Att dricka vatten från båtens tank.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Facil26_Fin
Guldmedlem

Att dricka vatten från båtens tank.

Inlägg av Facil26_Fin » tis 09 jun 2009, 20:04

Ok.
Kanske rubriken var litet diffus.
Funderade på hur många egentligen dricker vatten som de har i båtens sötvattensbehållare.

Har själv en båt på +30 år.
Har bytt slangar och försökt rengöra behållaren (fast monterad utan man-lucka) :( Hällt i dvs reningmedel, men är ändå orolig för magsjuka.
Så jag har dricksvatten i en 10L kanister. + Köp-vatten (för att dricka)

Använder tankvatten för kaffe, koka mat, etc.

Finns det tillräckligt goda decificreingmedel för att man skall kunna vara säker på att man inte blir sjuk?
Båt tillbehörsaffärerna har hyllorna fulla av dvs medel. men vill man vara säker så vad skall man köpa.
Gå till Apoteket o fråga efter ? vad?
De e' skönt o segla :-)
FIN X-14573 // Champagne / OH-2493 / MMSI 230048390
Sjösatt 19.5.2013 / Torrdockad 12.10.
Segelmål denna sommar: Åland / Kom inte ända fram, hade bara 2vk semester :(

Excel 319
Platinamedlem

Re: Att dricka vatten från båtens tank.

Inlägg av Excel 319 » tis 09 jun 2009, 20:10

Jag har en 100l tank som är från -94, också den utan mannlucka. Jag brukar fylla tanken på våren med ungefär 20-30l vatten och då ha i ca. 1dl Klorin. Pumpar ur och sköljer ett par ggr. Klart. Har aldrig varit magsjuk beroende på vattnet och vi dricker tankvattnet.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tis 09 jun 2009, 20:14

Jag vet många som dricker tankvattnet och inte har några problem med det.

Själv kör jag dock också med dunkar, 4 * 10 liter. Vi har ett speciellt ställ för den dunk som är igång. Tankvattnet är för disk och handtvätt. Dunkarna för matlagning dryck och saft. Det är väl en kombination av att det känns fräschare, och att vi får utökad kapacitet, totalt 100 liter istället för 60 liter.

Vattnet i tanken byts ju aldrig ut helt, medan dunken går att tömma och skölja enkelt.

Hälsningar
Tommy

marcusli
Platinamedlem

Inlägg av marcusli » tis 09 jun 2009, 20:49

I tyskland häller de flesta något i vattentanken för att hålla tanken ren, min båt emigrerade som ny från orust till kiel - mina tankar är nog impregnerade.... När jag hämtade den hade marinan fyllt upp allt inkl. vatten med micropur i - smarkar inte gott men håller sig hela sommaren - det pågår ju en diskussion om silverjoners hälsopåverkan i tvättmaskiner / kylskåp et.c. men det kan vi ta en annan gång....

http://www.getout.se/item.asp?item=8820
Seglar Forgus 321 - 1992

marcusli
Platinamedlem

Inlägg av marcusli » tis 09 jun 2009, 20:52

Gillar man ordnung muss sein kan man läsa om ämnet här http://forum.yacht.de/archive/index.php/t-66942.html
Seglar Forgus 321 - 1992

fredrikk
Diamantmedlem

Inlägg av fredrikk » tis 09 jun 2009, 20:53

Det står på klorinflaskan hur man skall göra.

Fylla tanken, tillsätta en dl klorin per 50 liter vatten, låta stå ett dygn. Pumpa ut. Fyll på med färskvatten tills vattnet inte smakar klor längre. Om man vill desinficera tanken så är det nog idé att fylla hela tanken, och inte bara de 20-30 literna i botten.

Klart.

Jag och min familj dricker vattnet. Inga problem.

Om jag inte minns helt fel, så är den typen av mikrober som växer i miljö med syre och i mörker (= halvtom vattentank) ofarlig, men smakar illa.

marcusli
Platinamedlem

Inlägg av marcusli » tis 09 jun 2009, 20:55

I min tråd fanns ett kul inlägg ang tankar:

'ich stell mir gerade vor wie sich das beim neuen Yachttest liest:

Trinkwassertank: 200 l
Dieseltank: 150 l
Fäkalien: 100 l
Wein w: 50 l (gekühlt)
Wein r: 50 l

...aber alles in Niro...'

:-)
Seglar Forgus 321 - 1992

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 09 jun 2009, 21:38

Fullständigt onödig oro.

Gör numera aldrig rent tankarna. Inga piller, ingen klorin.
Ser dock till att omsätta mycket när god tillgång finns.
Har tankat vatten från Lettland i öst till Marocko i syd. Smakar alltid på vattnet innan jag tankar, är noga med slangen.
Klorerat stadsvatten klarar sig fint i båttankarna, även en längre tid.

Har aldrig varit magsjuk. Ingen annan ombord heller

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Sailman » tis 09 jun 2009, 21:55

Har fått rådet att alltid hålla vattentanken fylld när båten är oanvänd en tid.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 09 jun 2009, 22:10

Håll tankarna fulla och strunta i alla kemikalier. Är man ute längre så vänjer sig kroppen vid en stigande bakteriehalt. Problemet uppstår om man flyger till UggaUgga land och dricker deras vatten. Då är kroppen otränad och effekten kan bli spännande.

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » tis 09 jun 2009, 22:32

Är man orolig är det bara att fylla tanken, låta den står ett tag och sedan lämna ett prov till någon av de firmor som testar dricksvatten ur enskilda brunnar. Alcontrol är en firma som gör tester på brunnsvatten... Minns jag inte fel gör man det vart tredje år på sin enskilda vattentäkt så det är väl bara att stilla sin oro med en mugg till labbet så får du det ur huvudet!

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 09 jun 2009, 22:36

Jag har rf tank med lucka som jag aldrig öppnat. Fyller på en skaplig skvätt på våren och låter elpumpen tömma det och fyller sen på nytt, samtidigt som jag låter pumpen gå, då får slangarna sig en rejäl genomkörare. Jag är lite saft-o-man och gillar inte vanlig läsk så mycket så jag dricker som fan ur tanken när det är varmt, vattnet är hur gott som helst. När badvattnet blir varmare framåt sommarn så byter jag lite oftare. Men så här års räcker vattnet säkert en månad.
Inga kemikalier alls här heller.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » ons 10 jun 2009, 06:18

Dricker också vattnet från båtens tank, men har för säkerhets skull monterat ett kolfilter också.
Ser till att ha omsättning på vattnet.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 10 jun 2009, 08:23

morg skrev:Är man orolig är det bara att fylla tanken, låta den står ett tag och sedan lämna ett prov till någon av de firmor som testar dricksvatten ur enskilda brunnar. Alcontrol är en firma som gör tester på brunnsvatten... Minns jag inte fel gör man det vart tredje år på sin enskilda vattentäkt så det är väl bara att stilla sin oro med en mugg till labbet så får du det ur huvudet!
En undran. Gör ett sådant prov verkligen någon nytta? Det talar om hur kvaliteten på vattnet som fanns i tanken vid provtilfället var.
Men en vecka senare fyller man någon annanstans, med vatten som har annorlunda flora och klorhalt. Och så får det stå en tid och man får sannolikt en annan sammansättning.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » ons 10 jun 2009, 11:44

Vi dricker direkt ur kranen och vi har överlevt hittills *host host*.

Känns litet omständingt att både ha 150 liter vatten ombord och dessutom släpa med sig lösa dunkar. Men vi kör rengöringsmedel på våren och tömmer på vintern.

Skriv svar