Elmotor eller bensinsnurra till dinge?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Benke01
Platinamedlem
Kontakt:

Elmotor eller bensinsnurra till dinge?

Inlägg av Benke01 » tis 10 feb 2009, 10:52

Hej

Tänkte skaffa motor till min dinge och har egentligen inte funderat så mycke, utan naturligtvis har tankarna varit vilken bensinmotor det ska vara.
Men nu börjar jag fundera i miljötermer och då dök Minn Kota upp som alternativ. Är det ett alternativ? Är det någon som använder elmotor i dingen? Hur stor motor behöver man i en 3 meters gummibåt med uppblåsbar köl? Jag hade först tänkt mig en 5 Hk bensinare. Jag behöver inte 20 knop direkt, utan snarare för att slippa ro.
Om det är så att Minn Kota är alternativet, så såg jag att deras normala modell, Endura är för sötvatten endast !

///Benke

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Elmotor eller bensinsnurra till dinge?

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 10 feb 2009, 11:23

Att komma upp i planande fart är ju inte att tänka på alls. Och lite bystigt är det ju med ett batteri. Men de korta bitar de flesta ändå åker så tycker jag det verkar smart med en elsnurra. Finns det uttag kan barn ladda själva, det låter inget och går så sakta att det inte blir några svall heller. Och inga avgaser. Och ingen bensindunk.
Bilagor
Grisslehamn o framåt 101.jpg
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Tylö sun
Platinamedlem

Inlägg av Tylö sun » tis 10 feb 2009, 11:47

Visst väger batteriet en del, men är totalvikten så extremt mycket större än för en fulltankad förbränningssnurra? En elmotor upplever jag ändå som en ganska lätt manick. Måste det vara ett megasize-gaffeltruckbatteri man släpar med sig?

Värre möjligtvis då i den blöta och kanske salta omgivningen med de elektriska anslutningarna till batteriet. Men det är väl egetligen bara en designfråga rörande skal etc.

Mattias

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » tis 10 feb 2009, 14:13

Tylö sun skrev:Visst väger batteriet en del, men är totalvikten så extremt mycket större än för en fulltankad förbränningssnurra? En elmotor upplever jag ändå som en ganska lätt manick. Måste det vara ett megasize-gaffeltruckbatteri man släpar med sig?

Värre möjligtvis då i den blöta och kanske salta omgivningen med de elektriska anslutningarna till batteriet. Men det är väl egetligen bara en designfråga rörande skal etc.

Mattias
Idealet vore väl en Torqeedo. Tyvärr kostar den som en större bensinsnurra och utbytesbatterier till den kostar så att jag skulle vilja slå nån av deras aktieägare på käften. En bra manick som förstörts av prissättningen. :evil:

På tal om det börjar sonen och jag bygget av vår hopfällbara "Handy Andy" -dinge antagligen nästa vecka :D
http://www.svensons.com/boat/?f=RowBoat ... Andy_1.jpg

Få se vad sorts motor vi ska ha på den. Kanske bara en vrickåra?

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 10 feb 2009, 16:30

Elsnurror är ju stort bland fiskefreaksen, i synnerhet i USA. Titta tex på utbudet hos http://www.cabelas.com
Om man bygger en jolle ska man nog titta på möjligheten att integrera solpaneler. En breddad reling av solceller borde kunna ge 50-100W dvs 200-400 Watt/dag.
Hur mycket gör man av med? Ja, det är den svåra frågan. Jag skulle nog köpa en elsnurra, som jag helst skulle vilja prova någon dag först. Komplettera med ett vanligt billigt batteri. Prova ordentligt under sommaren för att se hur det räcker till. Gärna en solpanel på båten och med en sladd till jollen.

