Segla i Danmark
Segla i Danmark
Hej!
Vi tänkte ta oss till Danmark i år, första gången segling utomlands.
Är det något speciellt man skall tänka på:
Gästflagg?
Speciellt försäkring?
Vilka kontaktar man om man skulle gå på grund? Motorproblem?
Har hört skräckhistorier om bärgarlön.
Något mer?
Tips på bra bok emottages, såg att SXK hade en pärm förut som de slutat med.
Finns det något liknande att få tag på?
/L
Vi tänkte ta oss till Danmark i år, första gången segling utomlands.
Är det något speciellt man skall tänka på:
Gästflagg?
Speciellt försäkring?
Vilka kontaktar man om man skulle gå på grund? Motorproblem?
Har hört skräckhistorier om bärgarlön.
Något mer?
Tips på bra bok emottages, såg att SXK hade en pärm förut som de slutat med.
Finns det något liknande att få tag på?
/L
Re: Segla i Danmark
Hej!
Seglade rätt mycket i Danmark för några år sedan. Det som att vara hemma ungefär.
Köp en Dansk gästflagga o hissa. Skaffa lite Danska kontanter. Ibland tar de inte kort.
Komma's Havnelods tycker jag är mycket bra att ha med.
Ha de bra
Lasse T
Seglade rätt mycket i Danmark för några år sedan. Det som att vara hemma ungefär.
Köp en Dansk gästflagga o hissa. Skaffa lite Danska kontanter. Ibland tar de inte kort.
Komma's Havnelods tycker jag är mycket bra att ha med.
Ha de bra
Lasse T
Kan man gissa att du har en Tur84 också (om det nu fins en sådan)? Då är det inte så blodigt när man går på grund!
De flesta går på när de seglar i danska vatten, sandbankarna rör sig och ja, det är lätt hänt. Så de flesta är hjälpsamma, har man själv varit där (på grund) så vet man hur det är ...
Men det finns giriga typer överallt, både av det ena och det andra slaget. Därför är det bra att försöka komma överens om ersättning med den som drar av en från grundet innan operationen genomförs. En del danska fiskare har fått ett ont öga till svenska seglare!
Gästflagg och sånt är mest för din egen trevnads skull. Tycker du det är kul så kör med det. Annars är det bara att skippa.
Det finns flera bra böcker. Komma's hamnbok är den bäste! Dansk Havnelods finns på nätet, bra men inte så kul foton som i Kommas bok (och beskrivningar av restuationer mm). Det finns mycket info om danska hamnar på nätet, det är bara att Googla.
Sjökort - skaffa de danska. Tror de fortfarande har båtsportskort.
Ta med mycekt pengar, kursen är urdålig, och de danska krogarna är ofta både trevliga och har god mat, men till ett pris.
Det finns knappt några naturhamnar i Danmark, så de vanliga hamnarna blir snabbt fulla. Det gäller att planera sin segling så att man kommer i hamn i god tid. De flesta hamnar före 15, i en del före 12. (En Tur84 kanske kan klämma in sig lite överallt, men ...).
Bra, starka fendrar. Sådana som kan rulla så att det inte gnids - i Danmark ligger man ofta längs med kajen, i flera lager.
Långa förtöjningstampar, det är bra att ha någon lång förhalningslina (40-50 m, ganska tunn, kanske 10 mm) också.
De flesta går på när de seglar i danska vatten, sandbankarna rör sig och ja, det är lätt hänt. Så de flesta är hjälpsamma, har man själv varit där (på grund) så vet man hur det är ...
Men det finns giriga typer överallt, både av det ena och det andra slaget. Därför är det bra att försöka komma överens om ersättning med den som drar av en från grundet innan operationen genomförs. En del danska fiskare har fått ett ont öga till svenska seglare!
Gästflagg och sånt är mest för din egen trevnads skull. Tycker du det är kul så kör med det. Annars är det bara att skippa.
Det finns flera bra böcker. Komma's hamnbok är den bäste! Dansk Havnelods finns på nätet, bra men inte så kul foton som i Kommas bok (och beskrivningar av restuationer mm). Det finns mycket info om danska hamnar på nätet, det är bara att Googla.
