Lanternor på gummibåt???

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
SWE54
Diamantmedlem

Re: Lanternor på gummibåt???

Inlägg av SWE54 » tor 05 feb 2009, 13:44

Ähh, ni är ju ute och cyklar hele gängen! :)

7 knop hit och dit är ju tämligen sekundärt.
Frågan är väl ändå först om det är praktiskt möjligt att föra lanternor på båten eller inte.
Är det inte det så kan man ju inte heller under några som helst omständigheter köra i mörker över 7 knop.
Är det praktiskt möjligt så ska det ju föras lanternor vid mörkerkörning även om man inte kan köra i 7 knop.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tor 05 feb 2009, 14:46

SWE54 skrev:Ähh, ni är ju ute och cyklar hele gängen! :)

7 knop hit och dit är ju tämligen sekundärt.
Frågan är väl ändå först om det är praktiskt möjligt att föra lanternor på båten eller inte.
Är det inte det så kan man ju inte heller under några som helst omständigheter köra i mörker över 7 knop.
Är det praktiskt möjligt så ska det ju föras lanternor vid mörkerkörning även om man inte kan köra i 7 knop.
Först säjer du att 7 knop hit å dit är sekundärt..
Sen, i två av tre meningar hänvisar du till dom 7 knopen.
Hur ska du ha det? Är det viktigt med 7 knop eller inte?

:o
/T

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 05 feb 2009, 14:52

Menar du att jag måste förklara det här för dig...?
Att något är sekundärt betyder ju inte att man inte kan hänvisa till det.
Den sista meningen kunde jag ju iof ha avslutat med "...oavsett." istället om det hade gjort det enklare.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tor 05 feb 2009, 14:59

SWE54 skrev:Menar du att jag måste förklara det här för dig...?
Att något är sekundärt betyder ju inte att man inte kan hänvisa till det.
Den sista meningen kunde jag ju iof ha avslutat med "...oavsett." istället om det hade gjort det enklare.
Alldeles oavsett sju eller inte knop, tycker jag förklaringar är bra. Även om det är praktiskt omöjligt.

/T

RunawayPeter
Silvermedlem

Inlägg av RunawayPeter » tor 05 feb 2009, 19:39

bosseh skrev:
Någon kan ju besöka KBV på båtmässan för att höra vad de säger ...
Taget! :twisted: Denna marinintelligentias högklassiga frågor förtjänar att ställas; Maxfart beroende på omständigheter, maxfart beroende på last, omöjligheten att föra sidolanternor, sidolanternor på fartyg under 7m, samt mätmetod- fart över grund eller fart genom vattnet...
Passa er bara, ni kanske bryter mot någon regel och blir pepparsprejad...

För övrigt kan ni ju fråga SSRS om deras "Rescuerunner" som vad jag sett på nätet INTE för sidolanternor, trots att maxfarten är 34 knop!
Ska vi då dra slutsatsen att;

1: Rescuerunnern avvaktar i mörkret i väntan på dagsljus
2: Andra regler gäller för utryckningsfartyg, blått runtomljus har jag sett
3: SSRS bryter mot föreskrifterna för att rädda liv, förkastligt enligt Anders, man får inte nånsin under några som helst omständigheter bryta mot några som helst regler
4: Jag har inte uppmärksamat de sidolanternor som finns
5: Rescuerunnern är oåtkomlig för kbv på grunt vatten, struntar och gäckar således kbv

En hövlig fråga som kräver ett hövligt svar (pippi långstrump)

Runaway

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tor 05 feb 2009, 20:02

"3: SSRS bryter mot föreskrifterna för att rädda liv, förkastligt enligt Anders, man får inte nånsin under några som helst omständigheter bryta mot några som helst regler"
Skrev RunawayPeter, gissningsvis med glimten i ögat.

Lite vid sidan av huvudämnet, lanternor på gummibåtar, vill jag försöka ge min syn på detta med regler och att bryta mot dem.

Det är ibland läge att bryta mot en regel, av personliga skäl eller av allmänmänskliga skäl.
Ett extremexempel är att bryta mot lagar i en diktatur för att hjälpa någon som diktaturen vill avliva av det enda skälet att diktaturen är sån. Vi känner alla till exempel ur verkligheten.
Ett avsevärt mindre extremt exempel är att köra en gummibåt i mörker utan sådana lanternor som man skall ha enligt reglerna.

Det som är den viktiga aspekten av dessa exempel är att det utan minsta reservation i båda fallen är att göra sig skyldig till ett regelbrott. Basta.

Det som skiljer är hur andra bedömer det man gör, detta sker utan undantag i efterhand, och har man historien på sin sida får man förlåtelse och till och med beröm.

Men försök aldrig få detta till att det är själva reglerna som ändras medan man håller på, beroende på ens motiv. Inte ens om motivet beskrivs som sunt förnuft...

Själv bryter jag dagligen mot regler som till exempel hastighetsbegränsningar i biltrafiken, men jag påstår inte att det är min rätt att göra det eller att reglerna är fel eller att sunda förnuftet gäller i stället för reglerna, bara att jag gör det. Hittills har det gått bra.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tor 05 feb 2009, 20:23

Det viktigaste är att inte åka dit.
Om man inte vill uppnå detta genom att följa regelverket, får man försöka undvika att bli upptäckt.
Misslyckas man med upptäcktens undvikande får man skylla sig själv och eventuellt gråta ut i någon insändarspalt, vilket i sig inte förändrar något men kanske skapar sympati från någon sunt förnuftig men mindre vetande läsare.

