Väjningsregler

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Maxi33
Diamantmedlem

Re: Väjningsregler

Inlägg av Maxi33 » tis 25 aug 2009, 16:47

Det finns ett tredje alternativ peterh, att tankern följde sjövägsreglerna föredömligt.

Men det är ju inte lika kul.

MVH
Håkan
En expert i mängden

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tis 25 aug 2009, 16:49

Maxi33 skrev:Det finns ett tredje alternativ peterh, att tankern följde sjövägsreglerna föredömligt.

Men det är ju inte lika kul.

MVH
Håkan
det var ju det jag skrev
"brände 500liter bunkerolja för att väja"

Du tror väl inte det är gratis att driva stora båtar ??
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tis 25 aug 2009, 16:56

Skitprat peterh, det var detta du skrev:

" han var vänlig mot dig ( kunde kosta på sig att bränna 500 liter extra bunker så du slapp svänga)"

Han följde alltså inte enligt dig sjövägsreglerna utan var vänlig.

Saklig argumentation tack!

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » tis 25 aug 2009, 16:57

Eilean skrev: ... - ibland är du synnerligen trögfattad!
Trögfattad eller inte - du svarade inte på min fråga!

Jag tror att varken du eller Segelbo, troligen än mindre jag själv, far omkring som skållade råttor för att förtvivlat försöka undvika dem som man möjligtvis tror är "brödseglare" (vilket förtvivlat korkat ord) eller råkar vara större än en själv. Naturligtvis bör man undvika närsituationer, precis som jag helt enligt boken gjorde, och precis som de flesta som befinner sig på öppet hav gör.

Jag tycker också att det är bra att du förtydligar vad du menar och hur du gör, eftersom det bevisligen är så många som gravt missuppfattar sjövägsreglerna.

Hänsyn är naturligtvis gott sjömanskap. Att inte följa sjövägsreglerna av någon grumlig orsak är dåligt sjömanskap!

mvh Sven-Barry

EDIT: sematisk korrektion.
Senast redigerad av 1 S-B A-son, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 25 aug 2009, 17:01

Ursäkta mig igen Sven-Barry, är du inte trögfattad så är du en slarvig läsare.
Precis det jag skrev nu har skrivit gång efter gång och med en dåres envishet försökt förklara. Och fått tillbaks - följ reglerna!
Det är ju inte precis första gången ämnet avhandlas!

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » tis 25 aug 2009, 17:12

Eilean skrev:Ursäkta mig igen Sven-Barry, är du inte trögfattad så är du en slarvig läsare.
Precis det jag skrev nu har skrivit gång efter gång och med en dåres envishet försökt förklara. Och fått tillbaks - följ reglerna!
Ledsen Gunnar, men ingenstans i ditt inlägg har jag kunnat se ens en antydan till svar på min fråga. Jag upprepar den, något omformulerad, för klarhets skull:

Gunnar vad anser du om den första båtens agerande, kusttankern, som helt enligt reglerna såg till att undvika en situation genom att på mycket långt håll öka farten en aning samt gira babord någon grad?

Jag kommer inte att kalla dig varken trögtänkt eller slarvig, eftersom jag förutsätter att du gör så gott du kan!

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 25 aug 2009, 17:19

S-B A-son skrev:
Eilean skrev:Ursäkta mig igen Sven-Barry, är du inte trögfattad så är du en slarvig läsare.
Ledsen Gunnar, men ingenstans i ditt inlägg har jag kunnat se ens en antydan till svar på min fråga. Jag upprepar den, något omformulerad, för klarhets skull:

Gunnar vad anser du om den första båtens agerande, kusttankern, som helt enligt reglerna såg till att undvika en situation genom att på mycket långt håll öka farten en aning samt gira babord någon grad?

Jag kommer inte att kalla dig varken trögtänkt eller slarvig, eftersom jag förutsätter att du gör så gott du kan!

mvh Sven-Barry
Vi talade upenbarligen om olika saker.

Kusttankerns beteende var naturligtvis helt korrekt. Vad annars kan jag tycka?
Men alla är inte lika korrekta och en situation kan snabbt bli både otäck och farlig om man förväntar sig alltid vara sedd och att motparten vidtar lämpliga åtgärder.
Se bara på båt nr 2 i ditt exempel.
Därför undviker jag så långt det går att komma så nära att ett lastfartygs utkik och väjningsvillighet sätts på prov.

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » tis 25 aug 2009, 19:28

I mitten av Juli seglade jag norrut mot Öregrund, just innan hamnen ligger bilfärjan i hamn och jag seglar utanför. Precis när jag ska passera färjan så lägger den ut och ger full fart framåt. Jag tvingas göra en 180 graders gir för att undkomma en kollision. Han passerar med fullt gaspådrag. Jag brukar sällan bli arg på andra fartyg men nu vart jag riktigt fbannad. Han hade kunnat avvakta 30s och sedan åka akter om mig men han hade en helt annan syn på sjövägsreglerna.

Käärme
Trogen medlem

Inlägg av Käärme » tis 25 aug 2009, 20:46

För 3 år sedan gick vi i dimman från Visby till Byxelkrok. Såg inte ett fartyg fast jag visste att det kryllade av dom därute. Året efter hade jag fixat AIS men nu vart det segling i fint väder. Nu såg jag båtar både visuellt och digitalt på skärm. Konstaterade att jag hade kollisionskurs med en hel del fartyg, men behövde inte väja en enda gång. Alla gick en bra bit för eller akter om oss...Har jag bara tur eller?