Ska man sen gå vidare ska man nog titta på "riktiga" batterier, då är det nästan bara LiFePO4. Priserna är fortfarande höga men batterierna säljs i mängder till elskotrar/elcyklar mm. Tex ett 600W batteri väger drygt 6 kg och kostar runt 3-4tkr. Med 600W batteri menas ett batteri där man kan ta ut 600 W 1000 ggr (100 dagar/år i 10 år!). Ett blybatteri 12V/80Ah är typ 480W som jämförelse.
LiFePO4 batteriet laddar man på en timma om man är snäll, men det går att trycka i 80% av kapaciteten på en kvart om det krisar!
Sök på eBay.com på LiFePo4

Man bör nog kraftigt överväga elsnurrealterantiven. Tvåvtaktsnurror ger inga vänner, se på utveckling av bottenfärg. Förr var det tufft med riktig, giftig färg, idag är det få som vågar vara "tuffa"!

Kuriosa:
Minn Kota PowerDrive V2 AutoPilot. Rikta in båten, tryck på kanppen och moterns autopilot håller kursen. Alternativ, använde den trådlösa fjärrkontrollen. De här grabbarna är i alla fall kreativa!

friseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av friseglarn » tis 10 feb 2009, 16:34

Ska du verkligen ha ytterligare något att underhålla som du kanske bara använder ett par timmar om året? Behöver du verkligen, handen på hjärtat, inte den motion som rodd kan ge?

Mitt tips är att byta ut de korta odugliga årorna till ett par längre.. då gör du bättre fart och det är enklare att ro.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 10 feb 2009, 17:01

Håller med Friseglarn - ro!

Men om du ligger ofta för ankar och använder jollen som kommunikationsmedel för att komma iland och tycker att det ibland är för jobbigt/långt att ro skulle jag välja bensin. Det går ju mycket lättare att hänga på en snurra och sedan är det klart. Med batterier blir det två grejor som skall in- och ut ur jollen, batteriet surras på något vis och det skall ju laddas.

Skall du nöjesåka - välj el! Från sommaren 2009 kommer jag utan pardon skjuta skarpt med mitt hemliga vapen mot allt, ungar som vuxna som kör omkring i naturhamnarna med bensinsnurror.

Tylö sun
Platinamedlem

Inlägg av Tylö sun » tis 10 feb 2009, 17:19

Det kan vara ganska trist att ro en bångstyrig gummijolle längre sträckor, men inte värre än att det är genomförbart. Däremot skulle jag kunna tänka mig en motor just för att få nöjesåka lite mellan stranden och moderfartyget... Så länge vi håller oss till skandinaviska skärgårdsförhållanden så borde nog elmotorn göra det jobbet rätt bra.

Tomas E
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas E » tis 10 feb 2009, 18:12

friseglarn skrev:Ska du verkligen ha ytterligare något att underhålla som du kanske bara använder ett par timmar om året? Behöver du verkligen, handen på hjärtat, inte den motion som rodd kan ge?

Mitt tips är att byta ut de korta odugliga årorna till ett par längre.. då gör du bättre fart och det är enklare att ro.
Eilean skrev:Håller med Friseglarn - ro!

Men om du ligger ofta för ankar och använder jollen som kommunikationsmedel för att komma iland och tycker att det ibland är för jobbigt/långt att ro skulle jag välja bensin. Det går ju mycket lättare att hänga på en snurra och sedan är det klart. Med batterier blir det två grejor som skall in- och ut ur jollen, batteriet surras på något vis och det skall ju laddas.

Skall du nöjesåka - välj el! Från sommaren 2009 kommer jag utan pardon skjuta skarpt med mitt hemliga vapen mot allt, ungar som vuxna som kör omkring i naturhamnarna med bensinsnurror.
Det är väldigt rogivande att ro.

Frågan är alltså felformulerad och borde istället lyda (om behov finnes):

"Vilket gym är bäst och billigast?"
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 10 feb 2009, 20:24

Man kanske har sliten rygg? Elsnurra är tyst och bra, men hur laddas batteriet? Kostar det tomgångsdiesel eller kan man ladda i hamn, på landström - viss skillnad.

Annars låter väl en enkel bensinsnurra (gärna en fyrtaktare) och ett par bra åror (sk fur-taktare) som en bra kombination. Dessutom, när man behöver motorn kanske man behöver den såpass att en elmotor inte riktigt räcker (räckvidd/kraft)? Jag har två utombordare, en 5-hästare och en liten Yamaha gräddvisp - det är den senare som följer med numera. Trots att den är lätt och bra på alla vis, så finns det en liten skamtröskel att hänga på den - förra säsongen körde vi inte jollemotorn en enda gång. Däremot var den ju med - man vet ju aldrig...

