Skitsugningsstationerna blir sakta fler och fler?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Lasse O
Guldmedlem

Re: Skitsugningsstationerna blir sakta fler och fler?

Inlägg av Lasse O » fre 12 jun 2009, 07:59

Detta handlar om ett fullt naturligt kretslopp vi äter och dricker och när vi har tagit upp det vi behöver för våra kroppar ska våra slaggprodukter bort precis som för sälar fiskar och fåglar,
det båt folket släpper ut på en säsong rör sig om ca 0,01 % av det totala kväve utsläppet i Östersjön och det är inte fekalier som är problemet utan urin och jag tror att vi alla som besöker våra naturhamnar går upp ca 20 meter upp i buskarna och pinkar och det med gott samvete eller?.

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » fre 12 jun 2009, 08:20

Maxi33 skrev:Till Paddy, och andra som känner sig berörda.

Om man är ute i naturen, i skärgården till exempel, och man blir nödig så får man göra både 1 och 2.
Är man ute i båt utan toalett och blir nödig får man göra både 1 och 2 och tömma det i vattnet.
Är man ute i båt med toalett men utan tank och blir nödig får man göra både 1 och 2 och pumpa ut det i vattnet.
Men:
Är man ute i båt med toalett och tank och blir nödig får man göra både 1 och 2 men det måste samlas i tanken tills den blir full och tanken får endast tömmas i station i land.
Tills man når en sådan station får man leva enligt de tidigare alternativen.

Ser fram emot en intelligent analys av den finska logiken.

MVH
Håkan
Logik å logik...
Lagstiftare skriver lagar. Det är deras jobb och de ska ju också leva. Att skita i en holdingtank som man inte har är lite svårt och hittills har lagstiftarna inte velat tvinga folk att installera sådana, men de vässer säkert redan pannan, de små liven :wink: de har ju tid över nu när båtregisterförordningen är implementerad, jippii... :evil:
Tanken *får* dessutom tömmas till havs om man är tillräckligt långt från land. Avståndet är irrelevant för mej, jag har hittills aldrig tömt tanken i havet.

Om tanken blir full får även vi stackars barbarer här borta i öster naturligtvis sköta våra behov på annat sätt. Finland är ju inte direkt nån diktatur. Dessutom skulle jag vilja se den båtpoliskonstapel som förbjuder mej att pissa överbord om tanken e full :lol: Ska jag bli bötfälld för pisseriande så blir det i så fall för att ifrågavarande konstapel inte har hunnit hoppa undan i tid... :mrgreen:

På något vis tycker jag att hela den här kakkadiskussionen behandlar lite av ett icke-problem. Jag har tank, tömmer i land. Ok, så länge jag inte behöver tuffa land och rike runt för att göra det. Du har/har inte tank, tömmer i sjön. Ok, så länge du inte tömmer för nära mej.
Jag tror att det småningom kommer att gå som med bilbältet, folk vänjer sej med saken och om 10 år följer de flesta människor Lagen om Af-fallets Omhändertagande av ren slentrian, bara för att de har annat än såna här skitsaker att fundera på. Och Östersjön blir mer eller mindre marginellt mer välmående.

Bättre användning för skattepengarna hade det väl nog varit om man istället hade köpt en hög stora korkar att bulta in i arslet på alla kryssningsfartyg, fullsatta med stenrika imperialister, som glatt förundrade över vår vackra natur skiter sej runt Östersjön, men, som vanligt: Money talks and bullshit walks...

janne
Diamantmedlem

Inlägg av janne » fre 12 jun 2009, 08:53

Om detta lagförslag går igenom så blir det väl som med hastighetsgränserna, nästan ingen håller dem.

bosseh
Diamantmedlem

Proposition 2008/09:170

Inlägg av bosseh » fre 12 jun 2009, 09:05

Så här ser förslaget ut.

Utsläpp av toalettavfall från fritidsbåtar
Regeringens bedömning: Ett förbud mot utsläpp av toalettavfall från
fritidsbåtar bör införas. Ett ekonomiskt stöd för utbyggnaden av
mottagningsanläggningar för avfall från båttoaletter införs.

