Nu är man så klar med återställandet av revet vid Läsö Trindel att djupet som på sjökort äldre än 2009 ligger på 3.5 m, nu kan vara under metern. Det betyder att där det förr gick att segla, finns numer ett till vissa delar återsällt rev... Man har enligt GP under 2008 lagt ut 100.000 ton sten.
http://www.dredgingdays.org/documents/d ... tation.pdf
Trots utmärkning (se bl.a. UfS) gick minst ett tiotal båtar på grund i området under fjolåret.
Tack dagens GP för påminnelsen.
mvh Sven-Barry
Läsö Trindel
Re: Läsö Trindel
Så det var det man höll på med !
Gick till Läsö i början av juli i somras.
Var faktiskt första gången jag seglat dit.
Blev mycket förvånad när jag vid Läsö Trindel ser ett stillaliggande fartyg. Passerar såpass långt åt sydost, drygt 1 sjömil, att jag bara i kikaren kan se att det är ett fartyg, inte vad det håller på med. Borde ju inte vara ett fyrskepp, men visste inte vad jag skulle tro. Sen föll det i glömska tills artikeln i GP som Sven-Barry uppmärksammade här.
Skönt att ha gått på rätt sida om Trindeln och det nu grunda revet, på kortet är det ju 3,8 meter eller något sånt. Skulle iochförsig inte frivilligt gå över en grundområde ute på öppet hav, men det är ju ändå skillnad på dryga metern och knappt 4.
Tycker jag med 1,86 meter djupgående.
Kanske man borde titta på Ufs nån gång om året för att se om det poppar upp något man bör akta sig för.
Gick till Läsö i början av juli i somras.
Var faktiskt första gången jag seglat dit.
Blev mycket förvånad när jag vid Läsö Trindel ser ett stillaliggande fartyg. Passerar såpass långt åt sydost, drygt 1 sjömil, att jag bara i kikaren kan se att det är ett fartyg, inte vad det håller på med. Borde ju inte vara ett fyrskepp, men visste inte vad jag skulle tro. Sen föll det i glömska tills artikeln i GP som Sven-Barry uppmärksammade här.
Skönt att ha gått på rätt sida om Trindeln och det nu grunda revet, på kortet är det ju 3,8 meter eller något sånt. Skulle iochförsig inte frivilligt gå över en grundområde ute på öppet hav, men det är ju ändå skillnad på dryga metern och knappt 4.
Tycker jag med 1,86 meter djupgående.
Kanske man borde titta på Ufs nån gång om året för att se om det poppar upp något man bör akta sig för.