Linjett versus Orust

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Lasse O
Guldmedlem

Re: Linjett versus Orust

Inlägg av Lasse O » tor 12 mar 2009, 07:01

Moderna konstruktioner är nog så trevliga och skojiga att segla speciellt på undanvind men däremot en hård bidevind segling i grov havssjö med en mindre besättning är betydligt bekvämare med en äldre konstruktion! typ HR Najad Malö konceptet och tröttar inte ut sin besättning i samma omfattning som en modern konstruktion , havskappsegling är oftast en större besättning där du ofta byter av rorsman att däremot stå i timtal mer eller mindre ensam i hårt väder bidevind tar knäcken på dom flesta och där är långseglar konceptet med vindruta mjukare förskepp och tyngre gång att föredra.

Tylö sun
Platinamedlem

Inlägg av Tylö sun » tor 12 mar 2009, 07:25

Jag är själv väldigt förtjust i de klassiska orustbåtarna. Men så är jag också helt ointresserad av allt som har med snabbsegling att göra. Segling för mig är att kunna trycka i en komplett semesterutrustning för en (eller kanske ett par) familjer i båten och bo komfortabelt. Det är mig ni möter (eller kryssar förbi :) ) i framtiden med motorn glatt puttrande inomskärs i motvinden i någon klassisk Enderlein-konstruktion. Att skaffa mig en "modern" lätt konstruktion skulle definitivt vara att mata grisarna med pärlor, eftersom den skulle tappa de mesta av sina fördelar när jag drar på tur. Jag inbillar mig därför att en redan tung båt inte påverkas lika mycket när en utrustningsfetischist ska iväg på fyra veckors ledighet. Det kan ju vara ett skäl till att orustbåtarna traditionellt har föredragits på långfärd.

Om man gillar klassisk träinredning kan man ju även snegla på Hans-Christian-båtarna, på:
http://www.hanschristianyachts.com/

Men jag undrar ändå inte om ett av skälen till de upplevda bättre bidevindsegenskaperna hos orustbåtarna till viss del kan förklaras med sämre förutsättningar att gå högt i vind på grund av tyngd, våt yta, kölkonstruktion etc. och annat som jag inte riktigt begriper. Om båt B seglar 10 grader lägre än båt A så upplevs helt enkelt båt B som skonsammare. Kanske.

Lasse O
Guldmedlem

Inlägg av Lasse O » tor 12 mar 2009, 08:19

Tylö sun skrev:Jag är själv väldigt förtjust i de klassiska orustbåtarna. Men så är jag också helt ointresserad av allt som har med snabbsegling att göra. Segling för mig är att kunna trycka i en komplett semesterutrustning för en (eller kanske ett par) familjer i båten och bo komfortabelt. Det är mig ni möter (eller kryssar förbi :) ) i framtiden med motorn glatt puttrande inomskärs i motvinden i någon klassisk Enderlein-konstruktion. Att skaffa mig en "modern" lätt konstruktion skulle definitivt vara att mata grisarna med pärlor, eftersom den skulle tappa de mesta av sina fördelar när jag drar på tur. Jag inbillar mig därför att en redan tung båt inte påverkas lika mycket när en utrustningsfetischist ska iväg på fyra veckors ledighet. Det kan ju vara ett skäl till att orustbåtarna traditionellt har föredragits på långfärd.

Om man gillar klassisk träinredning kan man ju även snegla på Hans-Christian-båtarna, på:
http://www.hanschristianyachts.com/

Men jag undrar ändå inte om ett av skälen till de upplevda bättre bidevindsegenskaperna hos orustbåtarna till viss del kan förklaras med sämre förutsättningar att gå högt i vind på grund av tyngd, våt yta, kölkonstruktion etc. och annat som jag inte riktigt begriper. Om båt B seglar 10 grader lägre än båt A så upplevs helt enkelt båt B som skonsammare. Kanske.
Titta på en äldre Sparkman Stephens konstruktion maken till bidevindsegling i grov havssjö får du leta efter och ja dom går högt i vind nu kanske det inte finns några orust båtar ritade av S&S men det var ett exempel på äldre konstruktion som är att föredra vad det gäller tuff bidevindsegling,
däremot är många av dom direkt obehagliga på slör undanvind vilket är att föredra .

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » tor 12 mar 2009, 10:31

Många HR seglar på världshaven. Här är en:

http://hem.passagen.se/yaghan/

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tor 12 mar 2009, 18:27

Är det inte lite dåligt att en av hytternas toaletter saknar dusch? :P

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tor 12 mar 2009, 18:34

Ni som varit ute på långsegling: Kan det inte bli litet enformigt att kajka runt i båten månad in och ut, eller till och med under flera år på raken?

I herr och fru Mårtenssons fall bara med varandra som sällskap. Snacka om att få lappsjuka. :o :lol:

Fast det kanske blir någon form av livsstil till slut?

