Låsa in jordenruntseglare?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Låsa in jordenruntseglare?

Inlägg av Eilean » fre 28 aug 2009, 11:46

Den här 13-åriga tjejen har förbjudits att segla runt jorden av myndigheterna och de har tillfälligt tagit ifrån hennes föräldrar vårdnadsrätten.
Märklig åtgärd. Men nog börjar rekordjakten spåra ut nu när 13-åringar skall ge sig iväg.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/8226196.stm

friseglarn
Diamantmedlem

Re: Låsa in jordenruntseglare?

Inlägg av friseglarn » fre 28 aug 2009, 13:13

I artikeln står det att nu, efter att hon har tvångsvis skall tas om hand av staten och inte av sina föräldrar så ska nu "A child psychologist will now assess her capacity to undertake the voyage." Vad vet rätten om att segla, vad vet psykologen. Hon är en tjej som växt upp på båt med sina föräldrar och seglat solo sedan tioårsåldern. "Miss Dekker was reportedly born on a yacht off the coast of New Zealand during a seven-year world trip. She had a yacht by the age of six and began sailing solo when she was 10."

Hennes föräldrar bedömer att hon klarar det, hon själv bedömer att hon klarar det. Det finns möjlighet att avbryta färden när som helst under resan... man får förmoda att hon och hennes föräldrar planerar för en sådan eventualitet och att nödutrustning finns m m. Vad håller Holland som stat på med? Staten skall inte, fylld med fördomar och förutfattade meningar, lägga sig i hur människor lever sina liv.
Senast redigerad av 2 friseglarn, redigerad totalt 0 gång.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 28 aug 2009, 14:16

Alla rättsstater har regler som begränsar vad barn får göra. Syftet är uppenbart, att skydda barnen. Vi lär ha en del regler om tex hur man får lämna barn ensamma hemma. Föräldrar vet inte alltid vad som är bäst för barnen. Man kan undra om föräldrarna verkligen månar om att 13- åringen ska få en fantastisk upplevelse eller ser en möjlighet att tjäna pengar på det hela. Vad blir det nästa gång? en sexåring som ska segla över Atlanten i en Optimist? Det borde ge feta intäkter!

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 28 aug 2009, 14:17

Jag tycker man borde låsa in alla långseglare.
Mest för att det är orättvist mot oss andra som är kvar hemma.
Sådeså!
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem

Inlägg av mariatherese » fre 28 aug 2009, 14:53

Oavsett hur duktig hon är på att segla så spelar det ingen roll. En anledning till att vuxna klarar sig bättre i trafiken än ungdomar är att de ännu inte utvecklat förmågan till korrekt konsekvensanalys. Det är också anledningen till att oavsett hur duktig en unge är på att köra motorcross eller rally så får han/hon inte ta körkort ändå. Av samma anledning är det inte riktigt vettigt att släppa ut ungdomar på den typen av uppdrag - de har helt enkelt inte samma förutsättningar att klara oförutsedda händelser som de skulle ha som vuxna. Det finns dock alltid en och annan som avviker från den normala utvecklingsbanan och använder hjärnan på samma sätt som vuxna och jag antar att det bland annat är det som skall utvärderas? Fast jag kan inte tycka att det är vettigt ändå - man kan inte låta bli att undra vilka motiv föräldrarna har. Vaktar mina egna barn för faror så gott jag kan...

LadyAnnila
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av LadyAnnila » lör 29 aug 2009, 11:17

Peter_K skrev:Jag tycker man borde låsa in alla långseglare.
Mest för att det är orättvist mot oss andra som är kvar hemma.
Sådeså!
Nog med förslag! :D

Men du kan väl släppa ut oss när det är dags för avsegling :?

:D :D

För övrigt tycker jag att det känns olustigt med en 13-åring ensam ute på de stora haven. Någon skrev att man kan avbryta när som helst. Hur tänker du då? Mitt ute på Atlanten är det väldigt svårt att avbryta.
Fast tanken från föräldrarna kanske är att segla "bredvid" i sin egen båt. Men det luktar "tjäna-pengar-på-ungen" långväg.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » lör 29 aug 2009, 12:46

Håller med om det meningslösa i att en psykolog skulle få i uppdrag att bedöma huruvida hon kan klara seglingen. Vad kan en pyskolog komma underfund med under några få samtal?
Min tro är att ingen, inte flickan själv heller, kan mer än gissa hur man kommer att klara sig mentalt och praktiskt under en sådan segling.

