AIS - varför så få båtar som visar skeppsinfo

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

AIS - varför så få båtar som visar skeppsinfo

Inlägg av Tommy » tor 02 jul 2009, 07:42

Hej,

Testade just min AIS i Stockholms hamn. Comar AIS-2-NMEA, tvåkanalig mottagare, kopplad till OziExplorer. Det blinkar på bra på mottagaren, och snabbt har ett antal båtar kommit in. Men även om man väntar 20-30 minuter, så är det väldigt få som visar "Ship Info" (det är det meddelande som sänds ut var 6:e minut, med båtnamn, storlek, destination osv).

Se bild från Ozi:
AIS Stockholm.JPG
AIS Stockholm
Varför är det så? Misstänker att de flesta av båtarna är turbåtar och Waxholmsbåtar och de ska väl ha komplett AIS som sänder ut all information?

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem

Re: AIS - varför så få båtar som visar skeppsinfo

Inlägg av BF!! » fre 03 jul 2009, 11:16

Jag antar att det endast är av "lättja" att man skippar att knappa in denna info.
Men,
ser på din screenshoot 2 fartyg som gör 102,3 knop ?? drygt 180 km/tim ?
Kan det månde vara ett flygande fartyg ? :)

Lycka till med seglingen i superfint väder !
/Lars

VHF: SC7987
MMSID: 265578070

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tis 07 jul 2009, 18:42

Kan konstatera att AIS'en funkar bra även ute i Stockholms skärgård. I norra delen kan vi se Finlandsfärjorna i Furusundsleden på 10-13 nm's avstånd, och det verkar inte som vi missar många av meddelandena (man kan se i Ozi tidpunkt för senaste meddelande från respektive båt, och på så vis inse att vi ofta tar emot 100% av positions/fart-meddelanden från båtarna som är lite närmre).

Men även fortsättningsvis väldigt få "shipinfo" med namn, destination, storlek osv. Har tagit in data i ett terminalprogram och kan se att det verkligen kommer in väldigt få "skipinfo".

Mycket skumt! De ska ju skickas vart 6:e minut från alla båtar, så om vi har 10 båtar runt omkring oss så borde vi få in en massa sådana meddelanden också.

Hur är det för er andra som har AIS?

Funderar på vad det kan bero på:
1/ "Shipinfo" (meddelande 5) är ju så mycket längre än positionsrapporten, och kanske oftare får bitfel så att checksumman inte stämmer
2/ Ett missat meddelande innebär ju att man får vänta 6 minuter på nästa, medan positionsmeddelanden sänds ut kanske var 5:e sekund (då märks det inte om man missar något)
3/ Eller att många av båtarna helt enkelt inte sänder ut några shipinfo-meddelanden
4/ Eller något annat...

Hälsningar
Tommy

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 07 jul 2009, 18:56

Och du har jämfört med dom web baserade AIS viewers som finns att det verkligen är så antar jag....

Här finns tex två stycken

http://www.marinetraffic.com/ais/
http://ais3.siitech.com/VTSLite/AView.aspx

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tis 07 jul 2009, 19:35

Det går inte att jämföra med de webb-baserade rakt av. De lagrar skeppsinfo i en databas, detta kan alltid slås upp eftersom MMSI-nummer ingår i position/fart-meddelandet. Därför kan de webb-baserade alltid visa all information om fartyget. Inte helt osannolikt att de också kopplar upp sig mot de olika databaser över skeppsinfo som finns på webben (MMSI-nummer som nyckel).

Jag är mer intresserad av erfarenheter av direkt mottagning av skeppsinfo över AIS, dvs hur ofta funkar det. Sökte lite på webben och hittade en italienare som provade sin AIS, kopplad till plotterprogram på PC'n. Även på hans screenshot så var det bara 1 av 4 som visade skeppsinfo.. Är det vad man kan vänta sig?

Hälsningar
Tommy

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 07 jul 2009, 22:24

Jag såg något om att Sjöfartsverket gått ut och sagt att fartygen ska uppdatera sin info. Så en del beror nog på "den mänskliga faktorn"

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » ons 08 jul 2009, 08:21

Det där verkar vara en ganska cool funktion.

Kan man få den att larma om en båt går på uträknad kollisionskurs med tanke på avstånd, bäring och fart? Skulle passa mig som susar fram i "hög" fart för motor ibland med autopiloten på. Självklart har ju alltid skepparn ansvar för utkik, men en sån där apparat skulle ju kunna hjälpa till.

