Nord eller färdriktning upp?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Brendan
Diamantmedlem

Re: Nord eller färdriktning upp?

Inlägg av Brendan » mån 03 aug 2009, 11:44

Alla har en bestämd uppfattning. Men vore det inte intressant att veta vad var och en som uttalar sig har för seglingserfarenhet i tid och rum?

Hur lång seglingserfarenhet har du?
Hur många sjömil har du seglat i ditt liv?
Har det mest varit dagsegling i hemmavatten?
Har det varit långseglingar inomskärs?
Långseglingar utomskärs?
Överfarter av hav under flera dygn?
Jordenruntsegling?
24-timmarssegling?
Bankappsegling?
Havskappsegling?
Och så vidare.

Kanske skulle man skönja vissa mönster.

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » mån 03 aug 2009, 11:53

Tycker att jag får stöd i det Dr Thomas Porathe säger, kör man motorbåt så är heads upp bättre men när man behöver tänka på andra faktorer så som vindriktning så det inte entydigt. Jag upplever att då man kryssar bland små öar och behöver ta beslut på om man kommer att klara nästa ö uteifrån vindriktningen så blir det enklare med north up.

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem

Inlägg av matz » mån 03 aug 2009, 14:30

pinnade leder> head up..annars nord up

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » mån 03 aug 2009, 14:38

bosseh skrev:Det jag tycker är att man inte ska avfärda någonting utan prova. Många avfärdar head-up därför att de alltid kört north-up. Prova säger jag men gör det inte i kända vatten där man i ett halvsekel stirrat på ett north-up orienterat papperskort.

Porathe har en ganska gedigen forskning, det ingår ju faktiskt i en doktorsavhandling. Det finns fö mycket material som stödjer hans påstående. Däremot finns ingen forskning som visar att north-up skulle vara bättre. Jag har läst Porathes avhandling och jag har hört honom live, man blir övertygad.
Jag är "klassiskt skolad" dvs att vid terrester navigering använder man kartan för att orientera sig i naturen. Det underlättas betydligt av att jag på plottern kan se att jag tex ska ha en prick fyra streck om BB, då vet jag exakt vart jag ska rikta ögonen eller kikaren för att se den i verkligheten osv.
Jag har provat headup men jag känner mig förvirrad av det. Kanske för att jag har en "inbyggd känsla" för riktningar
och vill se helheten. Men skall man hitta närmaste glasskiosk eller stubbe kanske head-up är bra.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

motorbåd
Erfaren medlem

Inlägg av motorbåd » mån 03 aug 2009, 15:14

Så vidt jeg husker fra Porathe undersøgelsen var de eneste,som klarede " Nord op " bedre end " Head op", mænd over 60.
Dette kunde betyde at lang erfaring med en bestemt måde at gøre tingene på ender med konservatisme og mangel på nytænkning.
Jeg er selv 63 og har altid brugt " Nord op" i min navigation. Også elektronisk. Nu har jeg i min høje alder anskaffet en radar og det har forandret min mening om disse sager. Jeg har prøvet at køre radaren " Nord op", men dette føltes ikke logisk. Derfor kører radaren nu " Head op". Som følge af at jeg nu skulle tænke mig godt om når jeg sammenlignede radarbillede med plotterbillede "nord op", endte plotteren også hurtigt med " Head op.
Jeg foretrækker dog stadig 100% " Nord op" ved ruteplanlægningen på plotteren.

Michael

Brygg seglaren
Silvermedlem

Inlägg av Brygg seglaren » mån 03 aug 2009, 19:35

I min värld finns det tre olika sätt att presentera informationen i radar och plotter.

Head up = Stävriktningen pekande rätt upp och ekon/kartbild vrider sig efterhand som stävriktningen ändras. Detta kräver att radarn/plottern vet exakt hur fören pekar. Knappast genomförbart med en plotter men standard på fast installerad radar.

Course up = Fartygets kurslinje pekar rätt upp och ekon/kartbild vrider sig när kursen ändras. För att alltid kunna presentera Course up måste det finnas en riktigt bra kompass (Helst gyro ev. fluxgate) inbyggd i systemet.
En plotter som använder GPS som kompass och visar CÖG kan bli velig om man kör sakta och driver mycket. Kompasskursen kan då skilja sig mycket från stävriktningen. Ligger man still kan kursen bli vad som helst beroende på hur GPS:en räknar CÖG.

