drivankare, sjöankare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Linus

drivankare, sjöankare

Inlägg av Linus » mån 15 aug 2005, 15:03

Kan nån förklara skillnaden mellan drivankare, sjöankare och när det används. Har en liten båt och har lärt mig att vid hård sjö kan drivankare, sjöankare vara bra att tillämpa men jag vet ej hur man gör. Kan nån förklara det praktiska, skillnaden och när man bör använda det? Äger en Junker 22

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 15 aug 2005, 16:48

Drivankare är den vedertagna benämningen på det som i engelskan brukar kallas för \"sea anchor\". Personligen har jag inte hört ordet sjöankare användas, men är ändå beredd att hävda att detta är en anglicism, och båda betyder samma sak.

Traditionellt används drivankare i situationer där man vill minska båtens drift med vinden i förhållande till sjön och också för att hålla aktern eller fören mot vinden. I livbåtar ligger det alltid en sådan, för att man skall kunna landa vid stark pålandsvind och utan att båten skall kastas tvärs i surfen. Knepet är då att ha en lång lina. Man kan använda ett drivankare för biliggning (något oegentligt) och då kan man råka ut för att strömmen (om den är stark) driver båten mot vinden - knappast vad doktorn ordinerar i storm...

Ett drivankare kan knappast skada, dock. De flesta har inte ankargrejor för riktigt djupt vatten och med ett drivankare bör man driva saktare in mot land, och få mer tid att få hjälp (eller hjälpa sig själv).
Anders S

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av August » mån 15 aug 2005, 17:14

Ett drivankare ser i princip ut som en fallskärm med ett hål i mitten, det används som Anders redan nämnt i hård vind/storm för att hålla fören mot vindögat och rida ut stormen. Men jag har då aldrig hört talas/läst om någon som använt det vid kustsegling utan enbart vid havssegling, funderar du på långseglats med din Junker 22?

I segling nära kustbandet gör man klokast i att lyssna på sjörapporten som sänds ofta antingen via radio eller VHF och är det mycket hårt väder på gång söker man skydd i form av lä, inte fortsätter. Vid havskappsegling så finns naturligtvis inte det valet och då är drivankare nödvändigt, ja rent av livsnödvändigt vid annalkande storm. :)
Bär av, bär av, BÄR AV

Calle C

Inlägg av Calle C » mån 15 aug 2005, 17:59

Hej

Det är som Anders och August säger.
Vad jag vet så är det bara havsseglare som har drivankare med sig och då används de till att hålla nosen upp mot vind och bromsa avdriften för att ha en möjlighet att reparera en skada eller för vila när kropp och huvud är utmattade efter en storm etc.

Dock kan det behövas ett drivankare även vid kustsegling, och det kan du själv ordna genom att surra ihop en massa grejer ss tampar, trossar segel. spänner m.m. Alla drivankare skall fästas med lång tamp ca 30m.
Tänk bara på att ett riktigt drivankare har stor diameter. Mitt är 3m i diameter till en 40 ft, till din behöver nog den sammlade ytan vara motsvarande 1m i diameter. Men det är alltid bättre med något än ingenting :lol:

Calle

Linus

Drivankare

Inlägg av Linus » tis 16 aug 2005, 14:30

Hmm... Ok så ett drivankare är något man köper som ser ut som en dragg fast med bara ett syfte att hålla båten i rätt riktning vid hårt väder? Denna fäster man alltid i aktern på en tamp på 20-30 meter med ca 1 m diameter (för en junker 22) eller finns det en variant att fästa den i fören också? Nej jag skall inte segla långt men jag vill lära mig allt och vill även veta vad för åtgärder man kan göra vid akuta problem såsom storm m.m..

Calle C

Inlägg av Calle C » tis 16 aug 2005, 14:39

Hej Linus

Jag vet inte om du skämtar eller ej.
Hur som helst:
Ett drivankare kan liknas vid en fallskärm.
Fästs oftast i fören på båten (Drivankarlinan alltså).
Drivankarlinan skall ungefär ha samma dimmension som dina skot.
Linan bör vara ca 30m, har du bara 20m så använd det.

Ett drivankare har inte någon likhet med en dragg.

Calle

johnez

Inlägg av johnez » tis 16 aug 2005, 16:30

Läs boken \"hårt väder till havs\" den avhandlar ämnet ingående!

Calle C

Inlägg av Calle C » tis 16 aug 2005, 18:00

Hårt väder Linus !!!

