Att segla segelbåt en måndag i slutet av augusti
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Att segla segelbåt en måndag i slutet av augusti
Vill bara skryta med att jag och dottern hade en riktigt fin segling idag, började i Söderhamn och gick yttre vägen hem till Ljusne. Satte storen vid kajen innan vi skammade iväg första biten genom bleke ut till Stugsund. Där var det lite fin motvind så Ingrid tog rodret och jag gick fram och satte kutterstaget och focken som låg löst längre bak på rufftaket. "Ritch", sa det, det var jag som drog sönder mitt nya fockkapell när jag bar fram hela paketet. Fan, men det går att sy ihop. Sen kryssade vi oss ut genom hela Söderhamnsfjärden i trubbiga slag, oj vad galant det går att ta ut svängarna nästan upp på land med plottern framför näsan.
Ut förbi Lilljungfrun bidevind en skaplig bit innan vi slog styrbord förbi Finskans ostprick. I lite sjögång och halvkrallig vind blir slagen vassare, inte alls så bra som inomskärs. Borde rivit ner focken och rullat ut genuan direkt här, men jag vill segla lite försiktigt när dottern är med, på kryssen i alla fall. Hon börjar bli bra på att styra, kan även ha koll på seglen och gå lagom högt på kryssen, samt stagvända. (Med x-focken, 19 kvadrat enligt ett mätpapper jag hittade idag.) En bit in på Ljusnebotten blåste det fesigare och fesigare så vi hjälptes åt ned med focken och släppte ut genuan i stället. Nu hade vi vinden strax bakom tvärs, varmt och soligt i sittbrunnen. Kanonväder och sol hade vi hela resan föresten. Lyssnade på en samlings-cd med soul, Sweet Soul Music tex och åt chips å drack coop jordgubbsaft.
I hamn satte jag dit kapellen och dottern stekte pyttipanna och ägg som vi åt med rödbetor och mjölk i kvällssolen som fortfarande lyste rätt in i sittbrunnen.
Ingenting speciellt hände, vi seglade väl bara fyra knop i snitt, men ändå var det en riktigt fin å speciell dag. Att dottern tycker om att segla fast det går sakta, eller just för att det går sakta och tyst, det är jag så glad för. Jag hade ingen kamera med, men Ingrid lägger väl ut nåt på sin blogg i morrn kanske.
En sån måndag!
Någon mer som seglat segelbåt?
Ut förbi Lilljungfrun bidevind en skaplig bit innan vi slog styrbord förbi Finskans ostprick. I lite sjögång och halvkrallig vind blir slagen vassare, inte alls så bra som inomskärs. Borde rivit ner focken och rullat ut genuan direkt här, men jag vill segla lite försiktigt när dottern är med, på kryssen i alla fall. Hon börjar bli bra på att styra, kan även ha koll på seglen och gå lagom högt på kryssen, samt stagvända. (Med x-focken, 19 kvadrat enligt ett mätpapper jag hittade idag.) En bit in på Ljusnebotten blåste det fesigare och fesigare så vi hjälptes åt ned med focken och släppte ut genuan i stället. Nu hade vi vinden strax bakom tvärs, varmt och soligt i sittbrunnen. Kanonväder och sol hade vi hela resan föresten. Lyssnade på en samlings-cd med soul, Sweet Soul Music tex och åt chips å drack coop jordgubbsaft.
I hamn satte jag dit kapellen och dottern stekte pyttipanna och ägg som vi åt med rödbetor och mjölk i kvällssolen som fortfarande lyste rätt in i sittbrunnen.
Ingenting speciellt hände, vi seglade väl bara fyra knop i snitt, men ändå var det en riktigt fin å speciell dag. Att dottern tycker om att segla fast det går sakta, eller just för att det går sakta och tyst, det är jag så glad för. Jag hade ingen kamera med, men Ingrid lägger väl ut nåt på sin blogg i morrn kanske.
En sån måndag!
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Re: Att segla segelbåt en måndag i slutet av augusti
FILM på liten måndagssegling.
Jaha. Om jag låter bli att skriva könsord, och i stället berättar om segling, blir reaktionen noll. Vad kan man dra för slutsats om de övriga skribenterna?
Hur som helst, den lilla busungen filmade i smyg och la ut på youtube! Och inte nåt sa hon ens när vi satt och åt i hamnen. Tyckte väl hon viftade extra mycket med kameran några minuter. Såg det på facebook nu i kväll.
Här seglar vi bidevind utan att behöva slå, rakt ostlig kurs lite utanför Lilljungfrun. Och soul lyssnar vi på som höres. Vad säger ni om segeltrim och om storseglet från 1985?
http://www.youtube.com/watch?v=VrzpBs_9OCg
Jaha. Om jag låter bli att skriva könsord, och i stället berättar om segling, blir reaktionen noll. Vad kan man dra för slutsats om de övriga skribenterna?