Skälen för regeringens bedömning: Enligt Helsingforskonventionen
skulle det senast den 1 januari 2005 ha införts ett förbud mot utsläpp av
obehandlat toalettavfall på avstånd inom 12 nautiska mil från land. För
finfördelat och desinficerat toalettavfall gäller i stället 3 nautiska mil från
land. Förbudet gäller endast fartyg och båtar utrustade med toalett och
innebär att dessa ska ha en toalettinstallation med sugtömningsbar tank
alternativt en portabel tank. Det är möjligt att undanta vissa fritidsbåtar
från kravet på installation av tank ombord. Det är frågan om fall där
installationen av tank med tömningsanordning är tekniskt svår att utföra
och kostnaden för installationen är för hög jämfört med vad fritidsbåten
är värd och slutligen om fritidsbåten är byggd före januari 2000. För nya
fritidsbåtar gäller emellertid att de i enlighet med Europaparlamentets
och rådets direktiv 2003/44/EG av den 16 juni 2003 om ändring av
direktiv 94/25/EG om tillnärmning av medlemsstaternas lagar och andra
författningar i fråga om fritidsbåtar (Fritidsbåtsdirektivet) ska vara
utrustade med däckskoppling, vilket underlättar tömning i hamn.

I dag finns inget förbud mot utsläpp av toalettavfall från fritidsbåtar i
svenska farvatten. Dock har Finland, Danmark och Tyskland infört
Helcom-bestämmelserna med vissa undantag.
Utsläpp av toalettavfall från fritidsbåtar leder bl.a. till att vattnet tillförs
fosfor-, kväveföroreningar och bakterier som ökar smittorisken. Enligt
Naturvårdsverkets rapport 5364 uppskattades utsläppen av fosfor-
föroreningar från svenska reningsverk och glesbygdsavlopp till ytvatten
år 2000 till sammanlagt motsvarande 1 150 ton fosfor. Utsläppen från
båttoaletter i svenska vatten uppskattas motsvara ca 3,7 ton fosfor, vilket
utgör 13 procent av den urin och de fekalier som båtlivsutövarna
producerar. Hela fritidsbåtsbeståndet i Sverige ligger på ca 800 000
fritidsbåtar. Av dessa är det drygt 80 000 som har någon form av toalett
ombord. Antalet fritidsbåtar vars toalettank kan tömmas i sjön uppskattas
till drygt 40 000. Båttoaletten används oftast som en nödlösning och
många föredrar att använda toaletter i land. Mot denna bakgrund kan man
se att de förväntade miljökonsekvenserna av att införa förbud mot
toalettavfall från fritidsbåtar blir något begränsade. Största delen av
utsläppen sker dock i redan hårt belastade områden såsom Stockholms
skärgård, Kalmarsund och utmed Bohuskusten varför ett förbud kan ge
positiva miljö- och hälsoeffekter lokalt. Regeringen anser att ett
utsläppsförbud bör införas då det är nödvändigt att bryta dentrenden av
utsläpp av fosforföroreningar i svenska vatten.

För att ett utsläppsförbud ska få önskad effekt och acceptans hos
båtägare måste förbudet kombineras med en utbyggnad av sugtömnings-
stationer och toaletter i land. I dag finns endast 103 sugtömningsstationer
i gästhamnar i Sverige. Detta innebär att en omfattande utbyggnad av
sugtömningsstationer och välplacerade toaletter i land är nödvändig.
Mottagningsservicen måste förbättras i befintliga hamnar och
naturhamnar, till exempel bör avfallsstationerna och toaletterna tömmas
och underhållas regelbundet. För att få till stånd en utbyggnad anslår
regeringen medel för delfinansiering av utbyggnaden av sugtömnings-
anläggningar i skärgården. De nya statliga bidragen till lokala
vattenvårdssatsningar mot övergödning m.m. i havet bör kunna användas
i sammanhanget (se 13.4.1). Regeringen avser att ge Transportstyrelsen i
uppdrag att i samråd med Naturvårdsverket och Sjöfartsverket föreslå hur
införandet av ett förbud mot utsläpp från fritidsbåtar kan genomföras. I
uppdraget bör även ingå att se över frågan hur förvaltning och
ansvarsfördelning av systemet med sugtömningsanläggningar bör
hanteras och om det bör vara ett nationellt eller ett regionalt förbud.

Lasse O
Guldmedlem

Inlägg av Lasse O » fre 12 jun 2009, 09:38

Dessa hårt belastade områden Stockholm Kalmar och Bohuskusten är även hårt belastad av fritidshus där det är väldigt vanligt att man låter tvättvatten toalett avfall mm gå ut i marken för att så småningom hamna i kustvattnet ,
jag har inga kemikalier i min båttoa och jag gissar att dom flesta utav oss inte heller har det med tanke på höga fosforhalter.

