Ankare och ankarlina med eller utan kätting?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
sterio
Silvermedlem

Ankare och ankarlina med eller utan kätting?

Inlägg av sterio » mån 11 maj 2009, 11:05

Hej,

Först undrar jag hur mycket bättre är ett Delta ankare mot en Bruce kopia?
Sedan undrar jag om man måste ha ett antal meter kätting närmast ankaret eller om det är OK med bara en kraftig ankarolina på rulle?
Tycker det verkar otympligt med kätting. Har någon haft dåliga erfarenheter av brott eller skador utan kättinig?

MVH
Nybörjare med 30ft segelbåt

peterh
Diamantmedlem

Re: Ankare och ankarlina med eller utan kätting?

Inlägg av peterh » mån 11 maj 2009, 11:35

kättingen skall tynga ner ankarets fästögla så att det inte lyfts upp.

Har alltså inget med slitage att göra utan hur bra ankaret sitter i botten.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » mån 11 maj 2009, 11:41

sterio skrev:Hej,

Först undrar jag hur mycket bättre är ett Delta ankare mot en Bruce kopia?
Sedan undrar jag om man måste ha ett antal meter kätting närmast ankaret eller om det är OK med bara en kraftig ankarolina på rulle?
Tycker det verkar otympligt med kätting. Har någon haft dåliga erfarenheter av brott eller skador utan kättinig?

MVH
Nybörjare med 30ft segelbåt
Min bestämda uppfattning är att det behövs åtminstone tre meter kätting närmast ankaret. Jag har prövat båda delarna (30-fotare, 4 ton)
med katastrofalt resultat utan kätting.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » mån 11 maj 2009, 11:44

Hur mycket bättre ett Delta ankare är jämfört med ett Brucekopia är vet jag inte, men skulle köpa nytt och hade de två alternativen skulle jag välja ett Delta.

Jag köpte själv ett 10 kg Deltaankare i stället för det lånade 16 kg orginalBruce som jag på förekommen anledning lämnade tillbaka i fjol våras. Jag har inte ankrat under sådana förhållande att jag kunna testa det nya ankaret i nån större omfattning. Jag hade ganska blåsigt väder större tiden av de veckorna jag var ute med båten, men som den Bohusläning jag är ligger jag helst långsides om det går. Under helgerna i naturhamnar med landförtöjning med akterankare ställde inget större krav på hållfasthet.

Köppte en L32;a i Stockholm. Det fanns ett antal ankate av olika sorter, med ankarlina men utan kätting. Första helgen vi va ute ankrade vi på svaj för att dricka kaffe mellan några öar öster om trälhavet (Storön - Kalvholmen ?). Fick ankra om ett par ggr pga att vi draggade med den 10 kg fuskBruce som jag använde. Först när jag tog ett 16 kg stockankare låg båten stilla medans vi drack kaffe i det ganska fina vädret. Så snart jag kom iland åkte jag och köpte kätting och försåg samtliga ankare med 4 meter kätting.

Aldrig ett ankare utan 4 - 5 meter kätting

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » mån 11 maj 2009, 11:52

Toaen är litet mer bohusläning än jag, så det blir 4 meter där jag förespråkade 3 meter. Men när vi seglade i västerled och låg i naturhamnar i skotska vatten hade jag alltid 6 meter kätting
på CQR-ankare och även äkta Bruce (om jag hade det redan då. Minns ej säkert.) Vi draggade emellertid aldrig.

naffatS
Platinamedlem

Inlägg av naffatS » mån 11 maj 2009, 13:20

På vanlig lerbotten nyper båda ankarna bra, men om botten är bevuxen hindras sidoflyna på Brucen att greppa genom att tång eller sjögräs lägger sig mellan sidoflyna och botten. Då är det bara en handflatstor del av mittflyet som greppar. Jag förlorade mitt Delta p.g.a. att ankarbandet brast genom uv-ljusförsvagning. När jag skulle köpa nytt ankare hade affären bara fusk-Bruce, så det fick bli ett sådant. Jag föredrar dock Delta-ankaret särskilt som jag oftast ligger på svaj. 3 m kortlänkad kätting har jag också.

