Rigghaveri - Undervant

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
bompaholm
Silvermedlem

Rigghaveri - Undervant

Inlägg av bompaholm » mån 27 apr 2009, 21:49

Hej

Har en Seldenmast från 2005.
Nu har undervanten gått av när man skruvade på dem...
Frågan är nu - hur reparerar man detta fortast?
Man vill ju inte förlora seglingstid.

Bilder på skadan finns på
http://picasaweb.google.se/jtfholm/SalonaMast#

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Rigghaveri - Undervant

Inlägg av Anders S » mån 27 apr 2009, 22:10

Ser inte alldeles sunt ut. Du skall nog inte bara reparera de trasiga vanten (ändbeslagen), utan också reda ut vad det hela beror på. Jag tror inte att roden kommer från Selden, och en helt ovetenskaplig gissning är att du fått korrosion, kanske utmattningskorrosion (lastväxelkorrosion) förstärkt med ett olämpligt materialval i ändbeslagen. Ser undervanten (menar du inte mellanvanten, eller ser jag fel?) ut på det där sättet, hur ser övriga vant ut?

En Q&D-lösning är i så fall wire med tillämpliga ändstycken (det finns stemball-ändar som kan kopplas i rod-fästen. Rod ger en liten prestandavinst, men nu ser du baksidan med den. Det finns en wiretyp som heter Dyform, som är litet närmare rod i vikt/styrka än vanlig 19-trådig. Annars vet jag bara Riggarna i Göteborg som smider rodrigg.
Anders S

PelleL
Diamantmedlem

Re: Rigghaveri - Undervant

Inlägg av PelleL » tis 28 apr 2009, 07:51

Jag tycker det ser ut som en skuren vantskruv som någon försökt vrida på med väldigt mycket våld och sedan lyckats vrida av....hur som helst är det här ett fall för en kompetent riggverkstad (Benns eller Doghouse marin i stockholm, Riggarna i göreborg kanske Limhamns Skeppshandel i Malmö)

Skriv svar