Sjökort - skaffa de danska. Tror de fortfarande har båtsportskort.
Ta med mycekt pengar, kursen är urdålig, och de danska krogarna är ofta både trevliga och har god mat, men till ett pris.
Det finns knappt några naturhamnar i Danmark, så de vanliga hamnarna blir snabbt fulla. Det gäller att planera sin segling så att man kommer i hamn i god tid. De flesta hamnar före 15, i en del före 12. (En Tur84 kanske kan klämma in sig lite överallt, men ...).
Bra, starka fendrar. Sådana som kan rulla så att det inte gnids - i Danmark ligger man ofta längs med kajen, i flera lager.
Långa förtöjningstampar, det är bra att ha någon lång förhalningslina (40-50 m, ganska tunn, kanske 10 mm) också.
Den tråkiga sanning var tidligare, at dom fleste danske butiker endast ville acceptere det hel-danska DANKORT. Men her i våren accepterer huvudparten af dagligvare-butikerne (Netto, Føtex, Bilka, Coop ("brugsen"), Irma, Fakta......) oxå vanliga kreditkort (Mastercard, Visa). Man kan betala med kreditkort på dom flesta restauranter och hoteller.
Så det er inte så dåligt som det var
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark
Jag har bara seglat en gång med egen båt i Danmark och det var på åttiotalet, men jag har genom mitt arbete rest och bott i Danmark så mycket från sjuttiotalet och än i dag att jag känner mig lite gammeldansk...ett mycket behagligt land och folk, och alla jag känner som seglat där har återkommit, ibland år efter år.
Men det där med plastkort, de danska respektive de internationella, är ofta något att se upp med. Även stora och som man tycker internationellt inriktade hotell och restauranger tar ofta en extra avgift för kortbetalning om det inte är de danska korten.
Cash rules.
MVH
Håkan
Men det där med plastkort, de danska respektive de internationella, är ofta något att se upp med. Även stora och som man tycker internationellt inriktade hotell och restauranger tar ofta en extra avgift för kortbetalning om det inte är de danska korten.
Cash rules.
MVH
Håkan
En expert i mängden
Ja, jag blev förvånad när jag var på Netto i Hornbaek förra torsdagen och såg en Visa/MC/etc dekal vid kassan. Det var något helt nytt! Kanonbra.hhmcsv skrev:Den tråkiga sanning var tidligare, at dom fleste danske butiker endast ville acceptere det hel-danska DANKORT. Men her i våren accepterer huvudparten af dagligvare-butikerne (Netto, Føtex, Bilka, Coop ("brugsen"), Irma, Fakta......) oxå vanliga kreditkort (Mastercard, Visa). Man kan betala med kreditkort på dom flesta restauranter och hoteller.
Hornbaek (mellan Helsingör och Gilleleje) är f.ö. en mycket trevlig hamn att besöka. Gemytligt samhälle och stränderna är HELT fantastiska.
Tur84: Vet inte vilken del av Danmark ni tänkt besöka men hela Öresundskusten från Dragör till Gilleleje är "dejlig". Lite speciellt är att gå till Köpenhamn och ligga i Christianshavns kanal, inlopp mittemot Nyhavn. Där ligger man långsides längs kanalkanten ungefär som i Amsterdam. Lugnt område med ca 10 min promenad in till absoluta city.
Tänker ni er längre söderut är Smålandfarvandet fint. Ett litet innanhav med fina öar mellan Själland och Lolland. Respektera utmärkningen bara. Prickarna står tätt på grunden. Femö och Fejö kan rekommenderas båda två. Sydfynska öhavet ska också vara väldigt fint, framförallt Ärö har jag hört mycket gott om men vi har inte seglat där själva.
Om er hemmahamn är med i Frihamnsordningen, köp ett FH-märke. En hel del danska hamnar är anslutna och då ligger ni gratis.
Ha en trevlig tur!
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p
/p
Jo, förresten apropå litteratur. Komma är jättebra men det finns också ett slags motsvarighet till Gästhamnsguiden. Den finns i olika upplagor för olika områden. Fås gratis i hamnarna men man kan även få den hemskickad. Läs mer här: http://www.sejlerens.dk
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p
/p
Glöm inte att ha med dig gasol som räcker hela vistelsen också.
