sy om spinnaker?
Re: sy om spinnaker?
När jag skulle sätta spinnaren på båten för första gången i somras så gick jag ut på nätet för att hitta nån vägledning, hittade nåt från gransegel, jag läste på skärmen och sedan sprang jag upp på däck och kopplade. Det gick hyfsat men den började flyga allt högre och var lite svår att kontrollera (100m2). Finns det nån som kan rekommendera nåt bra material med bilder och lite trimningstips så vore jag tacksam.
En del segelmakare har ju bra beskrivningar på det mesta. Resten kan man prova själv. Viktigt att ha komplett utrustning så seglet kan styras ordentligt.
Seldén har en hel del matnyttigt på sin sida under manualer.
Så även en guide till spinnaker segling..
http://www.seldenmast.se/_download.cfm? ... -560-S.pdf
Så även en guide till spinnaker segling..
http://www.seldenmast.se/_download.cfm? ... -560-S.pdf
Jag har provat att göra typ så med min spinnaker för att se vad som skulle hända om man skaffade en gennaker. Jag behöver ett lååångt peke för att de ska bli bra. Har ganska kort mellan förstag och mast och tillsammans med en lång bom blir det knepigt. Storen stör en hel del.matsa skrev:ja då lär man ju upptäcka gennakerns nackdelat åxå om man testar en sån lösning först. jag fattar inte varför så många är livrädda för en spinnakerbom????
med den där "lösningen" så måste det väl vara ett helvete att sätta/ta ner spinnakern! ska genuan rullas in först så har man ju bara ett litet sketet storsegel som läar. det är mycket enklare att ha bom till spinnakern och sätta/ta ner spinnakern i lä av genuan.
varför är folk så rädda för en spinnakerbom???????
Har man rullgenua och rullstor så blir det genast ett stort projekt med en spinnaker... tror man. Har man bara fått ut tamparna en gång så är det hur lätt som helst sedan.
Testa allt i hamnen först, lägg ut allt på däck, knyt ihop spinfall med skot och gaj och sätt upp bomen. Testa hur det funkar, provgippa. Sen när allt verkar ok och man har koll på hur det funkar så kan man ju koppla spinnakern och ge sig ut för ett test.
Tack swe54, den var bra, jag hittade direkt mina misstag, glömde suggorna att hålla ned draken med
, samt satte spinnbommen direkt i ena hornet. Men det gick som tusan ändå, lite som KITE ungefär.
Ingen brist på mod där inte! 
Tittar man på bemanningen på selden så borde vi varit 5-6 pers och vi var två så det blev ganska stressigt, men det var en jäkligt fin bog 10m/s och vi hade helt öppet hav 20Nm. Jag inser att vi borde varit minst en person till men ni som är rutinerade, har ni full besättning enligt selden vid spinnsegling?
Som sagt ovan:
Jag seglar solo med spinn,70 kvadr.m.
enda hjälpen autopilot.
Jag seglar solo med spinn,70 kvadr.m.
enda hjälpen autopilot.
Segla vackert.
Om man inte ska jaga runt på tid klarar man sig fint med fyra armar. I vissa fall tre. 
Har kappseglat på 2 man, det går men det blir ju tidsnöd vid rundningarna, eller så får man offra några meter och ta ner i tid helt enkelt.
Annars cruisar jag med spinnaker solo....utan autopilot, har styrbroms enbart just nu. Kan bli lite småknepigt i lite grövre sjö...