Men en sak tycker jag helt riktigt stoppar det hela, och det nämndes ju också i artikeln - skolplikten.
Jag förmodar att Holland har liknande lagar som Sverige i det fallet, och det finns knappast en chans att skolan skulle se det som så angeläget med seglingen att hon skulle få hoppa över två år. De hade ju redan en gång nekat, enligt artikeln.

MVH
Håkan
En expert i mängden

F Ehn
Silvermedlem

Inlägg av F Ehn » lör 29 aug 2009, 13:17

Givetvis skall en myndig person tillåtas göra detta helt fritt. Om man är myndig i Nederländerna vid 13 års ålder känner jag inte till. Jag kan inte tänka mig att målsmans tillstånd skulle kunna godkänna riktigt vilka dåraktigheter och galenskaper som helst. Inte ens i Holland.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » lör 29 aug 2009, 15:09

Jag är avundsjuk på tjejen! Inte alla av oss som får vara med på en jordenruntsegling (att döma av kommentarerna i denna tråd :o )

13 år eller ej, kan vara oerhört duktig och klara sig. Man kan vinna OS vid den åldern, eller vara världsberömd utövare av mycket annat. 13-åringarna jag ser omkring mig har fantastiska förmågor. "Det som inte dödar det härdar". "Man måste få prova på" osv. Så jag är inte den som dömer ut detta specifika fall utan att veta mer åtminståne.

Go!

F Ehn
Silvermedlem

Inlägg av F Ehn » lör 29 aug 2009, 15:31

Tommy skrev:"Det som inte dödar det härdar"
Go!
Jag tror detta på sitt sätt sammanfattar det hela rätt bra.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » lör 29 aug 2009, 15:56

F Ehn skrev:Jag tror detta på sitt sätt sammanfattar det hela rätt bra.
Exakt!

RunawayPeter
Silvermedlem

Inlägg av RunawayPeter » lör 29 aug 2009, 19:49

Men skärp er! Släppa iväg en 13 åring jordent runt, ensam?
Hur långt ska pengahysterin och brutalkapitalismen få ta oss, hur många barn ska offras på mammons altare?

För ingen tror väl eller tycker att ungen själv kommit på iden och vill genomföra den, eller ska få det!
Heliga gods moder, hur många här skulle släppa iväg sin dotter?!

För övrigt har flera barn omkommit under rekordförsök, bla Jessica 7år Usa(såklart). Hon omkom med sin far och instruktör när hon skulle flyga från kust till kust. Någon här som tycker det var ok?

runaway

xyz123
Guldmedlem

Inlägg av xyz123 » lör 29 aug 2009, 21:25

Det finns för många pirater och för många som rövar bort barn, spec. unga flickor, där ute. Hon har ingen sportslig chans att överleva! Själva seglande skulle hon kanske klara av. Det är allt det andra som är problemet.
Stoppa henne! Sätt henne i skolan där hon hör hemma.
xyz123

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 30 aug 2009, 09:49

RunawayPeter skrev: Heliga gods moder, hur många här skulle släppa iväg sin dotter?!
Om man nu vill tjäna pengar på barn så är det väl enklare att släppa iväg dem till porrindustrin?
Det dödar inte och nog lär de bli härdade!

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » sön 30 aug 2009, 10:04

Intressant att läsa kommentarerna i denna tråd :lol: :lol:

Farbror i övre medelåldern, 55-70, har aldrig varit i närheten om att segla ens ute på ett stort hav, men drömmer om det. Vet bäst. Hellre döma än förstå. Ingen ska förbaske mig avvika!

Själv vet jag ingenting alls om det här fallet i detalj, så därför avhåller jag mig från att tycka någonting annat än att det låter spännande och intressant och att jag är övertygad av att det bland 6 miljarder människor garanterat finns en 13-åring som klarar detta med stor råge, och mycket bättre än vi som skriver på Sailguide.

Egentligen är det bara friseglarens kommentar i denna tråd som känns vettiga att läsa.

Skriv svar