Juha

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tis 25 aug 2009, 21:20

Troligen en del tur Käärme, med tanke på alla de fartyg som inte framförs kompetent av olika orsaker, alltifrån långa kissepauser med eller utan porrtidningar och till omskolade korvhandlare...

Men mest tror jag faktiskt det är för att de flesta fartyg trots allt hanteras riktigt.
Jag har sedan mitten sjuttiotalet varit på mängder av resor i olika delar av världen med fartyg av många nationaliteter, som serviceman för viss utrustning ombord, en hel del i Nordsjön.
Jag har aldrig observerat något aggresivt beteende, tvärtom är mitt intryck av till exempel Stena Line att de är mycket observanta på alla småbåtar, och de gör små kursändringar redan långt i förväg för att slippa göra större ändringar senare - det kostar ju extra bunker att göra girar som peterh helt riktigt påpekade.

Just därför ser jag det som viktigt att den lilla båten inte gör kursändringar i syfte att undvika närsituation alltför tidigt utan tar sig tid att studera det större fartygets avsikter.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » ons 26 aug 2009, 05:40

Tycker att Eileans exempel med att inte gå nära bakom Waxholmsbåten som ligger och släpper av passagerare var klockrent.

Visst måste man väl ha rätt att göra det? Och Waxholmsbåten får då inte backa ut medan jag passerar, han måste vänta på lilla mig som kör förbi där bakom. Visst måste det vara så som sjövägsreglerna fungerar rent strikt? Vad säger ni, Maxi33 och S-B A-son osv som så gärna tvingar fram svar av oss som (med stolthet 8) ) erkänner oss till Brödfalangen.

Men ingen gör ju så. Ingen (med gott sjömanskap) går nära bakom och tvingar fast Waxholmsbåten. Alla vet att den snart ska backa ut, och håller undan redan innan.
Är det ett flagrant brott mot sjövägsreglerna att göra så?

Och angående kommentaren i förra inlägget att "Just därför ser jag det som viktigt att den lilla båten inte gör kursändringar i syfte att undvika närsituation alltför tidigt utan tar sig tid att studera det större fartygets avsikter.". Fullständigt nonsens tycker jag, och det verkar ju som experterna på sjöfartsverket håller med, at döma av reaktionen på den tidigare artikeln i På Kryss.

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » ons 26 aug 2009, 06:11

Det är dessutom väldigt svårt att på långt avstånd bedöma ett stort fartygs fart och kurs och avgöra om de gör några graders gir eller någon knops fartökning eller -minskning. Om man inte har radar och MARPA och kan avläsa exakt kurs och fart, vilket många inte har.
Jag tänker i alla fall fortsätta att göra vad jag kan för att inte hamna i en väjningssituation med stora fartyg.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » ons 26 aug 2009, 06:17

Egentligen är hela tråden rätt så onödig, eftersom allt ju har avhandlats förut, om och om igen.

Inlägget som startade denna tråd dokumenterar ju hur S-B A-son kommer väldigt nära en lastbåt. Ungefär samma sak som gällde artikeln i På Kryss, och där stod det ju helt klart att tillfrågad expert på sjöfartsverket tyckde det var helt galet (av segelbåten) att låta det gå så långt. Vill minnas att både experten och På Kryss själv sågade "sjömanskapet" som den segelbåten sysslade med.

Lite fler frågor, av den typ som Maxi33 mfl brukar ställa :wink:

I fallet med en optimistjolle och den största oljetanker man kan tänka sig, ute på fritt vatten så att ingen av dem hämmas av djupgående eller plats, gör optimisten då fel om han håller undan för tankern?

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » ons 26 aug 2009, 06:43

Tommy skrev: I fallet med en optimistjolle och den största oljetanker man kan tänka sig, ute på fritt vatten så att ingen av dem hämmas av djupgående eller plats, gör optimisten då fel om han håller undan för tankern?

Hälsningar
Tommy
Vad i all världen skulle en optimistjolle göra långt ute på fritt vatten? Försöka ta livet av sig? I så fall skall han ju naturligtvis inte hålla undan för den största oljetanker man kan tänka sig. Om han nu inte vill dra ut på det... :wink:
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » ons 26 aug 2009, 06:57

Tommy skrev: ... Inlägget som startade denna tråd dokumenterar ju hur S-B A-son kommer väldigt nära en lastbåt.
Jag kom inte "väldigt nära" som Tommy tycks tro. (Jag har en god systemkamera med digitalbakstycke och ett fint teleobjektiv.) Men, om Tommy och andra hade läst vad jag verkligen skrivit hade det kanske inte behövt bli ännu en masstråd?

I min bok är det självklart att visa hänsyn, exempelvis på det sätt Eilean så klokt beskriver. Eller genom att undvika att riva upp svall i trånga passager där båtar är förtöjda, eller att hålla ordentligt styrbord, eller att öht undvika yrkestrafikens (och semesterseglarens) farleder.

Tyvärr blir jag skrämd när man hör påståenden om brödseglarregelns aktualitet eller att väjningsregler är till bara för stora fartyg. Därför behövs trots allt denna typ av trådar.

I rent utbildningssyfte.

mvh Sven-Barry - snart ut på havet igen.

Skriv svar