Hur som helst, den lilla busungen filmade i smyg och la ut på youtube! Och inte nåt sa hon ens när vi satt och åt i hamnen. Tyckte väl hon viftade extra mycket med kameran några minuter. Såg det på facebook nu i kväll.
Här seglar vi bidevind utan att behöva slå, rakt ostlig kurs lite utanför Lilljungfrun. Och soul lyssnar vi på som höres. Vad säger ni om segeltrim och om storseglet från 1985?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Rätt ok måndagsmisär...Guitar Nilsson skrev: En sån måndag!
Själv satt jag vid tangentbordet och skrev samt överkonsumerade kaffe tills händerna skakade... hade inte ens tid att drömma om att segla.
Härligt, härligt! Vilket underbart sätt att tillbringa en måndag.
Läste i en bok av Håkan Nesser att den största ynnest som kan förunnas en man är att få en klok och förståndig dotter...
Läste i en bok av Håkan Nesser att den största ynnest som kan förunnas en man är att få en klok och förståndig dotter...
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116
Lämnade av frugan på söndagskvällen i Strömstad. Hon kom Strömstad på fredagskvällen efter jobbet och vi tog en ur bl.a. till Alaska. Ja inte det som ligger väster om Kanada utan Alaska på Nordlångön. Det var ju en dam, Hilma har jag för mig att hon hette, som kom tillbaka till norra Bohuslän efter många år, bl.a. som guldgrävare i USA. På en ärvd markbit byggde hon upp sitt paradis. En trägård, rikt utsmyckad med kullersten och betong. Hon byggde också ett värdshus i trädgården. Som dessvärre brann ner ett par år innan hon dog - 95 år gammal, Fast då hade hon för länge sen flyttat till fastlandet.
Under promenaden på ön hittade jag kantareller som smörstektes till en kvällsmacka.
Efter att jag lämnat av frugan i Strömstad, tänkte jag att gå ut och lägga mig i en av kryssarklubbens bojar söder om Strömstad. Bägge var upptagna - av norrmän. Jag gick ock la mig vid pontonbryggan på Furholmen - Strömstadsbornas badö.
Måndagen hade jag tänkt som en lång skön segeldag. När jag plockade fram frukosten kom den "stora tröttheten" över mig. När jag provianterade för ett par veckor sen köpte jag en burk honung. Det fanns plastburkar och jag valde det. Hade tagit en sked i en kopp te en dag när jag hade ont i halsen och en besvärlig hosta. Plastburken hade vällt, locket hade gått upp och all honungen hade runnit ut i stuvfacket.
För att lugna ner mina uppretade känslor käkade jag frukost och diskade innan jag tog i tu med honungseländet. Aldrig mer honung i plastburk utan ett riktigt skruvlock.
Det mesta i facket stod i honungskletet. En del slängde jag. Resten försökte jag torka bort honungen på. Efter avtorkningen drog jag på en plastpåsen över förpackningen. Att få bort all honung som smugit in sig under flikar är inte lätt. Och sen var det ju all honungen i stuvfacket. Det gick åt en hel del papper för att torka bort geggan.
När allt var klart tog jag en traditionsenlig promenad på ön. Tillbaka i båten var det middag och väl så det. För oss här ute som tillhör "näsen och fjordarnas folk" är det middag kl 12.00, antingen vi har nåt att äta eller inte. Jag värmde på en burk Gulaschsoppa.
Denna semester hade jag tänkt segla dit vindarna bär. Dessvärre har det blåst i stort sett sydlig vind i tre veckor och längre norrut ville jag inte gå denna gång, så jag hissade segel och började kryssa mig ut på Kosterfjorden i den svaga Sydvästliga vinden. Hade från början tänkt gå Sydkosters skärgård eller Ramsö, men i höjd med Ekenäs kom jag på att det var mycket längesen jag var där - så där är jag nu, tillsammans med en massa mygg !? Jag har inte sett en mygga på hela sommaren - men här av alla ställen.
Allt är ju relativt. Det där med "en massa mygg". En 20- 25 stycken har det nog varit i båten i natt, varav många inte längre tillhör de levandes skara. Det är ändå för många - enligt min åsikt. I det sammanhanget kan jag ju bara smyga in att jag ligger tillsammans med sex andra båtar. De övriga är naturligtvis norrmän. Hamnkaptenen var nöjd med förhållandet. Norska båtar på besök varje helg fram till Jul.