Staffan

friseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av friseglarn » mån 11 maj 2009, 14:24

Jag har aldrig kätting. Om djup/längd förhållandet ger en vinkel på ankaret som den inte gillar använder jag en "ängel" en ankarlinetyngd för att få ankarlinan att dra med mindre vinkel mot havsbotten. Använder ironiskt nog ibland en bunt kätting (!) som ängel, ibland ett fulbruce (som jag också använder när jag ligger mot land där botten är klippblock där akterankaret riskerar fastna). Har ännu inte gjort en liten bra blytyngd som jag länge tänkt. Man får större effekt med mindre tyngd med ängel, men man måste komma ihåg den också när den behövs, det är ju en liten nackdel jämfört med att alltid ha en bit kätting. 7,5 kg kätting mitt på ankarlinan ger större "nedvinkling" än samma vikt kätting ända nere vid ankaret. Fast det är ju bäst att ha tillräckligt mycket ankarlina ute istället....

Använder i första hand Spade (svaj) och har två Fortress som reserv (ibland mot land eller i V). Som framgår gillar jag att ankringsgrejerna inte väger så mycket men ändå håller.
Senast redigerad av 1 friseglarn, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 11 maj 2009, 14:29

Skillnaden mellan Brucekopiorna och Delta är enorm.
Bortsett från mina och många andras erfarenheter har det gjorts otal tester - genomgående hamnar Brucekopiorna i botten och Delta i toppen. Bruceankaret är i organal ett tveksamt ankare och kopiorna sämre!

När det gäller kätting så är jag mycket tveksam, bortsett från argumentet gällande nötning. Däremot, när det gäller svajankring är jag helt övertygad att 100% kätting är det bästa alternativet.

Men vid akterankring spänns ju ankarlinan så hårt att några meter kätting är alldeles för lätt att göra någon avgörande skillnad. Den lyfts från botten och har endast en marginell inverkan på dragvinkeln. Det finns undersökngar gjorda på hur mycket dragkraft det behövs för att lyfta och sträcka olika längder av kätting vid olika vinklar. Och krafterna som krävs för att lyfta 5-6 kg kätting som det handlar om här är mycket små.
Skall man få en ordentlig nedtygning av linan skall man ha många meter av en grov kätting för att få ett mer parallellt drag. Alternativt en stor (tung) vikt Men i gengäld skapar man för stor fjädringsväg i systemet och risken är stor att båten istället går i berget om vinden ökar och ankartåget slutligen sträcks. Dessutom blir ankringsdonen hopplöst otympliga.

Mitt förslag och som jag numera själv tillämpar är, ha ett par meter lättast möjliga kätting närmast ankaret för att minimera risken för skav mot något vasst, lägg istället på ett par kg på ankarets vikt där den och framför allt den större ankararean gör mer nytta. Och se till att lägga ankaret riktigt långt ut.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 11 maj 2009, 17:25

Ankring kan ju betyda olika saker.
Ska man köpa ett ankare för svajankring köper man ett Delta, det får så goda omdömen att det inte ens är värt att fundera på något alternativ. Sen har så mycket kätting som möjligt dvs helst hela vägen och då åker man på ett ankarspel. Har man bra grejer för att ankra på svaj blir det gärna en vana, det är bekvämt och säkert. Sen finns det vissa som det inte passar. Men ett rejält och bra ankare i fören är aldrig fel.
En sneak-variante skulle kunna vara blyad lina.
Ligger man med näbben mot land och akterankare ska man ha mycket tamp. Kätting har jag aldrig sett något behov av även om jag har en stump ombord. För min del är botten ofta sand så jag har ett Danforth. Skulle jag köpa nytt blir det Delta. Bruce och ful-Bruce fungerar för en del men andra tycker det är kass. Varför chansa?
Satsa på en bra multipath-lina, den är mycket trevligare att hållas med. Lägger man ut mycket tamp och tajtar upp med en skotvinsch brukar man ligga säkert.
Avgörande är, som vanligt, längden.
Behövs det mer, lägg ett ankare till och/eller ankarvikt på tampen.

sterio
Silvermedlem

Inlägg av sterio » mån 11 maj 2009, 17:50

Ett Delta ankare får det bli.
Men om man som jag sällan ligger på svaj och tänker ha ankaret i aktern. Är det då så mycket mening då med att ha
ketting 2-4m längst ner? Verkar vara olika meningar. Ketting är ju otympligt när man har ankaret sittande på pushpiten.