Det handlar om planering och den planeringen skall finnas varje gång du går ut och seglar. Båten skall vara utrustad med lite säkerhetsutrustning ss länspumpar, nödbloss/raketer, m.m. dessutom bör du alltid ha lite chokladkakor, kex liggandes i båten.
Om du nu hamnar i storm utan chans att komma till någon hamn eller lä bör du enligt min mening fort som sjutton bottenreva sorseglet och ta bort förseglen. Skalka alla luckor och öppningar. När detta är klart så har du någon chokladkaka i fickan, nu binder du fast dig i sittbrunnen och seglar. Det viktiga nu är att ha fart på båten så att du kan ta vågorna på rätt sätt, vinden gör inte sönder något men vågorna gör det.
En storm brukar normalt inte vara mer än 4-12 timmar, ibland upp till något dygn.
Det kräver mycket energi att segla under sådana betingelser, där kommer chokladkakorna in. Har du riktig otur att stormen håller i sig och tröttheten närmar sig, då har du användning av ditt drivankare, släng i det och fäst det i fören, tag ner resten av storseglet, tjudra rodret med en tamp (ej helt stumt). Slutligen går du in i ruffen, försök att äta o dricka, lägg dig sedan i en koj långt akterut.
Ungefär så här går det till.

Katastrofen kan också infinna sig i form av att båten blir vattenfylld, grejer går sönder etc. Det sista du skall göra då är att lämna båten. Du är mycket säkrare i en vattenfylld trasig båt än utanför.

Detta var väldigt lite om ett stort ämne.

Calle

Linus

He He

Inlägg av Linus » tis 16 aug 2005, 21:03

Hej Calle, nej jag skämtar ej. Jag har precis ärvt en Junker 22 och läser mig till fakta, är med i olika forum och är allmänt intresserad av segling och har nu min livs chans att börja segla själv på riktigt. Det stora problemet är just nu att det saknas segel till min junker 22 men det löser sig nog. Därför frågar jag en del och tar del av andras erfarenhet villket är oerhörd nyttig information. Ni e duktiga och jag lekman.

Linus

drivankare

Inlägg av Linus » tis 16 aug 2005, 21:12

Köper man ett drivankare eller bygger man ett själv?

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av August » tis 16 aug 2005, 21:31

Mitt förslag är lägg dina pengar på nya bra segel och extrautrustning du kommer använda, drivankare lär du nog aldrig ens packa upp från förpackningen om du skulle köpa ett. Vidare så har du nog inte så mycket stuvutrymmen i en 22-fotare och det är bättre att använda de du har till vettigare saker (tycker jag).

Varför har du snöat in så totalt på just drivankare egentligen? :)
Bär av, bär av, BÄR AV

Calle C

Inlägg av Calle C » tis 16 aug 2005, 21:39

Hej Linus

Till din båt finns drivankare hos Hjertmans, diameter 1m pris 450:-
Visst kan du ha det tom när du fiskar. Och det tar ingen plats.

Calle

Lirum
Trogen medlem
Kontakt:

Drivankare

Inlägg av Lirum » ons 17 aug 2005, 08:34

Tack Calle... Snöat in o snöat in. Jag läste en artikel om hårt väder och viste inte vad drivaankare betydde så jag frågade nån som visste tex Calle.. Det är de som ett forum är till för? Nu lämnar vi drivankare och går på något annat he he

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 17 aug 2005, 09:34

Linus:

När det gäller drivankare och storm är det en gammal taktik som bygger på att den båt man har fungerar ihop med ett sådant och att man seglar så långt från land att vinden upphör långt innan man börjar närma sig land. Så det är nog bara av teoretiskt intresse för den som rustar en Junker 22 för vanlig semestersegling.

Drivankare kan göras av tillfälligt material, och mitt råd är att tänka igenom vad som finns ombord och ha en plan för hur det skall surras ihop och sedan släppa frågan. De allra flesta som råkar ut för riktigt dåligt väder till havs brukar i stället segla så sakta som möjligt med vinden, med linor eller annat som broms och hjälp till styrningen. Ett eller två bildäck var standard då jag höll på.

Min uppfattning är att ett drivankare är av mycket begränsad nytta (och det är en överdrift!) på en liten båt som seglas sommartid längs svenska kusten. Att köpa ett sådant kan man vänta med tills man köpt annat som behövs bättre på en båt - och det är nästan allting... Prioritera ett riktigt, stort ankare och rejält med lina i stället.

Man kan naturligtvis (teoretiskt) ha nytta av ett drivankare även nära land om man tappat seglingsförmågan, motorn inte fungerar, vinden är mycket stark, det inte går att få kontakt med andra båtar för bogserhjälp och vattnet är så djupt att man inte kan räkna med att ankaret tar innan man driver på land. Bedöm själv ifall det är troligt (eller ens tänkbart).
Anders S

Calle C

Inlägg av Calle C » ons 17 aug 2005, 10:11

Bästa Anders o August

Nonchalera inte säkerhetsutrustning på detta sätt.

Har ni aldrig råkat ut för frånlands vind?
Och med era båtar händer det förstås ingenting.
Olyckor kanske inte existerar hos er :o

Calle

Skriv svar