Annars cruisar jag med spinnaker solo....utan autopilot, har styrbroms enbart just nu. Kan bli lite småknepigt i lite grövre sjö...
grejen som strular till det hela för många tror jag är att alltihop ligger i en påse och ska fram å linor ska träs, och sen när det äntligen är klart så finns det inget att sätta fast snörena i.
det är bättre att inse att spinnakersnörena ska sitta på sina plats HELA tiden och alla snören ska ha en egen råtta, spinnakerbommen ska sitta på sidan av storbommen men liften kopplad och innan man stickar ut så kollar man vilken sida vinden kommer att komma ifrån när spinnakern ska upp. för upp ska den så ofta som möjligt. man drar ner fall och skot till brunn och kopplar fast i spinnakern och sen kan den ligga i säcken till det är dags. det ä bara å slänga ner påsen i ruffen. sen när det äntligen är dags så lossa lovartsskotet, ta spinnakerbommen från sitt fäste på storbommen, koppla i lovartsskotet och sätt upp bommen på masten, gå tillbax å hissa upp bommen, släpp läsuggan, knyt upp påsen och ta ur spinnakern, dra fram underliket en bit i lä så det inte blir timglas och hissa upp skiten. sen är det bara att köra! ta inte ner förseglet för med det uppe så är det ingen risk att spinnakern snor sej runt förstaget. när den ska ner så fall av en del och skota in den så den hamnar ordentligt i lä av stor och genua och faller ihop, som en gennaker skulle ha gjort på den bogen
, och ta ner skiten i lä av storen och genuan. lätt som en plätt 
med lite för hårt skotade segel blir det ännu mer lä bakom dom att ta ner spinnakern i
perra och jag kör kurser i oxelösund kanske....... om vi får bra betalt
suggor är ett måste, och ordning och reda på snören å råttor åxå. då ä det skitenkelt! även ensam!!!
det är bättre att inse att spinnakersnörena ska sitta på sina plats HELA tiden och alla snören ska ha en egen råtta, spinnakerbommen ska sitta på sidan av storbommen men liften kopplad och innan man stickar ut så kollar man vilken sida vinden kommer att komma ifrån när spinnakern ska upp. för upp ska den så ofta som möjligt. man drar ner fall och skot till brunn och kopplar fast i spinnakern och sen kan den ligga i säcken till det är dags. det ä bara å slänga ner påsen i ruffen. sen när det äntligen är dags så lossa lovartsskotet, ta spinnakerbommen från sitt fäste på storbommen, koppla i lovartsskotet och sätt upp bommen på masten, gå tillbax å hissa upp bommen, släpp läsuggan, knyt upp påsen och ta ur spinnakern, dra fram underliket en bit i lä så det inte blir timglas och hissa upp skiten. sen är det bara att köra! ta inte ner förseglet för med det uppe så är det ingen risk att spinnakern snor sej runt förstaget. när den ska ner så fall av en del och skota in den så den hamnar ordentligt i lä av stor och genua och faller ihop, som en gennaker skulle ha gjort på den bogen
med lite för hårt skotade segel blir det ännu mer lä bakom dom att ta ner spinnakern i
perra och jag kör kurser i oxelösund kanske....... om vi får bra betalt
suggor är ett måste, och ordning och reda på snören å råttor åxå. då ä det skitenkelt! även ensam!!!
Tack matsa! Och nu öppnar matsas frågespalt à la Malena Ivarsson.
. Det blir nog minst 80 nya båtar att tampas med på Lys eller SRS eller vad det nu mera heter!
Man kan med fördel koppla lovartshornet sist, efter det att man följt hela liket så att inte spinakern är snodd eller ligger knepigt i säcken. Bra att göra före första sättningen, kan även vara bra att göra om man ska sätta den på motsatt sida man tog ner den.
Nu blir jag lite osäker på vad du menar. Ska man kolla liket innan man hissar? Packas inte påsen så att man kan dra i den tåten som passar för stunden?
Det beror ju lite på hur den kom ner i säcken sist. Vet man att den ligger ok i säcken så kan man väl bara att knyta fast och skicka upp den. Jag brukar följa ett lik innan första sättningen för att slippa trassel. En del av gammal vana med kanske, sätter alltid med rätt lik på rätt sida pga att vi hade reklam i spinnakern när vi kappseglade...