Beväxt propeller igen.......

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Göran A
Platinamedlem

Beväxt propeller igen.......

Inlägg av Göran A » tor 30 jul 2009, 21:25

Nu har det hänt för tredje året i rad att propellern är beväxt med snäckskal.
Skulle gå ut med motorn och kom upp i c:a två knop efter ett tag. Förstod direkt att det var den gamla vanliga visan, dvs propellern är full av havstulpaner. Detta år målade jag propellerbladen med samma sprayfärg som till drevet och tidigare år har jag använt den vanliga (godkända) bottenfärgen.
Det konstiga är att båten i övrigt inte har några snäckor, men kanske det beror på att färgen försvinner från propellern pga friktionen mot vattnet.
Båten ligger strax norr om Marstrand på Västkusten och propellern är en foldingpropeller i järn.
Vad använder ni för dundermedel eller finns det något annat trix att slippa beväxtningen av snäckor.
Skulle inte vilja gå ut ur en besvärlig hamn med den vind som råder just nu ( snitt på 15 met/sek) och en motor som kanske ger 10-20% av sin verkliga kraft.

Hälsningar

Göran A

Brendan
Diamantmedlem

Re: Beväxt propeller igen.......

Inlägg av Brendan » tor 30 jul 2009, 22:32

Samma här. Jag har under 30 års tid försökt precis allt men det finns ingenting som håller skalen
borta från propeller och propelleraxel. Båten ligger i bräckvatten i Björlanda kile och där
tycks beväxningen vara värre än någon annanstans. Mekanisk rengöring från mitten/slutet
av juli med jämna mellanrum är det enda jag kan rekommendera.

Westcoast
Guldmedlem

Inlägg av Westcoast » fre 31 jul 2009, 08:52

Förra säsongen använde vi ett fett från Biltema, http://www.biltema.se/products/product. ... emId=86997
Funkade riktigt bra, behövde bara göra rent en gång under säsongen, pris 25:-

I år testar vi Super Lube, universalfett med PTE, som både drev och propeller smörjdes in med (målade drevet med Prop-O-Drev först).
Inhandlades hos http://www.vikingyachting.se , artikelnummer 02868, pris 115:-
Var nere och kollade häromdagen, nästan ingen beväxtning!

Vi sjösatte vår segelbåt i slutet av april så den har varit i vattnet ganska länge. Hemmahamn är Öckerö utanför Göteborg.

/Westcoast

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » fre 31 jul 2009, 11:09

En blankpolerad bronspropeller OCH INGA OFFERANODER brukar fungera.
Eventuellt kan man lägga på ett tunt lager koppar ( elektrolytiskt)
om propellern är gammal.
Vidare skall propellern sakna repor och gropar, dessa är bra fäste

Rengöring med stålborste är nono, använd häxan autosol eller liknande polermedel.

Jag har också hört folk som gnider in med vattenfast fett, kan inte svara på hur bra
det fungerar.

Men offeranoder måste ju finnas om man har drev då vet jag inte ...
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

WhitePearl
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av WhitePearl » fre 31 jul 2009, 14:37

Jag har efter flera år med olika "hästkurer", som fett , tusch eller drevfärg ledsnat på dessa havstulpaner.

I vintras förkopprade jag proppellern med ett elektrolysbad i garaget.

Detta experiment verkar fungera utmärkt, då båten har varit i sjön sedan skärtorsdagen och det är inte en tillstymmelse till havstulpan på proppellern.
Dök ner senast i Lördags, och den är forfarande helt ren.

Här är en beskrivning på experimentet, http://sywhitestar.se/WhitePearl/?p=497&lang=se-sv

Här är första bilderna från i slutet av Juni, http://sywhitestar.se/WhitePearl/?p=633&lang=se-sv

Fredrik
S/Y WhitePearl
Senast redigerad av 1 WhitePearl, redigerad totalt 0 gånger.

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » fre 31 jul 2009, 14:41

Då man gärna vill ha offeranod så fungerar inte färger eller medel med koppar i eftersom offeranoden "skyddar" kopparn.

Då finns det ett antal lösningar:
1. Se till så att offeranoden inte skyddar proppelern, så är det på vår X-99a. Den enkla men geniala lösningen är att propellertilverkaren satt en hylsa av vad jag tror är delrin inne i propellern för att bryta den galvaniska kopplingen mellan drev och propeller. Resultatet blir att propellern ärgar men inget växer på den, enligt förra ägarn håller propellern 10-15 år, men då är det bara att borsta med stålborste så att man får fram lite koppar på våren.

2. Kemikalier av olika sort.

Tyvärr har du ingen nytta av 1. då din proppeler är av järn. En tanke är att måla med epoxi färg och sedan kopparfärg, då bryter du först den galvaniska kopplingen och sedan får du ett bra skydd om du har en bra hård kopparfärg.
Men 1. är något att tänka på om du skaffar ny propeller.

Användarvisningsbild
Lars L
Platinamedlem

Inlägg av Lars L » fre 31 jul 2009, 14:48

[quote="peterh"]En blankpolerad bronspropeller OCH INGA OFFERANODER brukar fungera.
quote]

8) Kör med samma metod. Ligger i hela åtet. Tar upp i slutet maj, ingen beväxning.
:cry: När jag hade offeranoder fick jag göra rent proppen flera ggr. om året.

WhitePearl
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av WhitePearl » fre 31 jul 2009, 15:04

Fördelen med förkoppringen är att du slipper köra utan anoder. Läst om en del som kört utan, med följd att materialet "korroderar" bort, typ gropar i bladen. Känns inte helt lustigt.

Men till orginalfrågan, hur man behandlar en foldingpropeller av järn. Så är nog det bästa att göra som MagnusM säger, flera lager med epoxy och sedan hård kopparfärg.

Fredrik

dator9
Platinamedlem

Inlägg av dator9 » sön 02 aug 2009, 21:17

Kan rapportera att Prop Shield inte funkade på min propeller i alla fall. Rena rama ormsalvan. Eller kanske det var som när Gert Fylking köpte shampoo FÖR fett hår och inte emot? Prop Shield kanske var FÖR havstulpaner :roll: ? Det slogs på trumman rejält av en viss firma i våras för detta mirakelmedel. Dock ingenting på deras hemsida nu. Det värsta är att man är så dum så man går på det. Nästa år blir det blankpolerat vad än för dunerkur som för året rekomenderas. Dyka får man ju ändå räkna med att göra. Det är tydligt det.

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » mån 03 aug 2009, 09:09

WhitePearl skrev:Fördelen med förkoppringen är att du slipper köra utan anoder. Läst om en del som kört utan, med följd att materialet "korroderar" bort, typ gropar i bladen. Känns inte helt lustigt.

Men till orginalfrågan, hur man behandlar en foldingpropeller av järn. Så är nog det bästa att göra som MagnusM säger, flera lager med epoxy och sedan hård kopparfärg.

Fredrik
Det går alldeles utmärkt att förkoppra en jarnpropeller. Se bara till att det blir
ett heltäckande skikt ( för att undvika korrosion av propellern).
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Skriv svar