Babystaget! Onödigt??
Babystaget! Onödigt??
Min båt (Markant) har masthead och masten står på däck. Babystaget tycker jag sitter i vägen framför allt när jag skall slå. Alltid fastnar skothornet i staget. Mycket jobbigt då jag tappar fart och höjd.
Behövs Babystaget alls?
Thomas Björkbacka
Behövs Babystaget alls?
Thomas Björkbacka
Navigare vivere est
Re: Babystaget! Onödigt??
Babystaget är ju där för att inte masten ska kunna böja akterut. Masten ska ha en liten positiv böj och det är babystaget som håller den på plats. Kan man garantera att masten inte böjer akterut på mitten så kan man säkert segla utan babystag men jag skulle nog inte våga ta bort det.
det är väl bara att testa vetja! du kan väl ha det kvar på masten men ej fastsatt nertill så är det ju bara att montera tillbax det OM/när du måste ha det.
på 80-talet hade jag en elvström 65 med raka spridare och enkla undervant, det var inte ett skit som höll emot mitten på masten varken framåt eller bakåt. men det funkade utom på väldigt hårda undanvindar. då kändes masten som en fuktig spaghetti. men den trillade inte ner alla fall. men lite äckligt va det
på 80-talet hade jag en elvström 65 med raka spridare och enkla undervant, det var inte ett skit som höll emot mitten på masten varken framåt eller bakåt. men det funkade utom på väldigt hårda undanvindar. då kändes masten som en fuktig spaghetti. men den trillade inte ner alla fall. men lite äckligt va det
Senast redigerad av 1 matsa, redigerad totalt 0 gånger.
Som sagt, babystaget är en garant för att masten inte invererar (mittsektionen åker akterut). På en däckssteppad masthead med ickesvepta spridare och enkla aktre undervant är babystaget det enda som garanterar detta. Hade du haft genomgående mast hade det varit lite enklare att rekommendera att testa att ta bort babystaget (du kunde då ha sett till att få en positiv kurvatur genom att däckgenomföringen låg framför räta linjen mellan mastfot och masttopp).
Beroende på mastdimension skulle du kunna prova att köra utan babystag inomskärs, iallafall så länge du har orevat storsegel (seglet stagar upp masten en aning). Var dock observant så att masten hela tiden har positiv kurvatur (dra ordentligt i akterstaget och kolla upp längs masten). När storseglet revas blir situationen lite värre. Skotkrafterna drar då via storseglets akterlik och toppbeslaget masten bakåt i en nivå under förstagsinfästningen vilket vill invertera masten. Samma sak kan inträffa i grov sjö då de dynamiska krafterna kan "poppa över" mittsektionen åt fel håll (jfr bild.)
Det finns ett sätt till att göra situationen något mer lätthanterlig, och det är att fästa liften till bommen (som brukar komma ut ut masten i höjd med spridaren) i en knape eller annat lämpligt på fördäck. Med lite pill kan det gå att sätta en kraftig gummikord som vill dra ner liftens mot mastfoten. Om du har justeringen till liften dragen till sittbrunn kan du ha liften sträckt då du seglar och släppa den i slagen. Gummikorden drar då ner liften, ur vägen för det förbipasserande seglet. Observera att även detta är att betrakta som en fintväderlösning inomskärs. Brallar det (du kör revat) eller du är ute i havssjö-> babystag på!
Lycka till!
//Niklas S
Beroende på mastdimension skulle du kunna prova att köra utan babystag inomskärs, iallafall så länge du har orevat storsegel (seglet stagar upp masten en aning). Var dock observant så att masten hela tiden har positiv kurvatur (dra ordentligt i akterstaget och kolla upp längs masten). När storseglet revas blir situationen lite värre. Skotkrafterna drar då via storseglets akterlik och toppbeslaget masten bakåt i en nivå under förstagsinfästningen vilket vill invertera masten. Samma sak kan inträffa i grov sjö då de dynamiska krafterna kan "poppa över" mittsektionen åt fel håll (jfr bild.)
Det finns ett sätt till att göra situationen något mer lätthanterlig, och det är att fästa liften till bommen (som brukar komma ut ut masten i höjd med spridaren) i en knape eller annat lämpligt på fördäck. Med lite pill kan det gå att sätta en kraftig gummikord som vill dra ner liftens mot mastfoten. Om du har justeringen till liften dragen till sittbrunn kan du ha liften sträckt då du seglar och släppa den i slagen. Gummikorden drar då ner liften, ur vägen för det förbipasserande seglet. Observera att även detta är att betrakta som en fintväderlösning inomskärs. Brallar det (du kör revat) eller du är ute i havssjö-> babystag på!
Lycka till!
//Niklas S
fin bild!
vilket drömläge
vilket drömläge
Den pedagogiska bilden förklarar ju nyttan med babystaget. Men om det upplevs vara i vägen, hur enkelt kan man byta ut det mot två främre undervant? Dvs. att gå från typen av stagning på Markant/B31, Compis 28 m.fl. till typen av stagning på Ballad. Behöver man hålla samma vinkel mot masten? (Jag skulle gissa det.) Blir det lättare att slå med två sidovant till jämfört med babystaget? Någon som haft en dylik diskussion med en riggtillverkare, eller vågar sig på ett mer eller mindre amatörmässigt expertutlåtande ändå.
