Polardiagram i NX2 Sail Performance

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Sambal
Silvermedlem
Kontakt:

Polardiagram i NX2 Sail Performance

Inlägg av Sambal » tor 13 aug 2009, 22:09

Polardiagram är kul. Bara trist att de är så knepiga att jobba med i praktiken.

1. För att kunna labba med ett polardiagram via NX2s serverprogramvara Sail Performance måste man
a) vara uppkopplad mot servern. Det går inte att sitta hemma och testa vid skrivbordet.
b) först öppna menyn Tools och där välja Configuration (självklart :? ).
c) Därifrån välja Load Polar Diagram och leta rätt på den aktuella filen
d) Därefter öppna menyn Monitor och välja Polar Diagram för att diagrammet ska bli synligt på skärmen (jo, faktiskt! :roll: ).
e) Därefter klicka på en ikon för att få de aktuella värdena från givarna att samspela med det aktuella polardiagrammet. (Varför skulle man annars vilja visa diagrammet på skärmen...?)

Varje gång man startar Sail Performance är man tvungen att upprepa alla ovanstående kommandon - det finns inga genvägar... :evil:

Men det tråkigaste är ändå att man inte på ett enkelt sätt kan korrigera sitt eget diagram. Det finns en inspelningsmöjlighet men den är inte kopplad till något polardiagram eller går att exportera. Utan när man upptäcker att man seglar fortare än diagrammet vid en viss vindstyrka och vindvinkel så ska man anteckna detta, inklusive farten, med penna på papper och sedan öppna diagrammet i Notepad och editera det aktuella fartvärdet från tangentbordet!!!

Jag känner mig förflyttad tillbaka till DOS-prompten tidigt 90-tal. Då när allt gällde hur man editerade Autoexec.bat och Config.sys för att PCn skulle jobba på bästa sätt.

Snälla Nexus Marine AB - gör polarhanteringen i Sail Performance smidigare!
Och anpassa det speciella NX2-formatet på diagramformatet till det mer standardiserade som de flesta andra använder!

SWE54
Diamantmedlem

Re: Polardiagram i NX2 Sail Performance

Inlägg av SWE54 » tor 13 aug 2009, 22:12

Eller så skaffar du dig ett vettigt program så kan du sitta och leka hemma med utan problem..:)

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » fre 14 aug 2009, 08:41

Mycket av segelinstrumentsystemens information samt polärdiagrammen är mycket oklara vad gäller hur vindvinklarna mäts. Vindriktningsgivarna mäter den vindvinkel som de upplever medan de lutar, medan en VMG-beräkning ju skall utgå från vindvinklarna i horisontalplanet. På liknande sätt är det med vindhastighetsgivarna. Rotationsplanet för propeller/skovelhjul hamnar inte vinkelrätt mot vindströmningen och visar alltså fel den med. Det är inte riktigt klarlagt om de allmänt spridda polärdiagrammen utgår från dessa felmätta variaber, eller från de egentligt korrekta. Eller om de simulerade polärdiagram som tas fram från en båtdesign utgår från de ena eller andra mätvärdestyperna.

Dirken
Guldmedlem

Inlägg av Dirken » fre 14 aug 2009, 09:59

Jag var ombord på en båt som har system som samlar statestik när man seglar. I mina ögon verkade det bra och ägarn har alltid bra fart på båten. Finns det att köpa? Han har satt ihop sitt själv.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 14 aug 2009, 11:00

Bortsett från dyra seglingsanpassade navprogram så finns det ju en del enklare program som loggar NMEA data.

här tex:
http://vancouver-webpages.com/peter/idx_nmeaprog.html

Dirken
Guldmedlem

Inlägg av Dirken » fre 14 aug 2009, 11:40

Man är gammal.... Glad åt att en lampa kan lysa i ruffen.

barry
Diamantmedlem

Inlägg av barry » fre 14 aug 2009, 21:33

Sambal skrev:Polardiagram är kul. Bara trist att de är så knepiga att jobba med i praktiken.

