Varför går inte bränslepumpen i min Wallas igång?
Varför går inte bränslepumpen i min Wallas igång?
Det ser ut som min Wallas är en känslig typ som behöver lite mjukt underlag för att göra sin tjänst, skumgummi och gummiband.... förra året tickade den igång, men nu är det tyst sånär som på fläkten. Det verkar alltså som att bränslepumpen inte hoppar igång. Tips tas tacksamt emot på dunderkur.

Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
- Mr Sailman
- Diamantmedlem
Re: Varför går inte bränslepumpen i min Wallas igång?
Hade en gammal Wallas 1800 på 80-talet, där fick jag skrämma igång pumpen alltsomoftast genom att knacka lite på den.
Brukar vara så med membranpumpar. Hade samma problem med min Webasto (diesel)
Jag knackade lite försiktigt med handtaget på en skruvmejsel under tiden som den förväntades gå. Sen tickade den i gång så snällt.
Precis som om membranet "klibbar" vid för långt stillestånd.
Jag knackade lite försiktigt med handtaget på en skruvmejsel under tiden som den förväntades gå. Sen tickade den i gång så snällt.
Peter
S/Y Calypso
S/Y Calypso
Det är inte membranet som klibbar fast, utan brytarspetsarna i bakkant motorn som fastnar. Gör som skrivits tidigare, knacka till på motorn, så lossnar brytarna och pumpen börjar ticka.styrman skrev:Brukar vara så med membranpumpar. Hade samma problem med min Webasto (diesel)
Att "skrämma igång" bränslepumpen i en Wallas 1800 (gamla modellen) fungerar några gånger. Sen måste man nog demontera pumpen och åtgärda brytarkontakten. Den borde ha varit guldpläterad men är det inte. Byt ut kontakten, eller, om du inte får tag i reservdelen, fila av och jämna ut de båda kontaktytorna med en magnetfil. Möjligen finns det bättre brytare hos någon service-verkstad.
/ALm
/ALm
Värmedoktorn i Spånga har en diod som fungerar som gnistsläckare för brytarspetsarna i pumpen. Köp en sådan så blir det mindre skador på kontaktytorna.
Dvs värmaren startar när man vill ha igång den....
Lycka till! Drevert
Dvs värmaren startar när man vill ha igång den....
Lycka till! Drevert
Värmedoktorn i Spånga är en opålitlig skurk. Köp av honom om du vill bli blåst. Lycka till!
En diod kan köpas för 40 öre. Typ 1N4004. Kopplas över pumpens spole, "bakvänt". Minskar gnistbildningen vid brytarspetsarna.