska, har svårt på stenig botten. Om ankaret börjar dragga och fångar in en sten så lär det tappa greppet. Detta borde gälla även Spade- och Raya-ankaret. Delta skjuter troligen stenen åt sida och får nytt fäste.

En spekulation av
ALm

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 04 sep 2009, 22:02

Jag har inte föränn nu kommit på nån större skillnad, fuskbrucet har och fäst bra för det mesta. Men för en minut sen kom jag på (tack vara Eileans sista inlägg) Att Deltat varit bättre. På ett av mina favvoställen Enskär är det lite halvgrovt grus utanför bryggnocken. Med fuskbrucet och lite vind från sidan har det sakta gnagt/skavt (?) sig genom gruset så att jag fått sträcka det eftersom. Till slut har det kommit så nära båten att det gått att rycka lös det. I år har jag med Deltat legat på samma ställe, och det har satt sig helt still även med rejält sidvindstryck och skvalp på båten. Så fast fuskbrucet grävt ner sig bra, har det sakta rört sig genom gruset. Deltat har suttit blickstill och så hårt att jag inte fått lös det förrän jag backat ut rakt över det så jag kunnat bräcka det baklänges. Fuskbrucet brukade gå att rycka upp innan man rakt över det, när vinkeln från botten var kanske 45 grader släppte det om man halade lite i trossen.
Så Deltat är klart bättre enligt mina små studier.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

KaptenKlant
Diamantmedlem

Inlägg av KaptenKlant » fre 04 sep 2009, 22:19

ALm skrev:Det är mycket givande att ta del av långseglarnas erfarenhet av olika ankartyper.
I tillverkarens presentation av Spade-ankaret betonas hur viktigt det är att flyet har en konkav form som komprimerar bottenmaterialet och gör stort motstånd, till skillnad från plogankarna som plöjer en fåra.
Rimligtvis bör ett ankare med konkavt fly ha lättare för att fånga upp bottenbeväxning och stenar. Till min nuvarande båt medföljde två Bruce, ett äkta på 10 kg och ett fusk på 7,5 kg. Vid lunchankring med 7,5 kg-s häromdagen började båten dragga då vinden vred och ökade. Då jag fick upp ankaret satt det, till min stora förvåning, en sten med format som en mindre rugbyboll fast i “skålen”. Stenen hade en skåra som låste stenen hårt mot ytterflyet. Givetvis ovanligt, men jag tror ändå att ankare av Bruce-typ, äkta eller falska, har svårt på stenig botten. Om ankaret börjar dragga och fångar in en sten så lär det tappa greppet. Detta borde gälla även Spade- och Raya-ankaret. Delta skjuter troligen stenen åt sida och får nytt fäste.

En spekulation av
ALm

Javisst, ytterligare en faktor att räkna med. Jag har hört flera som råkaat ut för just det med Bruce-typen.

Stenig botten är ju förstås helt kass ur ankringssynpunkt. Om man måste, hade jag hivat i ett stort stockankare, eller allt 'skrot' man kan uppbringa ombord.

trevlig helg, det är kallt och kuling i Sverige i helgen såg jag nånstans...
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » lör 05 sep 2009, 13:27

Jag har enbart goda erfarenheter av vårt 10 kg's Delta. Fem meter kätting och 50 meter multiplait. Inget ankarspel, man är väl karl för sin båt som är en Albin 82. Seglande motorseglare. Gissningsvis semesterpackad något under fyra ton. Ankrar på västkusten, företrädesvis ler- och ibland sandbottnar. Ibland kan beväxning vara ett problem. Deltat har alltid grävt ned sig och fäst. Har heller aldrig draggat. Kort sagt, jag är mycket nöjd och sover gott. Max vind i sjölä, 16 m/s.

Jag har ett 7,5 kgs fuskbruce som akter- och lunchankare. 3 m kätting och ankarolina. Detta ankare har problem med att gräva ned sig vid tät beväxning. När man inte får det att fästa är det inte ovanligt att få en skopa intressant bottenvegetation att studera. Jag har också råkat ut för sten i skopan. (Jag har också haft tyngre fuskbruce och också original-Bruce. När jag haft möjlighet att jämföra så är mitt intryck att original-Brucet fäster bättre och lättare tränger genom beväxning. (vassare flyn? Annan geometri?))

Egentligen borde jag byta akterankare. Till Danforth eller kopia?

mvh Sven-Barry

naffatS
Platinamedlem

Inlägg av naffatS » lör 05 sep 2009, 17:07

Jag har en danforth-kopia i aluminium (Viking fr. USA). Det är värdelöst på beväxta bottnar för när det sjunker snabbt viker flyna uppåt och då lägger sig tång eller gräs mellan lägg och flyn och hindrar flyna att vinkla nedåt för att kunna skära ner i leran. På ren sand eller lerbotten sitter det dock mycket bra. Flyna har ju stor area. Ej lämpligt som svajankare. Jag läste en gång att danfort-ankaret togs fram som akterankare inför D-dagen för att landstigningsbåtarna skulle kunna att vincha ut sig från de förhållandevis långgrunda stränderna i Normandie. CQR togs fram för att kunna svajankra sjöflygplan och Bruce för att förankra oljeborrplattformar i Nordsjön. Delta utvecklades av Simpson&Lawrence (stavn.?) när försäljningen av CQR sjönk dramatiskt sedan Bruce introducerats.