Gunnar skjuter kanske inte med sitt hemliga vapen (potatiskanon? vattenballongkatapult?) på en stilla framförd, väl ljuddämpad farkost, får man hoppas.
Anders S

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » tis 10 feb 2009, 22:31

Anders S skrev:... Gunnar skjuter kanske inte med sitt hemliga vapen (potatiskanon? vattenballongkatapult?) på en stilla framförd, väl ljuddämpad farkost, får man hoppas.
Jag skulle inte ta risken. Om karln ser att det är en gummibåt utan riktigt ankare, eller med bara en usel dragg av enklaste sort ombord, så ...

Har en liten fyrtaktare och skäms nästan inte alls. Jag intalar mig att ljudet minskar med kuben på avståndet eller något ditåt ... Men trots bensin-oljud är elmotor inget alternativ. Jag vill inte vara beroende av ett batteri som kräver bra omvårdnad för att inte dö sulfateringsdöden.

mvh Sven-Barry

friseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av friseglarn » ons 11 feb 2009, 08:24

Det krävs inte mycket kraft för att ro... det är nyttigt och tyst.... de flesta jollar har dock alldeles för korta åror.. med längre åror blir det mer njutbart och effektivt. Att hålla på att baxa upp o ned motor är däremot kraftkrävande och utförs med hög belastning ouppvärmd och ibland i konstiga ställningar.. är värre för någon med fysiska olämpor än vad det är att ro. Elmotor är väl ok för den hörs inte... men batteriet är ändå tungt... om det inte är en hyperdyr fin torqueedo förstås..

Om någon kör runt och "nöjeskör" med bensinmotor i fridsamma viken.... då får jag lust att sätta kökskniven mellan tänderna och simma över helt tyst genom det kalla vattnet och sänka fanskapet... nä det gör jag naturligtvis inte, så får man inte göra... det är långt mer hänsynslöst än själva körandet, även om det ibland kan kännas berättigat har jag aldrig gjort så och kommer aldrig göra så.... men ni förstår vilka känslor som hänsynslöst och "onödigt" väsnande kan väcka om det vill sig riktigt illa.

Putput putrandet på långt håll och ändamålsenligt tillfälligt och övergående åkande (alltså inte runt runt fram och tillbaka i alla evighet) är ofta ok... men VROAAM på nära håll, tillsammans med oljig doft av avgaser, får sinnet att brista och våldsamhetens hejdlöst hänsynslösa, hämndlystet olämpliga och otidsenliga urkraft att springa fram ur mitt brustna seglarsinne... Jag vill vara ifred, gärna tillsammans med andra, och vill lämna andra ifred... ogillar motorers väsnande.

Dirken
Guldmedlem

Inlägg av Dirken » ons 11 feb 2009, 10:57

Ångmaskin är tyst och trvligt och man kan köra på valfritt bränsle.D. :roll:

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 11 feb 2009, 12:33

Dirken skrev:Ångmaskin är tyst och tarvligt och man kan köra på valfritt bränsle.D. :roll:
Men nog är det sällan man ser gummibåtar med ångmaskin?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » ons 11 feb 2009, 13:47

Nej jag delar inte alls uppfattningen/irritationen avseende bensinmotordrivna gummibåtar.

Dessa framförs i någon större omfattning nästan uteslutande av barn/ungdomar. Visst man kan säga till barn att det är roligare att ro - segla men - vågar jag nog påstå - de flesta tycker att det är jätteroligt men något som går snabbt och brummar. Ett sätt att leka och härma vuxenvärlden. Och dessutom lära sig hantering av båtar.

Jag tycker att det måste finnas någon balans. Visst kan man säga till om någon kör mycket länge alldes intill men jag tycker man måste ha hög toleransnivå. Själv är jag jäkligt irriterad på grillos men det ingår numera i rätt stor utsträckning på sjön att alla måste inse att man inte kan skapa en perfekt miljö på alla ställen för alla individer. Och jag har för övrigt ingen dinge.
Henric D

Skriv svar