Istället för plotter:Iphone eller...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
tur84
Trogen medlem

Istället för plotter:Iphone eller...

Inlägg av tur84 » ons 18 mar 2009, 21:26

Min mobil har gått sönder och dessutom funderar jag på att köpa en plotter.
(Vad gäller plotter räcker det med upp till 5 tums skärm)
Har två GPS er och sjökort som backup.

Så jag funderar på att köpa en Iphone och iNavx men så vill jag segla till Danmark..
Fungerar Iphone bra?

Har en PC med fugawi så det kanske finns någon annan mobil (windows) med tillräckligt(!?) bra skärm.
Är det någon som har bra förslag så jag slipper Pc:en och köpa en plotter?

Frugan vill ha en värmare så det får ju inte bli för dyrt.
Men en mobil är ju på mobilkontot och inte på båtkontot...

Var ska man börja leta?

bosseh
Diamantmedlem

Re: Istället för plotter:Iphone eller...

Inlägg av bosseh » tor 19 mar 2009, 00:12

tur84 skrev: Fungerar Iphone bra?
Absolut, den är helt överlägsen allt annat både som när det gäller användarvänlighet och vettiga program.
Navionics har ett riktigt navigationsprogram till Iphonen. Programmet är gratis men korten kostar. 469 kr för Kattegat/Skagerack.
Vill man inte lägga ner en förmögenhet så finns det inget som slår en plotter.
Men, en telefon ska man ändå och en iPhone med Navionics är klart vettig. Och en bra backup om man skaffar en plotter.
Dessutom, det går utmärkt att surfa, maila mm. Har man inte 3G letar man upp en WiFi-zon.
Navionics1.png
Navionics1.png (52.69 KiB) Visad 3528 gånger
skagerrakkategat_lg.jpg
Sjökort a 469 kr
skagerrakkategat_lg.jpg (77.12 KiB) Visad 3529 gånger

tur84
Trogen medlem

Inlägg av tur84 » tor 19 mar 2009, 13:59

Jag tänkte använda istället för plotter. (har inte tänkt segla över atlanten med mobilen)

Bosseh (ser att du har plotter på andra inlägg), har du någongång
sett att Iphonen visat fel eller falerat under seglingen , missat något på grund av dåliga kartor?

Är det någon som använder HTC Touch HD med Ozi eller fugawi?

En Garmin 60xc her en TFT-display i 256 färger och en upplösning på 160 x 240 pixels.
Den är ju mer robust men borde man inte klara sig med mobilgpsen?

Ser att många seglar med PDA:e?

Man får väl ha extern strömförsörjning.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tor 19 mar 2009, 15:37

Jag har kört med en PDA (HP IpaQ) i några år. Har prövat både Fugawi och OziE varav OziE CE är favoriten med hästlängder. Den jämför jag hellre med de funktioner och anpassningsmöjligheter man har med PC navigeringsprog.
OziE CE kan du pröva kostnadsfritt innan du köper tror jag.

Just strömförsörjningen och vattentålighet är en viktig grej tycker jag. Jag har därför valt att se det som ett system (enhet, program, kartor, strömförsörjning, lådda eller påse) där alla delar är viktiga för att kunna lita på det och idag är därför min setup:
- PDA
- OziE CE med BSB kartor
- Extern Battery Extender (fyra uppladdningsbara AA)
- BlåtandsGPS i ruffen med ström från båtbatteri
- Otterbox vattentät (stötsäker) lådda
Detta ger en trådlös, vattentät och stötsäker, plotter att ha i sittbrunnen med dryga 12h driftid.
Jag har en batteriladdare i båten med ett gäng AA batterier som jag roterar för att alltid ha tillgång till fräscha batterier om det skulle behövas.
Att ha en PC i ruffen är ointressant för mig. Fugawi för PDA var ett skämt och mest irriterande (då jag testade för 2 år sedan) och har prövat mjuk vattentät påse. Den setup jag har nu funkar bättre.
Har GPS på min mobil också, men skulle inte välja det som plotterlösning pga systemets andra delar (vattensäkerhet, ström etc). Det är mer en rolig grej.

Vissa tycker att en sådan skärm är liten, men med samma upplösning/zoom som sjökortet har jag ca 1NM framförhållning. Mer behövs inte för mig iaf. Jag har inte svårare att se skärmen än sjökortet i samma skala.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 19 mar 2009, 17:22

Jag har inte använt Navionics praktiskt ännu, den installerade jag helt nyligen men det jag kollat på korten ser klart bra ut.
Navionics vektorkort är perfekt för en sån här burk. Bilden blir ren och tydlig. Klicka på en fyr så kommer en textruta med fyrkaraktär, lysvidd mm.
Man kan också söka på ett ortsnamn el dyl för att snabbt flytta kartbilden dit. Jag har kartan som heter 44XG, hela Sveriges kust, alla insjöar, större delen av östersjön mm. 469 kr, det är verkligen prisvärt.
Den inbyggda GPSen i iPhonen har jag använt mycket bla med GoogleMaps, GoogleEarth, Carfinder (var parkerade jag?), HereAmI osv. GPSen är bra med god känslighet, ger position inomhus om man inte är för långt in i byggnaden.
Jag har en Garmin GPSmap 60 som är trevlig och bra på alla sätt och vis men den lilla kartbilden är rena skräpet jämfört med iPhonen.
Tidigare har jag kört ett antal olika PDA:er och smartphones. PDA:erna har kanske blivit bättre och Ozi är säkert bättre än den Fugawi jag körde. Men PDA:er är kontorsleksaker för mig som hänger sig och har kort batteritid.
Iphonens fördelar är en väldigt bra och ljusstark skärm, ett helt stabilt operativsystem som aldrig hänger sig, bra batteritid samt tillgång till mängder med roliga och användbara program. Och som Telia säger, dessutom kan man ringa med den.

tur84
Trogen medlem

Re: Istället för plotter:Iphone eller... Nokia 5800

Inlägg av tur84 » sön 05 apr 2009, 14:22

Är det någon som fått en Nokia 5800 att fungera ihop med sjökort och något bra program?

Skriv svar