Jag skulle nog kunna tänka mig att det borde funka men vågar absolut inte säga något tvärsäkert. Riggar är komplicerade tingestar.
Mattias
Jag skulle nog kunna tänka mig att det borde funka men vågar absolut inte säga något tvärsäkert. Riggar är komplicerade tingestar.
Mattias
Inre förstag
Jag har testat mitt inre förstag (ibland kallat babystag) under 33 år och vågar numera koppla loss det vid segling inomskärs i de flesta väder, förutsatt att häckstaget är ordentligt ansatt och krummar mastens mittparti framåt. Utomskärs använder jag alltid det inre förstaget.Markant skrev:Min båt (Markant) har masthead och masten står på däck. Babystaget tycker jag sitter i vägen framför allt när jag skall slå. Alltid fastnar skothornet i staget. Mycket jobbigt då jag tappar fart och höjd.
Behövs Babystaget alls?
Thomas Björkbacka
Rigg: Dubbla, raka spridare. Inre förstag och backstag till övre spridarna.
Babystag, som jag har erfarenhet av från Maxi 77, hade jag alltid ansatt och skulle jag inte överväga att lossa.
Hej, jag har när jag ersatte min gamla glasfibermast på min Fin-Gal gått ifrån babystag till dubbla främre undervant. Dock var de gamla spridarna svagt svepta akteröver, kopierade detta till den nya alumasten. Hitintills så har detta fungerat alldeles utmärkt, masten står lugn och fin även i grov sjö och under segling med revat segel.
Men jag kan erkänna att jag var ju inte helt klar över vad jag gjorde när jag byggde den nya masten. Kopierade den gamla riggen i rakt av, enda skillnaden var dock babystaget. De främre undervanten är sedan fästa i röstjärn under däck. Men även om det är två vant istället för ett babystag så blir det ju en sämre stagningsvinkel så man bör nog vara observant när man provseglar efter en dylik operation.
Ha´t pent Smoegen
Men jag kan erkänna att jag var ju inte helt klar över vad jag gjorde när jag byggde den nya masten. Kopierade den gamla riggen i rakt av, enda skillnaden var dock babystaget. De främre undervanten är sedan fästa i röstjärn under däck. Men även om det är två vant istället för ett babystag så blir det ju en sämre stagningsvinkel så man bör nog vara observant när man provseglar efter en dylik operation.
Ha´t pent Smoegen
Jo men sämre stagningsvinkel måste det väl inte bli med automatik? Det beror väl på hur långt fram man sätter de främre undervanten. Fast i praktiken kanske det inte är rimligt att ha dem med samma vinkel som ett babystag (har ingen klar bild framför mig hur skillnaden hade kunnat bli).
Hej, jo visst kan man sätta främre undervant längre fram än vad jag gjorde, jag sneglade en del på andra båtar och sedan var det nog det faktum att mina spridare redan i originalutförandet svepte ett par grader akteröver som gjorde att jag vågade testa denna lösning. Sedan så vill man ju ha en så praktisk passage fram till fördäck som möjligt.
Ha´t pent Smoegen
Ha´t pent Smoegen
Självklart kan man ersätta ett babystag med två främre undervant. Det viktiga är ju att masten hindras att röra sig bakåt, om detta säkerställs med ett babystag eller två undervant är ju egalt.
Att sätta vanten lika långt fram som babystaget är inte att rekommendera rent seglingsmässigt. Var det besvärligt att få genuan att runda babystaget mitt på fördäck blir det än värre att få den att runda två undervant lika eländigt långt fram, men dessutom halvvägs ut till relingen i sidled. Hur långt fram de skall sitta kan man inte säga generellt, då det beror bl.a. av hur högt upp på masten fästena sitter. Man får hitta en balans mellan långt fram (bra för masten då det ger stor horisontell kraft och liten vertikal kraft) och långt bak vilket ju är det man är ute efter för att få enkel genuapassage.
Viktigt dock, krafterna på ett undervant blir stort i synnerhet i sjögång, så en stabil konstruktion krävs i och under däck (och det är väl kanske därför babystaget var poppis, mindre arbete att ordna bara en förstärkning). Enbart en ögla fungerar för riktigt små, lätta båtar.
//Niklas S
Att sätta vanten lika långt fram som babystaget är inte att rekommendera rent seglingsmässigt. Var det besvärligt att få genuan att runda babystaget mitt på fördäck blir det än värre att få den att runda två undervant lika eländigt långt fram, men dessutom halvvägs ut till relingen i sidled. Hur långt fram de skall sitta kan man inte säga generellt, då det beror bl.a. av hur högt upp på masten fästena sitter. Man får hitta en balans mellan långt fram (bra för masten då det ger stor horisontell kraft och liten vertikal kraft) och långt bak vilket ju är det man är ute efter för att få enkel genuapassage.
Viktigt dock, krafterna på ett undervant blir stort i synnerhet i sjögång, så en stabil konstruktion krävs i och under däck (och det är väl kanske därför babystaget var poppis, mindre arbete att ordna bara en förstärkning). Enbart en ögla fungerar för riktigt små, lätta båtar.
//Niklas S