gammal genomföring

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Dehler38
Guldmedlem

gammal genomföring

Inlägg av Dehler38 » sön 08 feb 2009, 14:06

Den eviga frågan om tillståndet hos bottengenomföringarna!

Jag har demonterat en av de genomföringar som ser ut att vara original på båten, det hela gick överraskande smärtfritt, bara några skiftnycklar och tänger behövdes.

Den stora frågan är: går det att se något på genomföringen om hur den mår? Det pratas om att urlakad mässing avslöjas av en rödnyans - är det som på bilden?

Jag avser inte återanvända just denna genomföring, men det finns ju fler genomföringar på båten!

/Dehler38
Bilagor
genomföring.JPG

RunawayPeter
Silvermedlem

Re: gammal genomföring

Inlägg av RunawayPeter » sön 08 feb 2009, 18:17

När du ändå håller på, byt alla genomföringar till rostfritt, byt slangar och slangklämmor också. Naturligtvis byter du även ventilerna, till rostfria kulventiler. Du kan sen sova lugnt och inte tänka på det på åtskilliga år. Jag bytte inför förra säsongen, det är inte så mycket jobb, och det förbättrar underhållet avsevärt.

runaway

feeling286
Diamantmedlem

Inlägg av feeling286 » sön 08 feb 2009, 18:48

Rostfritt? Ska man verkligen ha d på själva genomföringen?

Ska själv byta ett par i år så jag jag följer tråden noga=)

Johan

Dehler38
Guldmedlem

Inlägg av Dehler38 » sön 08 feb 2009, 19:43

Man kan ju undra om rf är bättre än mässing, däremot är det helt säkert dyrare.
Själva genomföringen skiljer inte så mycket i pris, men kulventilen -där är den i rf 3x så dyr som den i mässing (Hjertmans, 1½"). Hjertmans uppger att deras mässing är avzinkningsfri, om det verkligen gäller så är det svårt att se någon större anledning till att använda rf.
Finns det sedan många ventiler kan det bli en ordentligt dyr historia.

Få se nu, hur många ventiler finns det? Det är ungefär där jag är: skall jag ge mig på alla nu, finns det någon egentlig anledning? (se fotot ovan).
Så långt som jag kan se på delarna är alla i gott skick. Men jag vet inte riktigt hur en urzinkad mässingsventil ser ut.

Jag sökte lite här på Sailguide. Tycks som om många haft svårt att få av sina genomföringar - vilket inte alls är min erfarenhet, varken med denna båt eller tidigare. Kan också vara ett tecken, men på vad?

feeling286
Diamantmedlem

Inlägg av feeling286 » sön 08 feb 2009, 19:52

Jag kollade på watski, där fick man en komplett genomföring för under 500, jag ska bara byta fyra så det är ju inte hela världen. Ska du ändå ge dig på det o dom inte sitter allt för svåråtkomligt så är det väl lika bra o byta alla. Iofs, hur många har du?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 08 feb 2009, 19:54

Nej, RF är tveksamt att ha under vattenlinjen. Skälet är spaltkorrosion, dvs korrosion som uppstår när det inte spolar friskt, syrerikt vatten runt beslaget. Det fungerar mycket bra (som regel) att använda avzinkningsfri mässing (gulmetall, ett samlingsnamn för bra mässing och brons - bronser finns i bättre och sämre kvalisort de också).
Om man ändå väljer att använda RF skall man naturligtvis använda RF kulventiler, slangsocklar etc. Använder man gulmetallgenomföringar använder man förstås alla komponenter i detta material. Blanda är en styggelse! En RFgenomföring nära en gulmetallgenomföring kan ställa till det, det också. Läs på om den galvaniska spänningskedjan!

På bilden ser man misstänkta violett/rosa skiftningar. Det kan vara tecken på lokal avzinkning, men det skulle också kunna vara rester av någon primer som använts för tätmassan.
Det sista kan du ju enkelt verifiera genom att skrapa - går färgen bort och metallen ser frisk ut omedelbart under är det ingen fara. Det är antagligen ett gott tecken att det gick lätt - korrosion brukar göra det svårare att skruva isär.

Ett fulknep (med ett principiellt problem) är att prova genomföringen genom att trampa på den eller slå på den med en hammare. Problemet är i så fall att man inte riktigt kan veta om man "nästan" slagit av en rutten genomföring. Man kan med viss träning lära sig skillnaden på klangen på friska respektive ruttna genomföringar, men lätt är det inte. Själv tittar jag till dem inifrån, och om det fungerar väl och rör sig lätt, ser friskt ut, inga läckagetecken (grön ärg!) så får de hänga med ett tag till. Det kan nog vara väl så viktigt att genomföringen inte delar utrymme med verktygslådor eller annan tung, osurrad last. Risken för en avslagen genomföring är ett utmärkt skäl att ha med en/några träpropp/ar, för övrigt. Runda pluggar passar bäst i runda hål, och potentiella runda hål har man överallt där det finns en genomföring.
Anders S

Dehler38
Guldmedlem

Inlägg av Dehler38 » sön 08 feb 2009, 21:22

Ja, jag har resonerat ungefär som Anders S (tack för kommentarerna!). Det ser misstänkt ut.

