Hej
Då är man återfallsförbrytare med en nyinköpt båt. Den ska i vattnet på söndag och jag vill gardera upp mig i smådetaljerna kring riggen.
Båten är en Misil II och ligger många mil härifrån, så jag kan inte själv åka tillbaka för att kolla några grejer.
Vad kallas de horisontella sprintarna som håller vanten på plats? De cylindriska menar jag. Vilken diameter-längd borde funka om jag vill ha några extra?
Jag har aldrig riggat en mast med baby-stag. Finns det någon metodik för att spänna allt i rätt ordning?
Riggningstips av Misil II sökes.
Re: Riggningstips av Misil II sökes.
Här finns dom flesta riggtyper förklarade och hur man bär sig åt att rigga båten.
http://seldenmast.com/_download.cfm?id= ... -540-S.pdf
Riggbultarna får någon Misil ägare ge dig svaret på.
http://seldenmast.com/_download.cfm?id= ... -540-S.pdf
Riggbultarna får någon Misil ägare ge dig svaret på.
Peter K dyker nog snart upp från BB.
Och då blir Misilens alla riggmysterier utredda.
Och då blir Misilens alla riggmysterier utredda.
Japp, jag är ju självutnämnd Misil-kung här på Sailguide - men min var äldre och har dubbla undervant, alltså inget babystag.
Alltså är jag inte helt säker på riggbultens diameter på din båt, men på min Misil I:a var det 8 mm som gällde.
Längden vet jag inte i huvudet, men till 5/16 vantskruvar som jag hade brukar det vara 18 mm långa.
Alltså är jag inte helt säker på riggbultens diameter på din båt, men på min Misil I:a var det 8 mm som gällde.
Längden vet jag inte i huvudet, men till 5/16 vantskruvar som jag hade brukar det vara 18 mm långa.
Alla borde ha skägg
OK, då springer jag iväg och köper några nära liggandes dimensioner, för säkerhets skull. Hellre för långa än för få!
Att gå över från dubbla undervant till något så dumt som babystag skulle alltså vara en "utvecklad produkt".Peter_K skrev:.... min var äldre och har dubbla undervant, alltså inget babystag.
....