Var gör jag av vhf (antennkabeln) i masten?
-
Mats Brage
- Diamantmedlem
Re: Var gör jag av vhf (antennkabeln) i masten?
Hej,
Tänk på att det kan finnas islolerskivor i masten. Min mast (selden)som är +16 meter har två frigolitskivor inlagda vid varje tredjedel av längden. När jag eftermonterade en ny kanal tog jag dels VP rör som beskrivits ovan, men satte dessutom dit skarvhylsor tills dess att önskad längd erhållits plus 15 cm. Toppen på vp-röret tandade jag för att kunna "såga" mig igenom isoleringen genom att snurra vp-röret.
När jag sedan dragit igenom hela rörlängden kapade jag av de 15 extracentimetrarna (där all isolering fanns som jag "sågat" mig igenom.
/Mats
Tänk på att det kan finnas islolerskivor i masten. Min mast (selden)som är +16 meter har två frigolitskivor inlagda vid varje tredjedel av längden. När jag eftermonterade en ny kanal tog jag dels VP rör som beskrivits ovan, men satte dessutom dit skarvhylsor tills dess att önskad längd erhållits plus 15 cm. Toppen på vp-röret tandade jag för att kunna "såga" mig igenom isoleringen genom att snurra vp-röret.
När jag sedan dragit igenom hela rörlängden kapade jag av de 15 extracentimetrarna (där all isolering fanns som jag "sågat" mig igenom.
/Mats
Scanner 391 nr 142
Vad är meningen med dessa skivor?det kan finnas islolerskivor i masten
-
Mats Brage
- Diamantmedlem
Hej,
Som jag förstått är det för att hindra vatten att ta sig ned. (ska kanske nämna att jag har genomgående mast).
Isolerskivorna är c:a 10mm och av en luftig frigolittyp (bilr mindre smulor när man sågar sig igenom - så det är nog egentligen en anna typ av plst än frigolit)
Mats
PS - glöm inte att sätta fast en löptråd (tumm) i vp-röret, sen är det buslätt att dra kablaget !
Som jag förstått är det för att hindra vatten att ta sig ned. (ska kanske nämna att jag har genomgående mast).
Isolerskivorna är c:a 10mm och av en luftig frigolittyp (bilr mindre smulor när man sågar sig igenom - så det är nog egentligen en anna typ av plst än frigolit)
Mats
PS - glöm inte att sätta fast en löptråd (tumm) i vp-röret, sen är det buslätt att dra kablaget !
Scanner 391 nr 142
Ehh, så en tredjedel av masten kan stå fylld med vatten?Mats Brage skrev: Som jag förstått är det för att hindra vatten att ta sig ned.
IMHO så är det för att styra upp fallen och minska skorstenseffekten (som blir ganska grym en varm dag!) - men det är bara en gissning!
-
Mats Brage
- Diamantmedlem
Bosseh - Du har säkert rätt! Nu sitter förvisso min nedre islolerskiva under utgången för fallen, och den övre vid spinacker/fockfallets utgång (i toppen) vilket innebär att inga större vattenmängder borde samlas där - kanske rent av s¨å att vi båda har rätt?
/Mats
/Mats
Scanner 391 nr 142
Med all respekt för både Consensus och Benns´s, så känns det en aning drastiskt att borra hål i masten varannan meter för att fästa VP-rör. Jag kan inte säga att jag sett många som gjort det om ens någon. Även en äldre mast betingar ju ett visst värde. Frågan är hur lättsåld båt man får med en rad popnitar hela vägen upp i masten?
Är det en genomgående mast så är det tätningar för att man inte ska få ner regnvatten i båten. Tätningarna sitter i regel precis under uttag för fallen och dräneras den vägen eller via separata dräneringar.
Skorstenseffekt..?
I masten..?
Det kan inte dra mycket genom den, bara bra i så fall, torkar ur den fortare.
Skorstenseffekt..?
I masten..?
Det kan inte dra mycket genom den, bara bra i så fall, torkar ur den fortare.
Sitter frigoliten under utgångar så stoppar det ju regnvatten.
Skorstenseffekt:
Kolla med en tändsticka, det är ett våldsamt drag! Sen beror det ju på mastens längd och utformning i toppen hur mycket luft som dras igenom. Men strömmande luft drar ju med sig mycket skit också.
Vi utnyttjade masten som skorsten till skittanken mha ett T-rör vid avluftningen i bordläggningen. Mycket effektivt.
Skorstenseffekt:
Kolla med en tändsticka, det är ett våldsamt drag! Sen beror det ju på mastens längd och utformning i toppen hur mycket luft som dras igenom. Men strömmande luft drar ju med sig mycket skit också.
Vi utnyttjade masten som skorsten till skittanken mha ett T-rör vid avluftningen i bordläggningen. Mycket effektivt.
Popnitarna märks inte. Jag bifogar ett par bilder som visar hur det ser ut.dator9 skrev:Med all respekt för både Consensus och Benns´s, så känns det en aning drastiskt att borra hål i masten varannan meter för att fästa VP-rör. Jag kan inte säga att jag sett många som gjort det om ens någon. Även en äldre mast betingar ju ett visst värde. Frågan är hur lättsåld båt man får med en rad popnitar hela vägen upp i masten?
Att ha en ordentlig kabelkanal i masten höjer snarare dess värde än sänker det.