Sy om spinnaker till gennakeR?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
bope
Erfaren medlem

Sy om spinnaker till gennakeR?

Inlägg av bope » fre 19 aug 2005, 15:42

Är det någon som har erfarenheter av hur det fungerar att sy om en spinnaker till en gennaker? Hör av er.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 19 aug 2005, 16:20

För att fungera bra bör (måste) en gennaker ha en annan profil än en spinnaker, så det handlar mycket om i vilken omfattning och på vilket sätt seglet kommer att sys om. Men rent allmänt behöver en spinnaker (rund, djup) sin bom för att fungera. \"Sneddar\" man bara underliket och gör ett nytt skothorn får man ett segel som är sämre än en riktig gennaker med vinden in från sidan och sämre än en riktig spinnaker på läns, eftersom man för den utan bom. En riktig gennaker är sydd så att den självmant buktar ut på \"vindsidan\" och en omsydd spinnaker kommer inte att leta sig upp i lovart utan mest hänga i lä om storen.

Personligen (med erfarenhet av båda seglen) skulle jag nog inte vänta mig så förfärligt mycket. Du riskerar att få ett segel som har båda seglens nackdelar och inget av dess fördelar.

Detta sagt, anser du att seglet har lågt värde och ändringen blir billig kan man väl prova. Även om gennakern inte blir perfekt blir det säkert roligare och bättre än att inte ha något alls att hänga upp i medvind.
Anders S

Calle C

Inlägg av Calle C » fre 19 aug 2005, 20:42

Hej Bope

Håller med Anders helt och hållet.
Jag sydde om en spinnaker till gennaker för ett par år sedan och det var det sämsta jag har gjort. Den fungerar bra som asymetrisk spinnaker men inget vidare som gennaker. Gör det inte, segla spinnaker istället det är trevligare och snabbare.

Calle

Nicklas

Inlägg av Nicklas » tis 23 aug 2005, 19:01

Vi hade två spinnakrar och familjeseglade/slöseglade nästan jämt. Vi sydde om en spinnaker då vi satte spinnaker typ tre gånger på 4år då det krävdes \"aktiv\" segling och det iddes vi helt enkelt inte. Den funkar som sagts ovan ej optimalt, men den har satts många fler gånger i år än vad vi skulle satt spinnakern på 10 år.

Bäst går den vid halvvind, inte så bra om det blåser mer akterifrån. Min rekomendation är att sy om om du känner att spinnakern alltid är med men att du inte sätter den för att det är för \"krångligt\".

Skriv svar