North up = Ekon/kartbilden alltid presenterad med norr uppåt och eget spår kan markeras i kortet som sann förflyttning (true motion).

När jag började min bana (tidigt 60-tal) fanns inget annat än head up och relativ motion på radarn. Minns fortfarande när North up kom och hur fantastiskt det var. Med tru motion låg radarbilden still orienterad precis som sjökortet. Eget fartyg rörde sig då i bilden. När man närmade sig kanten på skärmen hoppade bilden till och eget fartyg flyttades tillbaka in till mitten.

Nu har t.ex stridsbåtsföraren och sjökaptenen, som var kategorier i den nämnda undersökningen, elektroniskt sjökort, radar, gyrokompass, logg, AIS m.m. integrerade i ett nätverk som ger oanade möjligheter. Att då köra med course up när det är trångt (kursen kommer inte från en sladdrig GPS utan från en välkalibrerad gyrokompass) och ha sjökortet på en skärm där andra fartyg visas med exakt position kurs och fart är kanon. En andra skärm visar radarbild eller sjökort eller kombination av dessa (Radaroverlay). Det finns nackdelar. Speciellt i öppna vatten blir det enklare att hantera möten, kursändringar m.m. i North up. Det ena eller andra är alltså inte hela sanningen.

Att kalla Course up med kompassinformationen från GPS för Head up kan lura dig. Det är alltså inte förens riktning du ser på plottern utan den kurs GPS räknar ut att du rör dig i.
Förlåt att detta blev så långt
MVH
Kaj

DDF
Silvermedlem

Inlägg av DDF » mån 03 aug 2009, 20:00

North up för min del, på plotter, sjökort och även i bilen. Annars tycker jag att det blir för rörigt på skärmen och det stör mig. Som dom där "FLASH"-reklamer på webbsidor.
Också med course up måste man lita på det finns ingen fel som generas när plottern kalkulerar om bilden med ny kurs, det ska dom ju klara förstås men jag vill inte utsätta mig för eventuella mjukvarufel nära nån grund.
Vi seglar mest inomskärs så det blir en massa kursändringar.
Sambon kör alltid course up på allt, funkar bra för henne.

Mvh
david

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 03 aug 2009, 21:47

Brygg seglaren skrev:I min värld finns det tre olika sätt att presentera informationen i radar och plotter.
Nu tycker jag du blandar lite.
Head-up på radarn är det äldsta systemet och kräver ingen kompass-signal. Enkelt att bestämma CPA men lite svårare att bedöma målets kurs och fart. I synnerhet om man ligger i en gir. I större anläggningar hade man ofta en yttre ring som var kopplad som repeter till moder-gyrokompassen. I en plotter skulle det krävas en bra kompass.

Course up kräver bra kompass för radarn. I plottrarna kallas detta ibland head-up, något förvillande.
Principen är att inte rita om kartbilden förrän kursen ändrats tex 30°. Kartbilden är stabil men kursvektorn kan dansa lite. Med extern kompass blir resultatet bättre. I vissa plotters ritas inte bilden om när farten är för låg.

North-up för radar kräver bra kompass. Gör det enklare att orientera sig i sjökortet men något sämre ur anti-kollisionssynpunkt. För en plotter blir kartbilden stabil men kursvektorn dansar lite precis som vid course-up och extern kompass förbättrar.

Truemotion på radarn är en stabil bild där man själv åker rör sig över kartbilden. Detta var en revolution när det kom, det var betydligt enklare att hålla reda på andra fartygs kurs och fart.
Samma resultat kan man få på en plotter med radaroverlay.

Bra kompass är en fluxgate med rategyro eller en riktig gyrokompass.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » lör 08 aug 2009, 12:46

MartinM skrev:Kör med norr upp. Provade i en vecka med färdriktningen upp, tycker att det hade sina fördelar men nackdelarna var fler.
Färdriktning upp
+ Enkelt att momentant se vart man är vi rak kurs
- Svårt att hålla koll på vindriktningen då den rör sig på plottern hela tiden. (Kappsegling & trånga ställen)

Norr upp
+ Samma som papperskort, enkelt att planera slag o.s.v.
+ Du kan enkelt tänka vart vinden kommer ifrån samt se när den vrider.
- Antagligen lite svårare att lära sig, men man bör ju lära sig att navigera med papperskort och norr uppåt!

