VHF-abonnemang eller inte
VHF-abonnemang eller inte
Jag tycker att det känns som om kostnaden för VHF-abonnemang skruvas upp ganska mycket varje år, nu kostar det 620 SEK.
Funderar på om man ska fortsätta att mata Viamare med mer pengar...
Hur gör ni andra, har ni abonnemang eller inte?
Funderar på om man ska fortsätta att mata Viamare med mer pengar...
Hur gör ni andra, har ni abonnemang eller inte?
Re: VHF-abonnemang eller inte
Jag har mobil...
Resonerar som så: Den duger i skärgården, utomsktärs går jag inte större sträckor och där jag gör det har jag täckning.
Resonerar som så: Den duger i skärgården, utomsktärs går jag inte större sträckor och där jag gör det har jag täckning.
Jag har heller ingen VHF just nu men har tittat lite på små handburna. Abonnemanget är väl upp till var och en men tillstånd och certifikat ska man ju ha.
Jag har inget VHF-abonnemang. Betalar enbart licensavgiften (140:- tror jag) och det fungerar fint för oss.
Lasse
Visst är mobilen ett bra alternativ så länge systemet fungerar...gvs skrev:Jag har mobil...
Lasse
Dels det och så är ju en mobil är inte så värst vädertålig. Skulle man få en massa saltvatten över den så kan man ju ge sig tusan på att den är död när man som mest behöver den. Visst kan man ha den i en liten tät påse men dom flesta telefoner ska man ju öppna på något vis numera för att kunna använda den vilket innebär att man ofta måste öppna påsen. Känns inte som en helt bra lösning egentligen.Lasse M skrev: ...
Visst är mobilen ett bra alternativ så länge systemet fungerar...
Lasse
Med dom pengarna får man väl lite till?
För bara innehavet betalar jag en årlig avgift till PTS på 145:-, behövs det mer?
Att ha VHF, och framför allt, ha den igång är en trygghet för alla.
Skulle jag hamna i nöd så känns det tryggt att båtarna närmast mig hör mitt nödmeddelande och kan hjälpa till.
Med mobil så får man inte den hjälpen...
För bara innehavet betalar jag en årlig avgift till PTS på 145:-, behövs det mer?
Att ha VHF, och framför allt, ha den igång är en trygghet för alla.
Skulle jag hamna i nöd så känns det tryggt att båtarna närmast mig hör mitt nödmeddelande och kan hjälpa till.
Med mobil så får man inte den hjälpen...
Peter
S/Y Calypso
S/Y Calypso
Jag har ju givetvis tänkt att behålla själva VHF:en, tillståndet kostar bara 145 SEK / år.
Det som ingår i abonnemanget, t.ex. att kunna ringa via VHF har jag dock aldrig utnyttjat under de år jag haft VHF.
Det som ingår i abonnemanget, t.ex. att kunna ringa via VHF har jag dock aldrig utnyttjat under de år jag haft VHF.
Är VHF-apparaten bara till för nödsändande (och ev mottagning) är det helt onödigt med abonnemang. Tillstånd (PTS) är rimligt att ha, något kostar det att underhålla systemet, även för de som inte har abb.
Hur är det med licensen, måste man ha den för att få köpa en radio? Rent krasst, varför skulle jag annars bry mig? Som jag ser det så är skälet att ha en att kunna ropa på hjälp, och det klarar jag nog utan licens...
VHF-abonnemang innebär ju också per automatik i alla fall för nya(re) abonnemang att man också får hjälp av Sjöassistans om man råkat tappa sjökorten, gått ut utan soppa till aktersnurran, eller klantat sig på något annat sätt. Man kan ju också fråga var närmaste videobutik finns! Eller något annat lika oundgängligt om jag nu fattat saken rätt!
Jag skulle gärna slippa den biten, men inser att Viamare naturligtvis inte är besjälade av någon sorts filantropisk gärningslängtan, utan helt naturligt vill maximera sin vinst!
Men till slut är smärtgränsen nådd!
mvh Sven-Barry
Jag skulle gärna slippa den biten, men inser att Viamare naturligtvis inte är besjälade av någon sorts filantropisk gärningslängtan, utan helt naturligt vill maximera sin vinst!
mvh Sven-Barry
Jo, visst är det så. Men det skulle förvåna om VHF-abben är någon direkt vinstmaskin för Viamare. Frågan är nog snarast när (och inte om) VHF-nätet läggs ner.S-B A-son skrev:VHF-abonnemang
mvh Sven-Barry
Sa upp mitt abonemang får några år sedan, enda tjänsten jag använde var att ropa upp för förbindelse prov.
Stöder hellre Sjöräddningen än Viamars Sjöassistans.
Stöder hellre Sjöräddningen än Viamars Sjöassistans.
Det går att köpa abbonemanget utan Sjöassistans om man vill det. Då sjunker kostnaden till i storleksordningen 400 kr om jag nu minns rätt.
/j
/j
Fördelen med abonnemanget är ju Sjöassistans. I mina trakter är de snabbare än SSRS. Har man båten försäkrad hos dem så är det mycket smidigare hantering om något händer.
Man ska också komma ihåg att får inte Viamare in pengar så läggs kustradioverksamheten ner precis som skett i andra länder.
Sen är det upp till var och en om man tycker det är motiverat att betala abonnemanget. Jag har gjort det men kommer nog att säga upp det med tiden.
--
Man behöver inte ha licens eller tillstånd för att köpa VHF.
Man ska också komma ihåg att får inte Viamare in pengar så läggs kustradioverksamheten ner precis som skett i andra länder.
Sen är det upp till var och en om man tycker det är motiverat att betala abonnemanget. Jag har gjort det men kommer nog att säga upp det med tiden.
--
Nä, men för innehav krävs licens och implicit cert. Glömde det, inte sant?bosseh skrev: --