Jag och några kompisar försöker övertala styrelsen i vår klubb att satsa på en ny mastkran.
Den gamla har 40 år på nacken och har precis en sådan höjd att den inte passar till några båtar.
Antigen slår man sönder alla uppstickande saker som antenner, windexar, vindmätare osv.
Eller så är kranen alldeles för kort vilket resulterar i en hemsk obalans.
Vill man upp och laga något får man snällt ta sig till en annan klubb.
Nu undrar jag om några på forumet har tips på var man kan hitta en smart mastkran?
Så kanske man slipper mardrömmar inför påmastningen i vår.
Tips på smarta mastkranar
Re: Tips på smarta mastkranar
Den bästa klubbkranen jag sett var hos Saltsjö-Duvnäs båtklubb. Den kan nämligen vridas runt sin egen axel vilket visade sig mycket användbart. Dessutom var den kanske 15 meter hög, så det ska till en bra stor båt för att man inte ska kunna lägga på ett sling på någon av spridarna. Billig? Skulle inte tro det.
Ring dem och kolla var de köpt den vetja.
mvh /Q
Ring dem och kolla var de köpt den vetja.
mvh /Q
Min klubb har en kran utformad som ett upp- och nedvänt V. Benen är tillverkad rör och det finns en stege på ett av benen. Kranens lutning kan ändras så att den dels kan anpassas till båtar med olika bredd dels så att man alltid kan nå masttoppen från stegen oavsett mastens höjd. Kranens höjd är ca 18 - 20 m.
I vår klubb har vi 2 mastkranar. Dels en gammal kran av typen liten byggkran, helt utan motordrift. Bommen går att höja och sänka inom vissa gränser och kranen kan vridas 180 grader. Dessutom finns det en nyare kran med 2 ben som går samman på c:a 20 meters höjd. I toppen sitter ett motordrivet telferblock. Den kranen klarar 1000 kg med tanke på lyft av motorer. Jag har funnit att den gamla kranen är bättre att använda för på- och avmastning. Risken att slå ner Windex och antenner i masttoppen är eliminerad genom att lyftkroken inte hänger ovanför masten. Kravet är endast att lyftet är så högt att mastens tyngdpunkt är lägre än lyftkroken, varför man sällan behöver komma högre än 8-9 meter