Våldtäkten på Hunnebostrand

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Mr Q
Diamantmedlem

Re: Våldtäkten på Hunnebostrand

Inlägg av Mr Q » ons 15 jul 2009, 20:25

Re Hjeltman:

Ditt resonemang håller inte. Jag är själv född på slutet av 60-talet, men likväl kan jag störas något enormt av de 1 eller 2 båtar som sabbar för en hel hamn. Att sitta och gasta i sittbrunn från 8 på kvällen till 3-tiden på natten och ha stereo på max ute. Det är ju inget annat än en provokation mot resten av hamnen.

Det är ganska likt ett fyllo på en tunnelbaneperrong som går runt och antastar folk med hotfull attityd och försöker få kontakt med nån för att mucka gräl (eller ett kickersgäng från Akalla). Alla är livrädda och ingen vågar göra något. Om du tycker det är ok, fint. Men jag tycker det är åt h-e.

Det märkligaste är att dessa personer tagit sig dit i en segelbåt och borde rimligen vara någorlunda vettiga. Men högst troligt är båten antingen hyrd, lånad av någons farsa eller har ansvarig ägare kapitulerat för grupptrycket.

Nu snackar jag om en vanlig sommarkväll i en typisk hamn på ostkusten.

På den så kallade seglarveckan gäller väl kanske helt andra regler? Då kanske största högtalare och mest avklädda tjejer på badplattformen vinner? Är man någorlunda vid sina sinnes bruk gäller väl att hålla sig hemma på landbacken v29, alternativt hålla sig till naturhamnarna.

Fast för 2 år sen hörde jag två par i 50-årsåldern i en segelbåt sabba för hela naturhamnen i Björkskärsviken långt in på småtimmarna, med musik i sittbrunnen och hysteriskt skrattande tantflabb halva natten. Så så länge det finns tillgång till sprit kan det mesta hända tyvärr.

hjeltman
Trogen medlem

Inlägg av hjeltman » ons 15 jul 2009, 21:07

I mitt förra inlägg avslutade jag med "Givetvis så betyder det inte att man får bete sig hur som helst och det gäller alla människor, oavsett ålder."
Vad jag menar är att man kanske får fundera på vilka hamnar som är lugna, och vilka som man kan förvänta sig liv på. Bryggan i Grebbestad under karnevalen kommer knappast att vara tyst klockan 22, och vad jag vet så har den hållit på bra mycket längre än seglartåget eller vad det nu kallas. Alltså får man nog vara beredd på att välja bort Grebbestad för en lugnare hamn/naturhamn om det nu är lugn man är ute efter.
Det är som MartinM skriver, det handlar om utveckling, och just nu verkar det som att utvecklingen pekar mot att vissa hamnar inte kommer att vara lika lugna som dom var förut. På gott och ont. Det blir en "ny" publik som lockas till dessa platser. Eller så är det så att man själv blir gammal och inte passar in längre.
Jaja, hur som. Om två veckor bär det av upp efter kusten och personligen så hoppas jag att dom flest nötterna har åkt hem (dom som gnäller alltså) så man får träffa nytt härligt folk, gammal som ung.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » ons 15 jul 2009, 21:26

Om två veckor är det nog bara "nötterna" kvar. Då slocknar Bohusläns turistsäsong av sig själv, och då skall jag ha semester och ut med båten.

tommy
nöt?
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » ons 15 jul 2009, 21:27

hjeltman skrev:Jaja, hur som. Om två veckor bär det av upp efter kusten och personligen så hoppas jag att dom flest nötterna har åkt hem (dom som gnäller alltså) så man får träffa nytt härligt folk, gammal som ung.
Och ventilera de nya fina sittbrunnshögtalarna på 150W, samt testa om Seppos hemkörda biter i år också? Om det är någon gnällig nöt som opponerar sig eller tycker du är jobbig (typ 98% av övriga i hamnen) kan du ju alltid ropa till dem:
"Inse att det skett generationsväxling era gnälliga gubbj-lar!" :twisted:

hjeltman
Trogen medlem

Inlägg av hjeltman » ons 15 jul 2009, 22:31

hehe Nja, seppos hembrända skippar jag, men visst kommer det att finnas dricka, och nej, inga 150W högtalare heller, inte riktigt min grej. Jag sticker mest för att få segla. Vi får väl se vad som händer när/om jag kommer i hamn.
Tommy: Nöt? Kanske, kanske inte. Inget jag kan uttala mig om eftersom att jag aldrig har träffat dig. Jag hoppas på inte :-D

