Mr Q skrev: Annars är ju Omega 36:an förmodligen en bättre seglare än 42:an som gärna blev litet väl tunga. 36:an är väl troligen även rymligare med sin "modernare" Ron Hollandkonstruktion.
HR-båtarna är ju fantastiskt fina med sina snickarglädje träarbete. Dock kan jag tycka att de är litet mörka och murriga med allt mörkt trä. Jämför med en modern Hanse eller Jeannaeu är de ju otroligt mycket ljusare och fräschare. Skulle frugan få bestämma skulle vara vara ganska givet. Fast vi är i 40-årsåldern. Smaken kanske skiftar uppåt i åldrarna?

Omega36/42 har väl egentligen inte mer gemensamt än namnet. Helt olika båtkoncept (långsmalt, nerbyggt, traditionellt vackert (42) vs lite kantigare, plattbottnat, "modernt" (36)) men med liknande fartprestanda enligt LYS/SRS.
Trenderna kring vad som är snyggt/modernt/fräscht är intressant. Personligen får jag inga goda vibbar av Hanses formspråk och finish. Plana, raka, glansiga inredningsytor ger trivselfaktor =0, Jeanneau tycker jag är bättre men ger inte heller "vill ha-känslan".
Som redan berörts så går även många Orustvarv, sannolikt av kostnadsskäl, mer och mer mot plast/textilytor iställer för trä. Lägger man ner krut på detta kan bli bra även från känsloperspektivet, men det är långtifrån givet. Vad man tycker är trivsammast är naturligtvis en smaksak och kanske till del åldersstyrt.
Själv uppskattar jag mycket att se att tillverkaren gjort det där lilla extra jobbet för att få det riktigt bra, men det får heller inte bli för tungt. En svåravvägd ekvation.
//"39-åringen"

- röstjärn.JPG (53.11 KiB) Visad 6324 gånger