Livet är fullt med överraskningar:
Tätningsmässa? Nja, varvet hade gjort en så tight passing att genomföringen var iskruvad, och fick skruvas ur (inte ens med stor hammare gick det att slå ut genomföringen). Glappen i inskruvningen var mycket mindre än mellan genomföring/mutter! Inte ett spår efter tätningsmassa! Ändock mycket tydligt att det hela hållit helt tätt (bla att det gick lätt att demontera). En hel del av mina fördomar kring infästning av genomföringar har fått ordentliga törnar.
Nå, jag är övertygad om att varvet kletat på lite silkon innan de skruvade i genomföringen. Kanske är det den berämda silikonoljan som orskat färgskiftet? (AndersS är inne på samma linje ser det ut som).
Genomföringen har hamrats på - den ger sig inte.
Klangen är dov.
Men färgen är misstänkt - visst är det så, men ser ut att vara ett ytfenomen. Kanske är det läge för att skrapa lite mer på ytan?

Nästa steg är att såga isär genomföringen - om jag orkar. Frågan är om det går att se så mycket i ett sågsnitt.

Frågan om hur många och vilka kostnader är inte helt enkel!
De stora, för stora utsläpp, är två. De kostar vardera ca 1000:- med allt.
Alla små anslutningar kostar minst lika mycket till.

Till det kommer att ha en bra tätningsmetod: med teflontape är det svårt att få ventilerna i rätt läge, likaså (fast än svårare) är det med lin. Då återstår Loctite 577 som kostar ca 300:- för 5 cl ... kanske räcker en flaska till många genomföringar, men det blir alltid några droppar fel.

Både ur arbetssynpunkt och tidssynpuinkt vore det bra att börja med en uppsättning genomföring, för att nästa år ta några andra (amatörens arbetssätt).

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 08 feb 2009, 21:44

Dehler38 skrev: Till det kommer att ha en bra tätningsmetod: med teflontape är det svårt att få ventilerna i rätt läge, likaså (fast än svårare) är det med lin. Då återstår Loctite 577 som kostar ca 300:- för 5 cl ... kanske räcker en flaska till många genomföringar, men det blir alltid några droppar fel.
Då kan man köpa en extra mutter. Denna används som kontramutter till ventilen och säkrar denna i önskad vinkel. Loctite grovgänglåsning fungerar annars utmärkt, men kröäver primer om den skall "ta" på rostfritt.
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » sön 08 feb 2009, 22:08

Detta har ju också avhandlats förut. Slutsatsen är att det är bara Loctite som gäller till genomföringar. Det blir snortätt. Man vill ju inte chansa med genomföringar, och se vattnet strila in när man har sjösatt. En flaska räcker som sagt till massor av genomföringar och har lång hylltid. Inget problem att köpa.

Om man har en Dehler38, så kanske inte 300 spänn spelar så stor roll, vad vet jag? Det är så jag resonerar med mitt båtliv, jag vill ha pengar över så jag inte behöver blinka vad gäller underhållet. Men iallafall kan jag rekommendera Loctite. En annan skribent skrev att han ville gifta sig med produkten, så långt vill inte jag gå men näst intill. :P

Hälsningar
Tommy

Dehler38
Guldmedlem

Inlägg av Dehler38 » sön 08 feb 2009, 22:50

Tommy skrev: 1) Detta har ju också avhandlats förut.

2) Om man har en Dehler38, så kanske inte 300 spänn spelar så stor roll, vad vet jag?
Hälsningar
Tommy

1) Absolut. Jag ville ha panelens utlåtande om en genomföring som ser misstänkt ut, men inte ger andra misstänkata tecken. Tommy syftar dock på gängtätningsmetoder: Själv har svårt att känna att en motmutter är så kul som när det börjar bli trögt av all gegget jag stoppat i gängorna - vilket bara visar att jag är amatör på området -därmed landar jag precis i Loctite 577, i full enighet med Tommy!

2) Om man nu har en båt (vilken som) så kan ju pengarna ha tagit slut .... Nä, det var inte så mycket de 300:-, den kostnaden kan jag bära efter att ha konsulterat higher management, utan en beskrivning av att kostnaderna för att byta alla ventiler/genomföringar samtidigt inte alls stannar vid 500:- utan snarare vid 5-10x det beloppet när alla ventiler och småsummor tas med. Parat med den osäkerhet som finns vid arbetet så vore det trevligt att prova sig fram, och se hur det fungerar. Sällan som något bara byts rakt av, ofta tillförs lite extra. -vilket leder tillbaka till 1) osv.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 08 feb 2009, 23:39

I sanningens namn, lin fungerar också utmärkt. Kräver dock lite vana.

Skriv svar