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » tor 16 jul 2009, 07:32

Mr Q skrev:Det är ganska likt ett fyllo på en tunnelbaneperrong som går runt och antastar folk med hotfull attityd och försöker få kontakt med nån för att mucka gräl (eller ett kickersgäng från Akalla).
Eller ett litet barn som testar gränserna. Det pågår ju till mor och/eller far säger nej.

/j

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tor 16 jul 2009, 12:49

hjeltman skrev:hehe Nja, seppos hembrända skippar jag, men visst kommer det att finnas dricka, och nej, inga 150W högtalare heller, inte riktigt min grej. Jag sticker mest för att få segla. Vi får väl se vad som händer när/om jag kommer i hamn.
Tommy: Nöt? Kanske, kanske inte. Inget jag kan uttala mig om eftersom att jag aldrig har träffat dig. Jag hoppas på inte :-D
När jag läser ditt inlägg skulle det lika gärna kunnat va jag som skriver det. Visserligen sysslar jag ibland med "hembänning". Visserligen är det inga hem jag bränner, utan tex havregrynsgröten som jag inte kan vänta på utan skall göra nåt annat under tiden det kokar upp och som fångar all min uppmärkasmhet tills det luktar bränt :| . Dryck kommer det naturligtvis att finnas ombord när jag skall ut och segla i augusti. Vanligt kranvatten i stora mängder, ett antal flaskor med kolsyrat vatten och kanske en och annan flaska Coca cola, fast endast i ligth. Lite starkt att ha i kaffet måste jag ju naturligtvis ha - dvs 3% mjölk.

Fastän jag har varit ljudtekniker på amatörnivå och även starta en radiostation - Radio Sotenäs 95,3, är radio, förstärkare och högtalare inget som jag heller har nåt större intresse av, varken hemma eller i båten. När jag köpte min förra båt hösten 2003 fanns det en fungerande radio i den. När jag gick från Kåge i början av Juni 2004 fungerade radion, men den la av efter ca 14 dagar. Jag har ännu fem år senare ens inte brytt mig om att felsöka på den, jag har andra kanaler att kolla på väderleksraporterna på. Jag får kanke kolla om jag kan få igång den inför en ev. försäljning eller om jag skall börja hyra ut båten. När jag är ute med båten på min semester så är det ju seglingen som är den ena delen. Den andra delen som är viktig för mig är att komma till olika platser - helst där jag inte varit tidigare.

Att inte störa andra människor, mer än absolut nödvändigt (dvs helst inte alls - dock är det inte alltid möjligt), tycker jag är självklart. Man kan ju komma in i en hamn och ha lite för hög fart så man får göra ett backande med motorn eller så måste man lägga sig utanpå en båt och försöka smyga över fördäcket. Även om man smyger så försiktigt man kan låter det säkert som en elefant som dansar inne i båten om man ligger och försöker somna. Såna störningsmoment gör man sig ju skylldig till nästan va enda sommar.

Som gammal scout och skcoutledare har jag både fått lära mig och lärt ut att man inte skall skräpa ner, vare sig i naturen eller nån annan stans. Att slänga tomma ölburkar och annat skräp i vattnet och runt omkring sig är för mig helt otänkbart.

Sen finns det ju människor med entrepenörsanda. När jag, av ren nyfikenhet, var och tittade på spektaklet i Hunnebo fick jag se två småpojkar. Den ene med en halvfull svart plastsäck och den andre med en håv. Jag misstänker att de plockade tomburkar. Om det var så var ju det ett enkelt sätt att skaffa sig en extrainkomst - hedersvärt.