Paddy
Guldmedlem

Inlägg av Paddy » fre 12 jun 2009, 09:49

janne skrev:Om detta lagförslag går igenom så blir det väl som med hastighetsgränserna, nästan ingen håller dem.
Samtidigt som alla vet att man borde för att dom behövs och tjänar ett gott syfte...

Efter att ha läst inläggen här tycker jag mig spåra fler likheter med trafikdebatten. Handlar det inte om rätten att få göra vad man vill, att inte behöva känna sig som en del av ett kollektiv eller styras av påbud uppifrån? Varför ska jag köra 70 när jag vet att jag klarar att runda kurvan i minst 90. Varför ska jag behöva blinka då jag byter fil när jag ser att jag får plats och det är väl förresten min ensak var jag kör.

Jag tror det handlar om samma mekanismer som gör att båtklubbarna mer och mer förvandlas till marinor med betalservice för att ingen vill hjälpa till på arbetsdagarna. Var och en ser till sitt och förtränger tanken på att man, vare sig man vill eller inte, är en del av ett kollektiv.

I takt med att fler och fler civiliserade europeiska länder inför detta tror jag inte besökare därifrån kommer att tänka: Åh, vi åker till Sverige där vi kan dumpa våra latriner rakt ut i vattnet. Det kommer helt enkelt inte vara coolt att göra det.

janne
Diamantmedlem

Inlägg av janne » fre 12 jun 2009, 10:14

Paddy skrev:
janne skrev:Om detta lagförslag går igenom så blir det väl som med hastighetsgränserna, nästan ingen håller dem.
Samtidigt som alla vet att man borde för att dom behövs och tjänar ett gott syfte...

Jag tror att "säkerhetsivern" har gått för långt vad det gäller tex trafiken. Dessa ideliga sänkningar av tillåten hastighet som nästan ingen håller tror jag inbjuder till ett felaktigt tänk. Kan man strunta i en lag som inte känns motiverad så kan man göra det med fler.
I Sverige stiftas det ett otal regler och förordningar varje år men nästan inga tas bort. Det blir förstås en inflation i detta som gör människor trötta.

Paddy
Guldmedlem

Inlägg av Paddy » fre 12 jun 2009, 10:34

janne skrev:Jag tror att "säkerhetsivern" har gått för långt vad det gäller tex trafiken. Dessa ideliga sänkningar av tillåten hastighet som nästan ingen håller tror jag inbjuder till ett felaktigt tänk. Kan man strunta i en lag som inte känns motiverad så kan man göra det med fler.
I Sverige stiftas det ett otal regler och förordningar varje år men nästan inga tas bort. Det blir förstås en inflation i detta som gör människor trötta.
Så om många kör för fort vid dagis och skolor så ska vi höja hastighetsgränsen där istället för att sänka. Hur tänker du nu..? :roll:
Senast redigerad av 2 Paddy, redigerad totalt 0 gång.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 12 jun 2009, 10:48

Det finns hur mycket statistik som helst som visar att sänkt hastighet minskar antalet olyckor och alltså sparar enorma summor för samhället. Vore vi så bra och framförallt ansvarsfulla bilförare som vi tror vi är skulle vi inte behöva några hastighetsgränser alls.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » fre 12 jun 2009, 15:49

Någon intelligent analys av den finska logiken har ännu inte kommit och det hade jag heller inte väntat mig, av logiska orsaker så att säga.
Nautihamsterns inlägg var däremot väntat, inte just av honom eller med exakt det innehållet, men som ett av många liknande meningslösa mixar av önsketänkanden och välmenande dumheter.
En sammanfattning av det han skriver är att man använder toaletten tills tanken blir full och sedan skiter och pinkar man i havet tills man råkar komma till en sugtömningsstation, varefter proceduren upprepas.

Tack bosseh för länken med lagförslaget, själv blir jag lika beklämd och förbannad som av det där som den där Tell skrev för en tid sedan, och att lagförslaget är mer formellt i sitt språk gör dess dumheter och direkta sakfel bara värre.

Några som har lust att leta efter sådana dumheter och sakfel, innan jag tar upp tråden igen?
Vore intressant att se om det finns fler än jag som kan läsa noga och tänka strukturerat och se proportioner osv.