Men i Mårtenssons fall har de ju i alla fall varit mycket nogranna med att hela världen ska få kännedom om deras resa (och fina båt?), i och med allt bloggande och insända filmer/bilder till di.se.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tor 12 mar 2009, 19:30

Först nu fattade jag, det är alltså detta par som är ute och far:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3831663.ab

Snygg båt! (Även om den är något över normal spec för de flesta)

Lite kul att han satsat på en gratis reklamfinansierad hemsida. Min reklamfria sida på One.com kostar 120 kronor om året.

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » tor 12 mar 2009, 20:16

Göteborgaren Heinz Roegner och hans fru Miriam seglade jorden runt första gången med en Vindö 50. Sedan bytte de till en Hallberg Rassy 352, seglade ett varv till och skrev boken: Längtan till havet.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 12 mar 2009, 22:44

Mr Q skrev:Kan det inte bli litet enformigt att kajka runt i båten månad in och ut
Du menar som att sitta i radhuset och se meningslösa tv-program kväll efter kväll?
För en del infinner sig en viss frid när horisonten är ren, andra har klöst sönder inredningen innan de kommit halvvägs till Brest.
Det är inte helt lätt att veta i förväg hur man kommer att trivas. Många har säkert plågat sig igenom sin långfärd. För att bevis vad?
Ibland krävs det större mod att avbryta en långfärd än att genomföra den.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » fre 13 mar 2009, 08:35

Jag visade faktiskt paret Mårtenssons blog för frugan och frågade om hon skulle kunna tänka sig 3 år i en båt med mig. Hon bara skrattade märtkligt nog! :roll: :mrgreen:

Och hon tyckte synd om stackars fru Mårtensson som får flänga med på hans äventyr. Antarktis i en segelbåt med frugan, kom igen...

Paddy
Guldmedlem

Inlägg av Paddy » fre 13 mar 2009, 08:50

Mr Q skrev:Jag visade faktiskt paret Mårtenssons blog för frugan och frågade om hon skulle kunna tänka sig 3 år i en båt med mig. Hon bara skrattade märtkligt nog! :roll: :mrgreen:

Och hon tyckte synd om stackars fru Mårtensson som får flänga med på hans äventyr. Antarktis i en segelbåt med frugan, kom igen...
Visa frugan blogginläggen om vinprovningarna, hummermiddagarna och safariutflykterna så kanske hon ändrar åsikt. :wink: Att sen all tung hantering av segel, ankare etc, är knappstyrd skadar ju inte heller.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 13 mar 2009, 09:25

Har jag missat något, eller tolkar jag de senaste inläggen fel när får uppfattningen att det finns en tro att kvinnor/fruar som vill långsegla är något ovanligt? Jag känner flera som har gjort det och vill göra det igen. Inte minst Fru S som stod ut i 1,5 år med mig (och jag med henne) och med liv och lust planerar för nya eskapader i framtiden.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 13 mar 2009, 09:36

Kan också vara så att de där inläggen visar på ett visst mått av Svensk Avundsjuka.

Det är en fantastiskt fin Rassy 62 de har, och det är absolut inget konstigt alls i att ett pensionärspar vill takta ner och säkerligen stå ut med varandra under en jordenruntsegling med intressanta stopp. Speciellt inte på en 18-meters båt med alla de utrymmen.

Inte så ovanligt med lång stopp i Antarktis, t.ex. paret Bjelke / Shapiro, då var det ingen som raljerade om dem.

Hälsningar
Tommy

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » fre 13 mar 2009, 09:46

Jo det stämmer kanske, det där med avundsjukan alltså. Själv skulle man ju inte banga för en pension på 750 papp i månaden. Man kan vara glad om man skrapar ihop det på ett år.

Och det är ett fantastiskt fint hotell SEB-ledningen ska åka på konferens till nu mitt i finanskrisen. 106 000 kr/natt, det är de verkligen värda. Sen vill jag också gratulera Annika Falkengren för hennes fantastiskt fina nya lön hon fått, 2 miljoner i påslag.

Lars-Erik Pettersson, fd Skandia vd fick också en fantastiskt fin lön, ett tag. Nu sitter han i fängelse, märkligt nog. Men han hade säkert haft råd med en 15 miljoners båt han med. Och kanske kunde bloggat om hummermiddagar, safaris och om vilken fin båt de äntligen fått råd med. :wink:

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » fre 13 mar 2009, 10:57

Jag måste komplettera mitt förra inlägg med att det var inte bara årslönen som jackades upp från 7 till 9 Mkr för Falkengren. Även pensionen uppgraderades med den nätta summan 35,5 Mkr givet att hon lever till 85 år. Det är ju bara att gratulera!

Sen att hela SEB missade bankstödspengarna pga ledningens lönepåslag är ju egentligen ointressant. Var man (eller kvinna) står givetvis sig själv närmast.

Kanske har HR har en ny beställare av 62:an på gång? :lol:

Skriv svar