Staffan

friseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av friseglarn » sön 06 sep 2009, 17:44

ALm skrev:Det är mycket givande att ta del av långseglarnas erfarenhet av olika ankartyper.

En spekulation av
ALm
Jag har haft spade sedan det kom. Köpte från fransmannen i Tunisien. Inledningsvis i medelhavet men sedan tog jag hem det. Så jag har använt det i ganska olika förhållanden, dock inte alla. Saker fastnar inte i Spade så lätt. Enda stället något kan fastna är över "skanken" men den är ganska smal så stenar m m "rullar av". EN kätting fastnar så klart. Tång i måttliga mängder som viks över skanken hindrar inte penetrationen nåt särskilt. Spade skär igenom de bottnar som går att penetrera och i hårdare förhållanden (vind) drar den sig ned djupare. Spade är mycket bra. Du måste dock vässa det om du vill att det skall ta med kortare lina i hårdpackad sand/grus. Tar ändå inte med lika kort lina som t ex tungt bruce gör i sand. Med kort lina kan Spade inte alltid börja gräva. Lång lina ska det vara. Går med något kortare lina om du vässar det rätt (tänk skarp mejsel). När det grävt ned sig så är det bättre än nå´t annat jag använt eller sett, även med kort lina (kort lina = mer än 3 ggr djupet, lång lina är mer än 5-6 ggr djupet). Har inte haft kort lina "frivilligt" men ibland har det varit trångt, om det varit lugnt har jag vid landlina ibland "fuskat" för att jag inte orkat lägga om. Just genom att det skär sig ned i botten gör att den är helt fantastiskt trygg även vid vindskiften på svaj, med lång lina. Finns inget annat jag sover lika bra med.
Senast redigerad av 1 friseglarn, redigerad totalt 0 gånger.

janne
Diamantmedlem

Inlägg av janne » sön 06 sep 2009, 18:56

Har ett 25 kg Delta med 13mm kätting och ett 15 kg fuskbruce med 4m 10mm kätting och resten band. I somras när det stormade i månadsskiftet juli/aug draggade jag med mitt Delta. Tog upp detta och ankrade om med båda ankarna parallellt. Detta höll utan problem natten igenom. Dagen efter hade jag större problem att få loss fuskbrucet än Delta! Lerbotten och sjölä. När jag draggade hade jag legat ett dygn redan i kulingvindar så Deltat borde ju ha haft tid att sätta sig. Vid ett annat tillfälle misslyckades Deltat att greppa i kulingvindar trots flera försök. Detta var vid Dannemark. Jag har även draggat med Deltat i måttligare vindar, kanske 10-12 m/s, på beväxt mjuk lerbotten vid Usholmen utanför Grundsund.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » mån 07 sep 2009, 16:57

Janne, vad har du för båt?

mvh Sven-Barry

janne
Diamantmedlem

Inlägg av janne » mån 07 sep 2009, 17:47

S-B A-son skrev:Janne, vad har du för båt?

mvh Sven-Barry
40 fot 15 ton

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 07 sep 2009, 18:52

janne skrev:
S-B A-son skrev:Janne, vad har du för båt?

mvh Sven-Barry
40 fot 15 ton
Det lät mäktigt. Mer detaljer tack!
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

janne
Diamantmedlem

Inlägg av janne » mån 07 sep 2009, 22:01

Båten i fråga är en Joshua

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 08 sep 2009, 07:52

Det här är intressant - skall man sammanfatta dina erfarenheter så är en Brucekopia med 4 m kätting och resten band ett ankare som fungerar bättre, och t.o.m håller i vindar över 25 m/s än 25 kg Delta med enbart 13 mm kätting?

En undran - vilken teknik har du när du lägger dina ankaren?

Att Delta är lättare att bryta upp än Bruce tror jag är ovidkommande, den erfarenheten har jag också och det beror nog på formen och har knappast någon relevans för greppet.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » tis 08 sep 2009, 08:22

Eilean skrev:Att Delta är lättare att bryta upp än Bruce tror jag är ovidkommande, den erfarenheten har jag också och det beror nog på formen och har knappast någon relevans för greppet.
Det är väl snarare en fördel att Deltat är lättare att lyfta?

Janne, din Joshua - har tyvärr aldrig hört talas om denna båt, har den ovanligt stort vindfång?

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 08 sep 2009, 08:37

S-B A-son skrev:
Eilean skrev:Att Delta är lättare att bryta upp än Bruce tror jag är ovidkommande, den erfarenheten har jag också och det beror nog på formen och har knappast någon relevans för greppet.
Det är väl snarare en fördel att Deltat är lättare att lyfta?

Janne, din Joshua - har tyvärr aldrig hört talas om denna båt, har den ovanligt stort vindfång?

mvh Sven-Barry
Jag tror mig veta att Northern Light (Bjelke/Shapiro) är en Joshua. Elller synnerligen närbesläktad.
Motsvarar väl Eilean ungefär, kanske med något lägre vindfång då Joshua har litet lägre fribord och däckshus?
Men det hör ju knappast till frågan om ankarnas skillnader.

Skriv svar