Pris övertro ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
janne
Diamantmedlem

Re: Pris övertro ?

Inlägg av janne » tor 03 sep 2009, 15:29

När är en båt underriggad?

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 03 sep 2009, 15:50

janne skrev:När är en båt underriggad?
Enligt min mening, när den är avsedd för längre, bekväma seglatser till havs med liten besättning. Då kallar vissa den underriggad.

Pelle-48
Platinamedlem

Inlägg av Pelle-48 » tor 03 sep 2009, 17:57

Eilean skrev:
janne skrev:När är en båt underriggad?
Enligt min mening, när den är avsedd för längre, bekväma seglatser till havs med liten besättning. Då kallar vissa den underriggad.
Javisst kan jag hålla med om det. I princip är de flesta nya båtar överriggade och egentligen inte avsedda för nåt annat än vackert väder segling. Det är väl en anpassning för att hela familjen ska följa med....Därav följer att de flesta äldre är underriggade. Jag bor i Vänersborg och kan se om båtarna i gästhamnen bestämmer sig för att "klämma Vänern" till Sjötorp eller vänta. Med kulingvarning från SMHI blir det fullt i hamnen men tomt när prognosen är under 8 m/s. Egentligen borde det väl fungera bra i kuling om man har både rullgenua och rullstor. Men vanliga knytrev är inte så enkla om halva storen ska bindas...

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 03 sep 2009, 18:21

Pelle-48 skrev:....Men vanliga knytrev är inte så enkla om halva storen ska bindas...
Och moderna rullrev fungerar knappt alls om en större mängd segel måste bort. Så anledningen till att många båtar ligger i hamn när det blåser "friskt" kan bero på att de helt enkelt inte kan åstadkomma någon vettig segelföring med enbart en rullstor och/eller rullgenua.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tor 03 sep 2009, 20:59

Eilean skrev:
Pelle-48 skrev:....Men vanliga knytrev är inte så enkla om halva storen ska bindas...
Och moderna rullrev fungerar knappt alls om en större mängd segel måste bort. Så anledningen till att många båtar ligger i hamn när det blåser "friskt" kan bero på att de helt enkelt inte kan åstadkomma någon vettig segelföring med enbart en rullstor och/eller rullgenua.
Eller, kan det vara så enkelt att många inte vill ge sig ut när de finner det obevämt? De föredrar helt enkelt vackert väder (framför friska vindar), och när det vackra vädert inte infinner sig gör de något annat. Knappast något att moralisera eller yvas över, det måste stå var och en fritt att agera på det sätt som de trivs bäst med - speciellt under en semester.
- det är nog inte så många med rullsegel som provat segelföringen i så hårt väder att större mängd segel måste bort, de väljer annat nog långt innan detta inträffar (vilket är ett problem ur erfarenhetssynpunkt).

Själv har jag aldrig haft några bekymmer att få ihopa storen när tredje revet skall in (brukar vara > 18 m/s, så det händer inte så ofta). Min segling, som de flestas, sker mest kring våra kuster, och gärna i någon skärgård. Då är det mycket trevligt att ha tillräcklig segelyta så att det går att segla i de svaga vindar som är mest förekommande, och slippa motor.
Vid de fåtal tillfällen som jag gett mig ut på längre utfärder har det inte varit några som helst bekymmer med att vara "överriggad", tvärtom: väl tilltagna segel har medfört att jag snabbt tagit mig från start till mål.

Skriv svar