MVH

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 11 maj 2009, 18:52

Jag har numera ett litet Delta och 2 m kätting, mest för att jag hade en bit liggande hemma. Skyddar kanske lite mot ev. slitage på botten. Det har fungerat väldigt bra, det är bara ute på Tistlarna som det kan vara lite sådär med greppet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 11 maj 2009, 19:14

När det gäller Delta vs Brucekloner tror jag inte det är någon egentlig fråga - det enda Bruce-ankare som var bra nog var/är originalet, kopiorna är i mer eller mindre grad sämre, ibland riktigt dåliga. Men eftersom tillverkningen av originalet lagts ned (det kostar en slant att gjuta det på rätt sätt) så är frågan bara teoretisk. Dessutom är Delta såpass bra i pris att klonerna inte är intressanta på det viset heller.

Vad gäller kätting, så hör jag till skolan som vill ha sådan, i alla fall några meter. På akterankaret har jag därför splitsat i en tre-fyra meter lång kätting till tampen. Men som du har jag tamp i aktern, inga problem (10 ton). Oktoplait- eller multiplaitlina är fina grejor, treslagen lina av bästa sorten går också bra. Kör man utan kätting krävs en ögonsplits med metallkaus, annars kan man splitsa i linan i kättingen. Om man vill både ha och äta kakan kan man utan vidare köra utan kätting till vardags, och så har man med sig en längd kätting att schackla i om man tror att det behövs. Ligger man någon enstaka gång på svaj är det inte så dumt. I så fall kan du utan vidare ha en båtlängd kätting (10 meter), den ryms enkelt i en liten plasthink med lock. Fäst en smord schackel i var ända, musas med ett buntband.

Om man som SWE54 upptäcker att ankaret inte riktigt biter på fel botten spelar inte modellen så stor roll, utan storleken. Små ankare och grov botten lirar inte så bra, det kan man inte göra så mycket åt. Det som bara är ovanligt grov sand för ett stort ankare kan vara en stenskravel för ett litet, så är det bara. I mudder är det bara skålankare som fungerar, om de får gotta till sig ett tag...
Anders S

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » mån 11 maj 2009, 20:14

Vi kör idag med ett 10 kg bruce kopia samt 3 meter kätting och ankarolina. I början körde vi utan kätting, men då det draggade varje gång vi använde det så la vi på kättingen. Nu sitter det för det mesta och oftast längre än båtarna runtomkring i naturhamnen när det börjar blåsa.

Ser det som ett måste att ha kätting eller annan tyngd några meter ifrån ankaret!

naffatS
Platinamedlem

Inlägg av naffatS » mån 11 maj 2009, 20:52

På ett väl ansatt ankare ligger ankarläggen parallellt med botten. Jag läste (Wikipedia) att enligt Marinen gäller följande:
När läggen lyfts 5° har hållkraften minskat 5 %.
När läggen lyfts 10° har hållkraften minskat 20 %.
När läggen lyfts 20° har hållkraften minskat 35 %
Vid ytterligare ökad vinkel bryts ankaret loss.

För att förhindra detta när det brallar i är det onekligen bra med en bit kätting eller annan ankartyngd som minskar risken för att ankarläggen lyfts.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » mån 11 maj 2009, 20:58

Eilean skrev: Bortsett från mina och många andras erfarenheter har det gjorts otal tester - genomgående hamnar Brucekopiorna i botten och Delta i toppen.
Nu vet inte jag hur ni ankrar. Men är inte syftet med ett ankare just att det ska ner i botten och inte ligga på toppen sas? Jag tycker det låter som att Bruce gör ett bra jobb...
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Skriv svar