...
Men det tråkigaste är ändå att man inte på ett enkelt sätt kan korrigera sitt eget diagram. Det finns en inspelningsmöjlighet men den är inte kopplad till något polardiagram eller går att exportera. Utan när man upptäcker att man seglar fortare än diagrammet vid en viss vindstyrka och vindvinkel så ska man anteckna detta, inklusive farten, med penna på papper och sedan öppna diagrammet i Notepad och editera det aktuella fartvärdet från tangentbordet!!!
...
Låter ju ganska risigt faktiskt. Hur fungerar inspelningsmöjligheten för att skapa sig ett polardiagram från scratch? Vi kommer skaffa helt ny instrumentering till nästa år och NX2 har hittills varit givet förstaalternativ då intrycket var att det är så smidigt kunna plocka ut all fart/vinddata för vidare bearbetning hemma på kammaren. Tanken var att man helt enkelt skulle kunna plugga in en laptop i servern efter varje segling och få ut boatspeed, TWD, TWS etc i något läsbart format för att sen sätta sig och putsa till datan och sätta ihop lite vettiga målfarter. Är det ens möjligt att göra något liknande? Laddade hem mjukvaran och satt och lekte lite med den i våras men ursäktade det något ointuitiva interfacet med att det dels var torrkörning utan givare inkopplade och dels att jag helt enkelt inte orkat sätta mig in i funktionerna tillräckligt.

Sambal
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av Sambal » sön 16 aug 2009, 23:45

Tack SWE54 för tipsen om alternativa loggningspgm. Ska försöka ta mig igenom listan, vid tillfälle. Du har ingen egen favorit?

Barry, jag upplevde samma sak som du. Seglade hela 2008 utan att orka sätta mig in i villkoren för att utnyttja polar-funktionerna som jag hade fått med NX2-servern. Och är fortfarande frågande inför den exakta hanteringen.

1. Jag har ännu inte spelat in någon sekvens så jag vet inte hur det fungerar att spela upp i efterhand. Men jag antar att man då ska kunna se om man seglade bättre än diagrammet vid något tillfälle. Ändå återstår notepad-hackandet för att uppdatera filen...

2. Samtidigt återstår ett problem: Exempel-filen som följer med servermjukvaran (för X332 men även för andra båtar, har jag sett) har värden för vindstyrkorna 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18 och 20 knop. Samt TWA-vinklarna 52, 60, 75, 90, 110, 120 och 150 grader för samtliga vindstyrkor. Vid kryss varierar TWA-värderna med vindstyrkan från 44 till 39,5 grader och för plattläns (alltså slörbogar) från 143,3 till 174,8. Detta är inget konstigt eftersom effektivaste TWA för kryss- och slör varierar med vindstyrkan. För alla båtar.

Nu till min fråga: Om jag vid analys av den inspelade filen inte hittar några fartvärden för just dessa kombinationer av vindstyrkor och vindvinklar, hur ska jag då veta om jag har presterat bättre än diagrammet? Vad säger mig ett fartvärde för 7 knops vindstyrka och TWA=100 grader? Eller TWS=7,3 och TWA=103?

Är tanken att jag själv ska extrapolera sådana värden till att motsvara de grundvärden som finns i utgångstabellen? Nä, det är väl inte möjligt...
Hoppas att någon kan hjälpa mig på traven för det här verkar fyrkantigt så det förslår...

Jag har försökt bifoga filen här men det verkar inte tillåtet, oavsett vilken filändelse jag väljer.

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av blur » mån 17 aug 2009, 04:07

Dagens tips: hitta ett polardiagram från en liknande båttyp i stället för att försöka skapa ett eget från scratch! Det diffar på ett par procent och det räcker gott för routing och sånt. Sedan kan man börja jobba med uppdateringar.

Visst är det sjysst att spela in data (jag har massor av Gigabyte) men man orkar inte analysera dessa beroende på hur bra man seglade när, förhållanden och annat. Enklare då att tejpa upp de data man har och manuellt anteckna att man gör 6.5 i stället för 6.3 knop på någon viss bog.

Gör sedan hela justeringen i Excel.

Sambal. Man kan inte extrapolera själv. Men man behöver inte alla värden i vardagen. Om du känner att du måste veta vad som gäller för TWA 103 så får du skaffa ordentlig mjukvara. Vill man vara seriös så är det Expedition (http://www.iexpedition.org) som gäller. Eller Deckman for Windows.