Jag trodde att det var så att motorbåtar kör heads up och folk som alltid seglar kör north up!? Men så verkar det inte vara eller har ni mast på motorbåten? ;)
Smaken är som baken...
Ungefär som friktionsdäck eller dubbdäck...

Man kan också vända på det:
Färdriktning upp
+ Enkelt att momentant se vart man är vi rak kurs
+ Samma som papperskort, enkelt att planera slag o.s.v.

Norr upp
- Antagligen lite svårare att lära sig, men man bör ju lära sig att navigera med papperskort och norr uppåt!

Förklara hur vinden på verkar val av visning
Jag kollar inte på sjökort eller plotter om jag klarar en udde, jag kollar på vinden och verkligheten

Sjökort, plotter och bilnavigator head up

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » lör 08 aug 2009, 12:53

Guitar Nilsson skrev:Tar man färdriktning upp får man kanske sämre begrepp om när det är vettigast att slå på kryssen.
Återigen, hur påverkar taktiken?
Jag slår på vindskift, hinder eller av att rutten kräver det.

Om man har 90 graders kryssvinkel spelar det väl ingen roll om det är North up eller Head up, klarar man ett hinder om man slår så slår man...

Mvh /
Håkan

F Ehn
Silvermedlem

Inlägg av F Ehn » lör 08 aug 2009, 13:04

Nu är jag en enkel korvhandlare, men den gode doktorn nämner att "Nord upp" ofta föredrogs i komplexa situationer där man måste ta med andra båtar i bedömningen. Det kan i så fall ha att göra med att någonting måste vara fast, antingen omgivningarna eller sjökortet. Kör man "Head up" eller "Course up" får man ju vara rackarns rask att räkna om andra båtars kurser efter det att man själv girat.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » lör 08 aug 2009, 13:51

F Ehn skrev:Nu är jag en enkel korvhandlare, men den gode doktorn nämner att "Nord upp" ofta föredrogs i komplexa situationer där man måste ta med andra båtar i bedömningen. Det kan i så fall ha att göra med att någonting måste vara fast, antingen omgivningarna eller sjökortet. Kör man "Head up" eller "Course up" får man ju vara rackarns rask att räkna om andra båtars kurser efter det att man själv girat.
Vem seglar så?
Kan jag utan att gippa eller slå så följer jag farleden
Måste jag gippa eller slå så gör jag det men jag har ingen koll på vilka kurser de andra båtarna har. Bara de inte kolliderar med mig... :wink:
Det där lät kanske lite konstigt? Jag menar att jag har full koll hur de rör sig i förhållande till mig men jag har ingen aning om vilken kurs de har. Själv tar jag aldrig en kompasskurs. Skall jag Stockholm - Gotland eller Göteborg - Anholt så gör jag såklart det men annars följer jag land, en farled. ett landmärke och kollar ibland på plottern för att dubbelkolla att jag är rätt- Som kryssande småbarnsförälder kan det vara skönt ibland med plotter.
Visst på öppet hav i en tanker med radar, AIS, plotter mm mm men detta är väl ett segelforum? :wink:

Vi ses på havet /
Håkan

naffatS
Platinamedlem

Inlägg av naffatS » lör 08 aug 2009, 17:52

En fråga från en North-uppare. Jag har ingen modern plotter, bara skannade papperskort till Seaclear i en gammal mini-Toshiba med Windows 95 från -94. Nu frågan: Kan man med nya vektoriserade plotterkort få text och djupsiffror "rättvända" även vid North-up?

Staffan

naffatS
Platinamedlem

Rättelse

Inlägg av naffatS » lör 08 aug 2009, 17:57

Min fråga gällde naturligtvis Head-up (färdriktning uppåt).

Staffan
klantskalle

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » lör 08 aug 2009, 18:19

Visst får du siffror etc rättvända i plottern. Ett pappers eller skannat kort blir ju besvärligt att läsa med head-up. Orienterarna läser ju inte på karten och har därför inte samma problem.
En annan fördel med plottern är att man kan rensa bort ointressant information, man kan slippa öarnas och grundens namn, man kan välja att inte visa djupsiffror där det tex är djupare än 3 m. Det är därför det funkar bra även med en liten skärm.
--
Håkan, du använder vad jag brukar kalla verklighetsbaserad navigering!

Skriv svar