Nu skall jag käka frukost - förhoppningsvis utan att störas av honungskladd. Sen skall jag hissa segel och kryssa mig söderut. Blir det inte till nån av öarna i Sydkoster skärgård, blir det kanske till Storesnart. Sveriges mest fantastiska ö "dit posten aldrig kom - men skattsedel - skattsedeln den kom till Storesnart" enligt "Lubbe"
. Vad är väl Storljungfrun mot Storesnart? Saknar tyvärr bild på denna kala och ogästvänliga ö.
tommy
Efter att jag lämnat av frugan i Strömstad, tänkte jag att gå ut och lägga mig i en av kryssarklubbens bojar söder om Strömstad. Bägge var upptagna - av norrmän. Jag gick ock la mig vid pontonbryggan på Furholmen - Strömstadsbornas badö.
Måndagen hade jag tänkt som en lång skön segeldag. När jag plockade fram frukosten kom den "stora tröttheten" över mig. När jag provianterade för ett par veckor sen köpte jag en burk honung. Det fanns plastburkar och jag valde det. Hade tagit en sked i en kopp te en dag när jag hade ont i halsen och en besvärlig hosta. Plastburken hade vällt, locket hade gått upp och all honungen hade runnit ut i stuvfacket.
För att lugna ner mina uppretade känslor käkade jag frukost och diskade innan jag tog i tu med honungseländet. Aldrig mer honung i plastburk utan ett riktigt skruvlock.
Det mesta i facket stod i honungskletet. En del slängde jag. Resten försökte jag torka bort honungen på. Efter avtorkningen drog jag på en plastpåsen över förpackningen. Att få bort all honung som smugit in sig under flikar är inte lätt. Och sen var det ju all honungen i stuvfacket. Det gick åt en hel del papper för att torka bort geggan.
När allt var klart tog jag en traditionsenlig promenad på ön. Tillbaka i båten var det middag och väl så det. För oss här ute som tillhör "näsen och fjordarnas folk" är det middag kl 12.00, antingen vi har nåt att äta eller inte. Jag värmde på en burk Gulaschsoppa.
Denna semester hade jag tänkt segla dit vindarna bär. Dessvärre har det blåst i stort sett sydlig vind i tre veckor och längre norrut ville jag inte gå denna gång, så jag hissade segel och började kryssa mig ut på Kosterfjorden i den svaga Sydvästliga vinden. Hade från början tänkt gå Sydkosters skärgård eller Ramsö, men i höjd med Ekenäs kom jag på att det var mycket längesen jag var där - så där är jag nu, tillsammans med en massa mygg !? Jag har inte sett en mygga på hela sommaren - men här av alla ställen.
Allt är ju relativt. Det där med "en massa mygg". En 20- 25 stycken har det nog varit i båten i natt, varav många inte längre tillhör de levandes skara. Det är ändå för många - enligt min åsikt. I det sammanhanget kan jag ju bara smyga in att jag ligger tillsammans med sex andra båtar. De övriga är naturligtvis norrmän. Hamnkaptenen var nöjd med förhållandet. Norska båtar på besök varje helg fram till Jul.
Nu skall jag käka frukost - förhoppningsvis utan att störas av honungskladd. Sen skall jag hissa segel och kryssa mig söderut. Blir det inte till nån av öarna i Sydkoster skärgård, blir det kanske till Storesnart. Sveriges mest fantastiska ö "dit posten aldrig kom - men skattsedel - skattsedeln den kom till Storesnart" enligt "Lubbe"
tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Trivsamt reportage. Det måste finnas många såna i minnenas bankar. 
Förresten, hur tycker du den nya båtens udda rigg fungerat?
-
Anders/Lisa
- Trogen medlem
Lugnet lägrar sig över farlederna(lite trist men mer plats)
Jag har ju inte seglat så mycket i sommar, men nu har jag varit ute ett par veckor och börjar vänja mig. Det är ju ingen "blekskenare", men det går att kryssa med henne trots att det är en motorseglare. Den CU-rulle (eller vad det nu är) som satt på slutade att fungera efter att jag sträckt upp förstaget. Kanske inte så mycket som jag egentligen skulle vilja, men så mycket jag klarar av med befintlig utrustning. Det blir ju ett avsevärt spänn i akterstaget. Efter att ha monterat en Plastimorulle (som jag hade) på det inre förstaget och slackat förstaget en aning tyckte jag att rullen fungerade, men när jag skulle använda Maxgenuan på den klarade jag inte att rulla vare sig ut eller in utan att behöva hjälpa till frame vid rullen. Så kan man ju inte ha det när man ensamseglar. Det får bli en nytt förstag och en ny rulle till nästa år.Guitar Nilsson skrev:Trivsamt reportage. Det måste finnas många såna i minnenas bankar.