Användarvisningsbild
Lars L
Platinamedlem

Inlägg av Lars L » ons 08 jul 2009, 15:42

Javist kan man få larm.
I Seaclear.
På Bilden ligger jag norr om Stångerholmen och ser inte Ärlan som är "dold".
På inställbart avstånd larmas och Ärlans namn syns i en ring framför min båt, ringen är "träffpunkten".
Tiki har en "prediktorfunktion" där man kan "sätta" fart på alla rörliga mål och egen båt, direkt ser man passeravstånd eller var man "möts". http://www.tiki-navigator.com/en/en/index.htm
Mer om AIS: http://www.123minsida.se/LasseLundell/12773929
"Allt" om AIS http://www.orebrohamn.com/ais/
ARLAN2.jpg

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » ons 08 jul 2009, 21:47

Exakt samma funktion har jag i Ozi. Den räknar ut CPA (Closest Point of Approach) med hänsyn till min båts fart/kurs och den andra båtens fart/kurs. Markeras som en liten ring på sjökortet. En cool funktion är det, men i praktiken tror jag bara att den är riktigt användbar ute på öpna havet med någon/några enstaka båtar som skär. Inne i en trafikerad led i Stockholsm skärgård får man en så massa larm på en gång, hela tiden. Även i Ozi går det att ställa in olika gränsavstånd osv för larm.

Slog just rekord förresten, "såg" en båt långt ute på Ålandshav, 15.1 sjömil från oss.

Hälsningar
Tommy

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 08 jul 2009, 23:45

Liknande funktionalitet finns i många plotters.

♦ CPA Limit: This is the distance from your vessel that a target may reach before
a target is deemed a threat.
♦ CPA Alarm: Occurs if CPA is less or equal to CPA Limit. This test is done for
active targets only.
♦ TCPA: Time to closest Point of Approach is the time remaining until the CPA
will occur.
♦ TCPA Limit: This is the time remaining before the CPA is reached.
♦ TCPA Alarm: Occurs if TCPA is less or equal to TCPA Limit. This test is done
for active targets only and if CPA value is less or equal to CPA Limit.
♦ Active Target:Target located within the Activation Range. Active target is rep-
resented by oriented triangle with COG and Heading vectors. Rate of turn may
also be displayed.
♦ Dangerous Target: Target detected by CPA or TCPA Alarm. Dangerous target is
Active Target by definition. For better visibility Dangerous Target symbol is flashing.
♦ Sleeping Target: Target located outside the Activation Range. Sleeping target
is represented by a small oriented triangle.
♦ Lost Target: When the AIS info is not received from that vessel for 3.5 min-
utes. The presentation will be a flashing black triangle with a cross through.
♦ Activation Range: Range around your boat where targets become active. AIS
target become active within this range. Activation Range should be greater
than CPA Limit by definition.

hjeltman
Trogen medlem

Inlägg av hjeltman » tor 09 jul 2009, 15:35

Jag är inte helt säker på detta, men jag har för mig att man inte måste ha med all information på AIS'en. IMO-nummer, namn samt om man rör på sig eller inte, position och fart är väl det som är nödvändigt.
Lovar att försöka ta reda på mer om det.

//JH

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Sailman » tor 09 jul 2009, 16:41

Jag har AIS ombord (True Heading CTRX kopplad till min Raymarine C80), jag kan inte påminna mig om att jag inte skulle kunna se all info på något skepp. Det kan dröja några minuter efter fartyget dykt upp på skärmen men det kommer alltid. Jag brukar kunna se fartyg på ca 25-30 nm avstånd, ibland betydligt mer på öppet hav. i livligt trafikerade farvatten kan man ha 70-80 fartyg i listan ibland. Jag har en separat antenn som är speciellt avstämd fär AIS-frekvenserna (lev av True Heading) som är monterad på akterstaget ca 4 m ovan vattenytan.

hjeltman
Trogen medlem

Inlägg av hjeltman » tor 09 jul 2009, 17:31

Satt och pratade med några insatta, och tydligen så har det att göra med storlek på båtarna. Båtar över 500 eller 300 bruttoton måste ha AIS och då skall mer eller mindre all info knappas in och visas. Sedan kan det vara, som vanligt, mindre krav på mindre båtar i kommersiell trafik. Det känns som att den infon borde gå att hitta på nätet någonstans..

Användarvisningsbild
Lars L
Platinamedlem

Inlägg av Lars L » tor 09 jul 2009, 18:02

hjeltman skrev:Satt och pratade med några insatta, och tydligen så har det att göra med storlek på båtarna. Båtar över 500 eller 300 bruttoton måste ha AIS och då skall mer eller mindre all info knappas in och visas. Sedan kan det vara, som vanligt, mindre krav på mindre båtar i kommersiell trafik. Det känns som att den infon borde gå att hitta på nätet någonstans..
"Från 31 december 2004 ska alla fartyg över 300 ton ha utrustning för att sända och ta emot AIS-information.
Alla fartyg i internationell trafik skall vara utrustade sedan 31/12 2004 och fartyg i nationell trafik senast 1/7 2007.
För passagerarfartyg gäller kravet oberoende av fartygets storlek, i första hand de över 100 ton."

De skall ha AIStranspondrar klass A
"Nöjesbåtar" skall ha Klass B
Klass B sänder mer sällan och mindre info än klass A.

fepan
Silvermedlem

Inlägg av fepan » tis 28 jul 2009, 10:03

Hej!
Jag kan som Mr Sailman konstatera att min AIS fungerar utmärkt med all info från båtar, dock kan det ta en stund innan infon dyker upp (max 6 min). Ibland behöver man dock markera ett visst fartyg och invänta all info. På rullistan kan det ta längre tid att få in all info.
/Fredrik

Skriv svar