Om det enda vettiga man kan göra med en segelbåt är det som de som de som deltar i den sk "seglarveckan" gör, så har jag missat nåt väsentligt i tillvaron. Jag tror heller inte att nån på ett vettigt sätt kan förklara för mig varför det hela är både hipt och ballt. Jag är helt oförmögen att förstå det "fina i kråksången". Jag varken störs eller irriterar mig på företelsen, men jag lider med de ortsbor som blir störda på respektive ställen. Hur badgästerna uppfattar det bryr jag mig inte om. De får ju skylla sig själva. Vill de ha det lungt och skönt kan de komma hit i januari. Då är det lungt här och kan va ganska fint.

Tänk en eftermiddag i januari på Smögenbryggan när skolen skiner från en klarblå himmel och det är ett par minusgrade. Att stå i hörnet på Bröderna Samuelssons magasin, (som det var på 1970 och 80-talet när jag läste mätare på Smögenbryggan omkring den 15 januari varje år) är inte dumt. Vad det är för "affär" som säljer klädfillor där idag har jag ingen aning om. Då är det inga fritidsbåtar i hamnen och inga badgäster heller. En och annan Smögare gör naturligtvis "bryggslaget".

När jag jämför mitt intryck från Hunnebo mot vad jag har hört från tidigare år, så var det inte alls så många båtar som jag trodde det skulle va och det var väl inget större tryck heller. Visserligen kopplade mina hörapparater snabbt om till inställningen för bullrig miljö, men det gör dom ju ofta. Å andra sidan indikerar ju det att ljudvolymen ändå var för stark för att va nyttig och då befann jag mig ju en bit från båtarna.

Under en period för en massa år sen invaderades Smögen helt plötsligt en midsommarafton av Raggare. En traditon som blev allt värre år från år. Det var så många fulla ungdomar så hela Smögen var fullpackad. Man fick stänga va Smögenbron, för det gick inte att ta sig fram med bil. Ett år upphörde företelsen lika plötsligt som den hade uppkomit och midsommarfirandet återgick till det "normala".

Det skulle inte förvåna mig om spektaklet vecka 29 går samma öde tillmötes.

I kväll får jag väl åka till Smögen och av ren nyfikenhet kolla på läget. Jag har inte varit på Smögenbryggan sen i vintras, när jag var med och drog en ny elkabel under bryggan. Då var det ganska lungt på bryggan. Det enda som störde tillvaron var borrmaskinen som vi borrade hål i betongen med och linjekamraten som drog kabeln.

tommy

troligen nöt trots allt
Bilagor
gir.jpg
Smögens hamn en vinterdag för ett par år sen
r_028.jpg
Det sägs ju att man inte har det roligare än man gör det. Som tur är har vi väl olika uppfattningar om vad som är nöje.
r_027.jpg
Uttrycket;" förtöj alltid för storm" har nog inte gjort nåt större intryck om man ens hört talas om det.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 16 jul 2009, 23:34

Brendan skrev:....Aj, aj, nu får Gunnar S vatten på sin kvarn. Tristaste tänkbara väder, en trängsel utan like och
så Seglartåget, som numera terroriserar Bohuslän i minst två veckor. Hans negativa inställning
till västkusten lär inte bli bättre efter det här, tyvärr.
...
Som vanligt blir man förvrängd av Brendans penna.

När fick jag en negativ inställning till västkusten? Skulle jag segla närmare 1000 sjömil t.o.r för att vara här ett par veckor om jag vore negativ?
Jag har inte varit negativ förr och är inte det nu heller, efter en veckas seglats i mestadels dåligt väder. Ja, man kan ha synpunkter på somt, som i alla vatten och visst, överfullt är det. Men det var knappast oväntat. Och ankrar man finns det alltid plats.

Däremot Brendan, har jag haft, och har en synnerligen negativ inställning till dina beskrivningar och din inställning till livet på västkusten.
Det är en helt annan sak.

Skriv svar