Det är inte samma anslutningar på Danska gasolflaskor som Svenska
Annars är det mycket trevligt och gemytligt. Bare at hygge sig
http://da.wikipedia.org/wiki/Hygge
Det är inte samma anslutningar på Danska gasolflaskor som Svenska
Annars är det mycket trevligt och gemytligt. Bare at hygge sig
http://da.wikipedia.org/wiki/Hygge
Peter
S/Y Calypso
S/Y Calypso
Lite kul kan det bli med språket också 
När vi var i Hornbaek en gång så frågade jag en man på bryggan om han sätt slangen? (jag skulle bunkra vatten)
Var, var!!! skrek han.
Ok, menar du vann slangen sa han sen med ett leende.
Slange =Orm
Eller förväxlingen mellan Frukost och Lunch...
Frukost är Lunch i Danmark. Annars är det morgenmad.
Bare tag det roligt så går de godt
http://www.danska-svenska.se/vardagsordlista.htm
När vi var i Hornbaek en gång så frågade jag en man på bryggan om han sätt slangen? (jag skulle bunkra vatten)
Var, var!!! skrek han.
Ok, menar du vann slangen sa han sen med ett leende.
Slange =Orm
Eller förväxlingen mellan Frukost och Lunch...
Frukost är Lunch i Danmark. Annars är det morgenmad.
Bare tag det roligt så går de godt
http://www.danska-svenska.se/vardagsordlista.htm
Peter
S/Y Calypso
S/Y Calypso
- mariatherese
- Diamantmedlem
Hänger på tråden och undrar hur det är med Läsö nuförtiden. Har inte varit där sedan jag var barn. Om man skulle åka dit över midsommar - är det fullpackat före 12 där med? (danskarna har väl inte ledigt på midsommarafton?)
OT - men språkrelaterat. De har marsvin i vattnet också - något som är lite ovanligare på den svenska sidan.
OT - men språkrelaterat. De har marsvin i vattnet också - något som är lite ovanligare på den svenska sidan.
Läsö är rätt fullt, både Österbyhavn och Västerö. Men, i alla fall i Österbyhavn som är större, finns alltid plats, hur fullt det än kan verka vara.
Österby har en utmärkt duktig och verklig hamnkapten och en lika utmärkt och duktig deputy.
Var inte rädda för att inte få plats, vill det sig oerhört illa går det nästan alltid att ankra utanför Österbyhavn ochg snika in när någon annan går ut! Dessutom går det att akterankra och ligga mot strandkanten i själva hamnbassängen.
mvh Sven-Barry
Österby har en utmärkt duktig och verklig hamnkapten och en lika utmärkt och duktig deputy.
Var inte rädda för att inte få plats, vill det sig oerhört illa går det nästan alltid att ankra utanför Österbyhavn ochg snika in när någon annan går ut! Dessutom går det att akterankra och ligga mot strandkanten i själva hamnbassängen.
mvh Sven-Barry
Tack för alla tips.
Vi utgår från Göteborg och tar oss mot Danmark , Läsö.
Planerna är att vi skall till Legoland, för att få med barnen, dvs Koldings hamn
Eller finns det något annat alternativ, annars får vi se hur det går och blåser...
Blir lite konfunderad att man måste vara klockan 12 i hamn, det är ju då vi vaknar.
Är det mycket folk i början av juli?
Vi utgår från Göteborg och tar oss mot Danmark , Läsö.
Planerna är att vi skall till Legoland, för att få med barnen, dvs Koldings hamn
Eller finns det något annat alternativ, annars får vi se hur det går och blåser...
Blir lite konfunderad att man måste vara klockan 12 i hamn, det är ju då vi vaknar.
Är det mycket folk i början av juli?
östby hamn är sällan problem med plats, utom möjligen i juli. Men du får
alltid plats i 4 eller 5 led.
alltid plats i 4 eller 5 led.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Kolla in http://www.danskehavnelods.dk/. Där hittar du massa bra info om alla de större hamnarna i Danmark.
Renovering och elkonvertering av en dansk klassiker. Läs mer på grinde-19.se