båtmotor 5 eller 8hz?
båtmotor 5 eller 8hz?
Hej,
Jag har en Maxi 68 (1,6 ton) och funderar på att köpa ny motor då den gamla krånglar så mycket. Den jag har nu är på 8 hk. Funderar dock på att köpa en med 5 hk (4 takts) då dessa är billigare och lättare. Men det finns även 9,9 hz (4 takts). Vad vinner man i fart? Räcker 5 hk?
Tack på förhand!!!
Kul att segla igen!
Hälsningar
Iza
Jag har en Maxi 68 (1,6 ton) och funderar på att köpa ny motor då den gamla krånglar så mycket. Den jag har nu är på 8 hk. Funderar dock på att köpa en med 5 hk (4 takts) då dessa är billigare och lättare. Men det finns även 9,9 hz (4 takts). Vad vinner man i fart? Räcker 5 hk?
Tack på förhand!!!
Kul att segla igen!
Hälsningar
Iza
Re: båtmotor 5 eller 8hz?
Jag tror du kommer att klara dig alldeles utmärkt med en 5hk. En Maxi 68 är ju inte så lång och maxfarten begränsas ju av vattenlinjelängden. Man kanske inte får mer fart med en 9,9 hk utan det bara lever om mer och drar mer bränsle.
Sen kan man ju alltid väga in hur det blir i hårt väder och att man då kanske skulle behöva 9,9 hk. Men problemet brukar inte vara motoreffekten utan att få propellern att hela tiden ligga under vattenytan.
Jag skulle satsat på en 5:a.
Jag har själv en 5:a på en 28 ft / 1,6 ton båt, funkar utmärkt och kör sällan över halvgas i ca 5 knop, men det är då en lite längre båt.
Sen kan man ju alltid väga in hur det blir i hårt väder och att man då kanske skulle behöva 9,9 hk. Men problemet brukar inte vara motoreffekten utan att få propellern att hela tiden ligga under vattenytan.
Jag skulle satsat på en 5:a.
Jag har själv en 5:a på en 28 ft / 1,6 ton båt, funkar utmärkt och kör sällan över halvgas i ca 5 knop, men det är då en lite längre båt.
Det är väl inte för mycket med 9,9 hk egentligen, utan det brukar vara två saker som ställer till det: Det ena är att utombordare brukar komma upp ur vattnet när det är sjögång, det andra är att utombordare brukar vara utväxlade för litet lättare, snabbare båtar och det finns sällan segelbåtspropellrar att tillgå (stora, med låg stigning). Därför hade jag också valt en femhästare till en Maxi68, även om man antagligen valt en större motor som inombordare. Men de extra hästkrafterna får du inte någon vidare nytta av med en utombordare.
Däremot skall man inte handla motorn rakt av från hyllan för då får man en propeller som låter en mellanstor eka gå så bra (fort) som möjligt och den propellern är inte optimal för en tung segelbåt. Här kan en bra handlare antagligen hjälpa dig. En "roddbåtspropeller" kommer att ge "gräddvispeffekt" när det går riktigt sakta på full gas.
Däremot skall man inte handla motorn rakt av från hyllan för då får man en propeller som låter en mellanstor eka gå så bra (fort) som möjligt och den propellern är inte optimal för en tung segelbåt. Här kan en bra handlare antagligen hjälpa dig. En "roddbåtspropeller" kommer att ge "gräddvispeffekt" när det går riktigt sakta på full gas.
Anders S
Jag hade en 6 hk Tohatsu (2takt) till min Albin Vigg. Den kändes väl stark och jag vågade aldrig köra fullt. I smult vatten blev det 6 kn vid halvgas. Däremot kändes vikten 30 kg som väl mycket på akterspegeln. 5 hk verkar vettigt för en Maxi 68.
Några tips: Välj elstart alternativt kontrollera att det går att dra startsnöret vettigt (utan över någon kant) även när motorn är i sitt nedre läge. Kontrollera även att det går att vika upp motorn utan att motorkåpan tar i akterspegeln.
Några tips: Välj elstart alternativt kontrollera att det går att dra startsnöret vettigt (utan över någon kant) även när motorn är i sitt nedre läge. Kontrollera även att det går att vika upp motorn utan att motorkåpan tar i akterspegeln.
Håller med om att 5 hästar räcker styrkemässigt. Har 9.9 på en Maxi 77 och med knappt halvgas når jag maxhastighet, ca 6-7 knop. Mer gas ger inte mer fart. Vad som skulle kunna motivera en starkare motor är om en 5 hästars kräver högre varv för att komma upp i hyfsad fart. När jag ligger i 4 knop är motorn så tyst (framför allt ett lågt varv) att den inte är irriterande och man kan ha en normal konversation i sittbrunnen. Vet inte hur en 5 hästars låter i det läget.
låna en 5-hästare och testa, så vet du sen.
jag har en i garaget t.ex
jag har en i garaget t.ex
-
friseglarn
- Diamantmedlem
Onödigt att gå upp över 5 hkr, dessutom blir det mycket tyngre med fler hästar. Tillräckligt besvärligt med en 5 hkr motor på 20-25 kg, man behöver alls inte en klump på 30-40 kg.... det förstör en hel del av nöjet utan att tillföra så mycket.
Dessutom skall vikten hållas låg i ändskeppen om möjligt så ur seglingsegenskapsvinkel (bra ord va?) så är det inte så lyckat.
Å andra sidan.. skönt att ha en visp som inte tappar fart så fort det blåser från fel håll...
Å andra sidan.. skönt att ha en visp som inte tappar fart så fort det blåser från fel håll...