MVH
Håkan
En expert i mängden

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 12 jun 2009, 17:38

Maxi33 skrev: ...
Vore intressant att se om det finns fler än jag som kan läsa noga och tänka strukturerat och se proportioner osv.

MVH
Håkan
Oj oj oj..:)
Det var att sticka ut hakan det Håkan...:)

Tomma tunnor skramlar mest har jag hört.. :wink:

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » fre 12 jun 2009, 17:43

Ett mycket fylligt inlägg SWE54...
...smiley, smiley...

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 12 jun 2009, 17:56

Paddy skriver så här:

I takt med att fler och fler civiliserade europeiska länder inför detta tror jag inte besökare därifrån kommer att tänka: Åh, vi åker till Sverige där vi kan dumpa våra latriner rakt ut i vattnet. Det kommer helt enkelt inte vara coolt att göra det.

Som för att försöka sätta någon sorts äckelstämpel på det hela. Ledsen Paddy, då får du nog undvika att bada i några vatten förutom badkaret. Det räcker ju med att ett stim fiskar simmar förbi, så har de förorenat mer än någon tanktömning någonsin kan göra.

Jag upprepar; låt alla Östersjöns fritidsbåtar tömma sina tankar i Kanholmsfjärden (hela årstömningen på en gång går bra), och sen tar jag mig gladeligen en klunk av Kanholmsvattnet. Och inte en alg kommer att växa pga detta. Det handlar om proportioner, siffror, relationer mellan olika tal.

Man kan inte bara käbbla med att det "tjänar ett gott syfte". Vi måste ha hjärnan med oss också.

Edit: Läste jag rätt ovan att alla fritidbåtar byggda före 2000 är undantagna från den kommande regeln? Det är väl ca 70-80% av alla båtar, så diskussionen är då helt onödig. Visar bara att även lagstiftaren ser detta som en ren symbolhandling.

Hälsningar
Tommy

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 12 jun 2009, 20:54

Tommy skrev: Läste jag rätt ovan att alla fritidbåtar byggda före 2000 är undantagna från den kommande regeln? Det är väl ca 70-80% av alla båtar, så diskussionen är då helt onödig.
Just det. Visst är det ett listigt förslag?

Paddy
Guldmedlem

Inlägg av Paddy » lör 13 jun 2009, 10:19

Tommy skrev:Paddy skriver så här:

Som för att försöka sätta någon sorts äckelstämpel på det hela. Ledsen Paddy, då får du nog undvika att bada i några vatten förutom badkaret. Det räcker ju med att ett stim fiskar simmar förbi, så har de förorenat mer än någon tanktömning någonsin kan göra.

Jag upprepar; låt alla Östersjöns fritidsbåtar tömma sina tankar i Kanholmsfjärden (hela årstömningen på en gång går bra), och sen tar jag mig gladeligen en klunk av Kanholmsvattnet. Och inte en alg kommer att växa pga detta. Det handlar om proportioner, siffror, relationer mellan olika tal.

Man kan inte bara käbbla med att det "tjänar ett gott syfte". Vi måste ha hjärnan med oss också.

Edit: Läste jag rätt ovan att alla fritidbåtar byggda före 2000 är undantagna från den kommande regeln? Det är väl ca 70-80% av alla båtar, så diskussionen är då helt onödig. Visar bara att även lagstiftaren ser detta som en ren symbolhandling.

Hälsningar
Tommy

Nej, jag ville inte sätta nån äckelstämpel på det. Läs inlägget igen. Jag ville sätta en 'hänga med i utvecklingen när alla andra gör det'-stämpel på det. I vårt närområde har Tyskland, Danmark och Finland redan infört tömningsregler. Varför då? Jo, dom kanske har fattat att det som spelar roll inte är skitens mängd i relation i förhållande till hela Östersjöns vattenmängd, utan dess relation till vattenmängden i små instängda vatten som populära vikar i vår innerskärgård t ex.

Resonerar du på samma sätt så är det ju rätt försumbart att pumpa oljan från senaste oljebytet rakt i sjön. Sett till hela Östersjöns vattenmängd spelar det säkert ingen roll. Går du tillbaka 30 år i tiden fanns det säkert en likadan debatt då fast om andra saker som vi idag tycker är ganska ofräscht att släppa ut. Häng med eller bli kvar.

Skriv svar