/T

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » tor 05 feb 2009, 21:16

RunawayPeter skrev:För övrigt kan ni ju fråga SSRS om deras "Rescuerunner" som vad jag sett på nätet INTE för sidolanternor, trots att maxfarten är 34 knop!
Du är tyvärr ute och cyklar Peter. Bara frasen "... som vad jag sett på nätet ..." säger väl egentligen allt! Egentligen skulle jag kunna skriva om hur dumt det är att sprida svammel om viktiga saker, men jag gör inte det utan låter läsarna tänka själva!

Rescuerunnern har ett arrangemang med en runtomlysande blå lanterna över en runtomlysande vit. På samma konstruktion som hyser denna lanterna sitter en strålkastare samt sidolanternorna. Sidolanternorna sitter under topplanternan.

När det gäller KBV och lanternföring är svaret glasklart och sålunda: Kan gummibåten göra mer än 7 knop skall den föra sidolanternor. Om den av någon märklig anledning inte kan detta, får den heller inte framföras då lanternor krävs! Och vilken toppfart båten har under speciella betingelser, som exempelvis lastad med några lagom salongsberusade resenärer, har ingen betydelse. Kan båten göra 7 knop, exempelvis med enbart ett barn ombord så räcker detta för att kvalificera båten som sidolanternförare.

Jag tycker att det är enkelt och lättförståeligt.

Vissa båtar kan framföras med bara ett runtomkringlysande ljus. Det räcker inte med en vanlig ficklampa. Den är normalt inte runtomlysande.

Allt taget från samtal med KBV. Utom det jag skrev om Rescuerunnern.

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tor 05 feb 2009, 21:51

Kan gummibåten göra mer än 7 knop skall den föra sidolanternor. Om den av någon märklig anledning inte kan detta, får den heller inte framföras då lanternor krävs! Och vilken toppfart båten har under speciella betingelser, som exempelvis lastad med några lagom salongsberusade resenärer, har ingen betydelse. Kan båten göra 7 knop, exempelvis med enbart ett barn ombord så räcker detta för att kvalificera båten som sidolanternförare.
Det där var intressant! Jag tror som sagt att det är precis som du säger (se mitt inlägg ovan), men jag har inte hittat någonstans det står. Men det måste ju rent förnuftsmässigt vara så. Du verkar glasklar , var finns det definerat?

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 05 feb 2009, 22:00

RunawayPeter skrev:[
3: SSRS bryter mot föreskrifterna för att rädda liv, förkastligt enligt Anders, man får inte nånsin under några som helst omständigheter bryta mot några som helst regler
Ett rent påhitt. Du påstår att man får bryta mot reglerna för att det är bekvämt, lagen vet att man får bryta mot reglerna när det är nödvändigt.
"Nöd bryter lag" en urgammal och även idag giltig princip. RunawayPeter - inte pådyvla andra sådant de inte sagt. Aja baja!

Som T säger, men med andra ord: "If you can't do the time, don't do the crime".
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 05 feb 2009, 22:04

T skrev:Det viktigaste är att inte åka dit
Det är en del av problemet, men i just det här fallet gäller det ju också att inte åka på och inte bli pååkt (direkt farligt).
Också.
Anders S

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » tor 05 feb 2009, 22:14

Tommy skrev:Du verkar glasklar , var finns det definerat?
Definierat vid samtal med KBV idag.

Avsåg att kika på IS hos Sjöfartsverket, men de frisvär sig numer från ansvar för Sjötrafikföreskrifterna och skriver tom att de inte längre gäller, och att det är Transportstyrelsen som från 1 januari har ansvaret för Föreskriften. Tyvärr har jag inte kunnat hitta IS hos Transportstyrelsen. De kanske i sann anslagsäskande anda helt enkelt inte har hunnit med. (Tänk om vi helt enkelt inte har några regler på sjön, i alla fall just nu?)

Mina föreskrifter ligger i båten och jag orkar helt enkelt inte klättra ombord för att kika. Någon annan kanske har hittat eller har tillgång. Men, jag är säker på att KBV har rätt i just detta fall. Jag har helt enkelt lärt mig att det är så.

mvh Sven-Barry

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 05 feb 2009, 22:20

RunawayPeter skrev:
...
För övrigt kan ni ju fråga SSRS om deras "Rescuerunner" som vad jag sett på nätet INTE för sidolanternor, trots att maxfarten är 34 knop!
...
Runaway
Är det en sådan här du menar..?

Bild

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 05 feb 2009, 22:24

S-B A-son skrev: Tyvärr har jag inte kunnat hitta IS hos Transportstyrelsen. De kanske i sann anslagsäskande anda helt enkelt inte har hunnit med. (Tänk om vi helt enkelt inte har några regler på sjön, i alla fall just nu?)
Riktigt så illa är det inte. Det var faktiskt träff nr ett via Google:

http://transportstyrelsen.se/Global/Sj% ... rifter.pdf
Anders S

ole
Diamantmedlem

Inlägg av ole » tor 05 feb 2009, 22:41

"(ii) Et maskindrevet fartøy på mindre enn 7 meters lengde og hvis høyeste fart ikke overstiger 7 knop, kan istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys og skal hvis praktisk mulig også vise sidelanterner. "

Så står det på norska.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?do ... -0005.html

Och på engelska :
"a power-driven vessel of less than 7 meters in length whose maximum speed does not exceed 7 knots may in lieu of the lights prescribed in paragraph (a) of this Rule exhibit an all-round white light and shall, if practicable, also exhibit sidelights. [Intl] "

http://www.navcen.uscg.gov/mwv/navrules ... Rule23.htm
ole

Skriv svar