Båten behöver helt klart Maxgenuan när det blåser lätta vindar och det har det i stort sett gjort hela tiden jag varit ute.
Den befintliga rullen på förstaget skulle man ju kunna degradera till hissbar Genackerrulle men en viss modifikation
Det blev inte så lång seglats idag heller. Vaknade som vanligt tidigt, Jag hade ambition att starta tidigt. Skulle bara kolla på de olika båtforumen, så det blev sen frukost. Ingen honung i stuvfacket, men lite rester i botten på flingpaketen. Men den hade jag ju satt i en plastpåse så det var ingen skada skedd. När jag skulle börja förbereda avgången började det regna. La mig i förpikskojen och fortsatte läsa en deckare i Stockholmsmiljö som jag började på i går.
Det finns vissa platser i landet som är farliga att vistas på. Stockholm är ju en sån. Där förekommer många mord. Gottland är också en farligt ställe. Jag vet inte på rak arm hur många deckare med ett eller flera mord därstädes som jag läst. Minst 10 och det finns fler.
Här på västkusten är det ju farligt både i Strömstad och Fjällbacka. Träffade förresten en polis som jobbat hemma i många år, han tjänstgjorde för tillfället i Strömstad. Jag kan förstå honom. Hemma händer det aldrig något i den vägen, men i Lysekil - fast de morden som "inträffade" där skedde för längesen. Kiruna är visst en farlig plats enligt den deckaren jag läste klart i förgår kväll. Hur är det i Ljusne och på Storjungfrun?
När jag hade läst några kapitlet och tittade ut sen solen. Dessvärre råkade jag titta på klockan och konstaterade att det var middag. Lika bra att äta innan avgång. Korv kokad i vattenkokaren och potatismos på pulver av vatten från termosen utrört direkt på tallriken (jag valde en djup). Några tomater fick utgöra grönsaksbiten. På kryss söderut i ca 3 knop. När jag hade passerat Sydkoster mojnade det, men jag fortsatte på kryss mot Ramsö i knappt 1 knop. När jag var nästan framme kom det lite vind igen. En Norsk HallbergRassy tar upp större delen av ena kajen. Jag lägger mig långsides på den andra. Hade jag inte kunnat legat långsides hade jag seglat vidare
För att bevisa att det jag skriver inte bara är munväder
tommy
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Är det ingen som vill kommentera storsegeltrimmet, filmen visar ju storen underifrån flera ggr. Jag seglar något lägre än maxhöjd och det blåser kanske 6 m/sek, grovt gissat. Det går att dra åt både cunningham och uthal lite till än som det är på filmen, men det brukar jag göra först om det tar i och blåser mer än så här. Vad anser ni som kan segla om formen på storen?
Ser jag fel, eller är det en Turkryssare?Anders/Lisa skrev:Lugnet lägrar sig över farlederna(lite trist men mer plats)
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
-
Anders/Lisa
- Trogen medlem
Som "seglarn" såg ,så är det en underbar "liten" Tur 80 som är ute och rastar järngenuan.
Var föressten ute i okt 07,blå himmel och vindstilla, sista helgen som man kunde få nåt på Källö-Knippla till livs.
Gillar att det är mindre båtar inne i hamnarna,har man barn och familj lockar hamnar mer än kobbar.
Var föressten ute i okt 07,blå himmel och vindstilla, sista helgen som man kunde få nåt på Källö-Knippla till livs.
Gillar att det är mindre båtar inne i hamnarna,har man barn och familj lockar hamnar mer än kobbar.
En måndag på sjön
Även jag var ute och seglade och hade en skön måndag på sjön.
Blev omkörd på hemvägen av "Göy På Vannet" ? Vad det nu betyder.
Re: En måndag på sjön
Eehh, "Kul på sjön" väl?!Lars L skrev:Även jag var ute och seglade och hade en skön måndag på sjön.
Och det stämmer ju!
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p
/p
Under en promenad på Ramsö hittade jag av en slump näckrosdammen,
tommy
tommy
Fint å se at dere har det gøy på vannet.
Ditt storsegel Nilsson - vet jag inte om jag törs kommentera, Du frågar dom som kan segla..........
Men - ändå - jag tycker det verkar stå fint. Inte verkar det fladdra och slät verkar det va. Men - jag
borde varit där med en våt pekfinger för att va mera säker..........
Ditt storsegel Nilsson - vet jag inte om jag törs kommentera, Du frågar dom som kan segla..........
Men - ändå - jag tycker det verkar stå fint. Inte verkar det fladdra och slät verkar det va. Men - jag
borde varit där med en våt pekfinger för att va mera säker..........
ole