Seawolf. Alla värden är i "horisontalplanet". Dina instrument skall/kan/borde kompensera för lutning (och roll/pitch/upwash/...) :)

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 17 aug 2009, 05:51

Sambal skrev:Tack SWE54 för tipsen om alternativa loggningspgm. Ska försöka ta mig igenom listan, vid tillfälle. Du har ingen egen favorit?
...
Nej jag bara testade att logga lite värden för något år sedan när jag höll på att försöka få båten kappseglingsduglig. Stötte på en massa andra hinder som har gjort att allt har stannat upp och det är väl helt enkelt så att jag måste byta båt om jag ska kunna börja med offshore. Min nuvarande klarar inte alla krav.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » mån 17 aug 2009, 11:25

blur skrev:Seawolf. Alla värden är i "horisontalplanet". Dina instrument skall/kan/borde kompensera för lutning (och roll/pitch/upwash/...) :)
De är det som är orsaken till mitt inlägg.
De som ser på sina instrument och försöker jämföra sina värden med de i ett korrekt diagram ser inte samma slags värden, så jämförelsen blir falsk. Mig veterligt finns det inga vindinstrument av standradtyp som mäter i horisontalplanet, eller som kompenserar sig med krängningsmätning.

Men det är väl nästa steg, och en krängningsgivare skulle dessutom kunna förbättra auopiloterna signifikant genom att öka roderutslaget i byarna innan kursen hinner ändras.

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av blur » mån 17 aug 2009, 11:58

Seawolf skrev:
blur skrev:Seawolf. Alla värden är i "horisontalplanet". Dina instrument skall/kan/borde kompensera för lutning (och roll/pitch/upwash/...) :)
De är det som är orsaken till mitt inlägg.
De som ser på sina instrument och försöker jämföra sina värden med de i ett korrekt diagram ser inte samma slags värden, så jämförelsen blir falsk. Mig veterligt finns det inga vindinstrument av standradtyp som mäter i horisontalplanet, eller som kompenserar sig med krängningsmätning.

Men det är väl nästa steg, och en krängningsgivare skulle dessutom kunna förbättra auopiloterna signifikant genom att öka roderutslaget i byarna innan kursen hinner ändras.
Moderna instrument har gyro som tar med detta. Dessutom är det skillnader på billiga och "riktiga" givare som sticker upp en bit och hanterar krängning på ett bättre sätt. Om man inte skall segla America's Cup eller MedCup så räcker de data man får ut mycket bra, och min TWA ändras marginellt när båten kränger

Och som vanligt så måste allt kalibreras noga.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » mån 17 aug 2009, 12:17

[quote="blur Om man inte skall segla America's Cup eller MedCup så räcker de data man får ut mycket bra, och min TWA ändras marginellt när båten kränger

Och som vanligt så måste allt kalibreras noga.[/quote]

Kan du förklara varför TWA skulle ändras märkbart vid krängning bara för att skenbara vindvinkeln är mätt med respektive utan krängningskompensation?

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » mån 17 aug 2009, 12:21

blur skrev:... Moderna instrument har gyro som tar med detta. Dessutom är det skillnader på billiga och "riktiga" givare som sticker upp en bit och hanterar krängning på ett bättre sätt. Om man inte skall segla America's Cup eller MedCup så räcker de data man får ut mycket bra, och min TWA ändras marginellt när båten kränger

Och som vanligt så måste allt kalibreras noga.
Vet du om Nexus HPC-givare tillför nåt i det här sammanhanget?

:o
/T

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av blur » mån 17 aug 2009, 19:24

Seawolf skrev:Kan du förklara varför TWA skulle ändras märkbart vid krängning bara för att skenbara vindvinkeln är mätt med respektive utan krängningskompensation?
OK, jag trodde det var din invändning? Att jag inte kunde använda teoretisk TWA ur ett polardiagram, med ett praktiskt som jag avläser på instrumenten (när det lutade). Vad jag sa var att jag inte hade bågra problem med att få teori och praktik att stämma :)

TWA baseras ju på AWA och BSP, som båda kan innehålla felkällor som beror på lutning. Dåligt monterad & kalibrerad givare (vind & logg), uppwash från seglen med mera...

Vågar inte säga om Nexus HPC-givare ger något, men jag tycker mig få en bättre autopilot och ett stabilare TWD. Men kan inte säga säkert...

Skriv svar