Det fina med SXK - lysande sammanfattning

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Tomas E
Diamantmedlem

Det fina med SXK - lysande sammanfattning

Inlägg av Tomas E » tis 03 feb 2009, 14:19

Interimsordföranden Gunnar Hejde sammanfattar avslutningsvis i sin krönika i senaste numret av PK:

"Kittet i Svenska Kryssarklubben är, enligt min mening, det oerhört starka varumärket vi har."

Vad menar han med "kittet" kan man ju börja med att fundera över. Om han avser det han borde avse när han använder just det ordet så är det vad som "håller samman föreningen", "förenar medlemmarna" eller någonting liknande. Och detta "kitt" är alltså ett föreningsnamn, ofta förkortat till tre versaler.

Det betyder - märk väl - också att det inte är klubbgemenskapen, de gemensamma aktiviteterna som exempelvis alla vackra och spännande och småkulna 24-timmarsseglingar, frivilligarbetet, mors-på-gamla-klubbkompisen-som-man-inte-sett-sen-eskaderseglingen-för-två-decennier-sedan, de förmåner av mer konkret betydelse som alla medlemmar automatiskt får, etc.

Nej, det som enligt interimsordföranden håller ihop "världens största båtklubb med individuellt medlemskap" är de två orden "Svenska Kryssarklubben" eller förkortningen "SXK".

Hur många kastar sig av denna anledning över tangentbordet för att betala de 350 kronorna som medlemskap för en vuxen betingar?

Finns det någon redan existerande medlem som tycker sig ana början till ett konstruktivt, visionärt, framåtsyftande förändringsarbete bakom interimsordförandens definition av föreningens "kitt"?

Interimsordförandens krönika bekräftar mer än något annat att SXK är en förening i kris med - möjligen - ett starkt varumärke, men med skrämmande mycket tomhet under det alltmer krackelerande skalet.

Uppenbarligen räckte inte stormen på årsmötet i höstas till.

Vem förmår ropa "kejsarens nya kläder" på ett sånt sätt att något reellt händer?

http://www.sxk.se/main/ordforande/index.asp?ID=73
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Re: Det fina med SXK - lysande sammanfattning

Inlägg av Segelbo » tis 03 feb 2009, 14:24

Eftersom du postar här samtidigt som på marinans klotterplank, lägger jag in min reflektion här också: (Man kan ju undra varför du inte också framför dina synpunkten på SXK:s forum...?)

Det verkliga arbetet inom SXK bedrivs, som ju många påpekat - ute i kretsarna. Det är där medlemmarna finns, det är där alla ideellt arbetande eldsjälar finns, utbildningarna, eskadrar, klubbträffar mm.
Nu tillhör jag ju Västkustkretsen, som är den största och den med det största utbudet av aktiviteter, vilket gör min erfarenhet mer positivt färgad än kanske andras, som tillhör mindre kretsar, med mindre resurser.
Jag har i alla fall fått väldigt mycket positivt tillbaka av mitt medlemsskap i SXK, men det mesta direkt genom Västkustkretsen, inkl. tidningen Västpricken som är en mycket bra medlemstidning.
Men, som jag förklarat i andra trådar, tycker jag i stort sett att även På Kryss är en läsvärd tidning.

Men visst vore det bra med en ny styrelse som kan förmedla en vision som sträcker sig in i framtiden och mot horisonten...
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 03 feb 2009, 14:55

Segelbo skrev:.... (Man kan ju undra varför du inte också framför dina synpunkten på SXK:s forum...?)...

Egentligen borde nog Tomas svara för sig själv. Men en anledning kan nog vara att SXK-s forum är lika levande som Kung Karl XIII. Stendött!
Jag räknar till tre trådar och 3 svar under 2009...

Brygg seglaren
Silvermedlem

Inlägg av Brygg seglaren » tis 03 feb 2009, 15:57

Tomas E skrev:Interimsordföranden Gunnar Hejde sammanfattar avslutningsvis i sin krönika i senaste numret av PK:

"Kittet i Svenska Kryssarklubben är, enligt min mening, det oerhört starka varumärket vi har."

Vad menar han med "kittet" kan man ju börja med att fundera över. Om han avser det han borde avse när han använder just det ordet så är det vad som "håller samman föreningen", "förenar medlemmarna" eller någonting liknande. Och detta "kitt" är alltså ett föreningsnamn, ofta förkortat till tre versaler.

Nej, det som enligt interimsordföranden håller ihop "världens största båtklubb med individuellt medlemskap" är de två orden "Svenska Kryssarklubben" eller förkortningen "SXK".

http://www.sxk.se/main/ordforande/index.asp?ID=73
Tänk att man kan lägga så olika betydelser i ett ord. Om du är mycket nöjd med en bil av visst märke och tycker den är optimal, då berättar du förmodligen för andra om hur nöjd du är.

Om bilföretaget är mån om sina kunder och verkligen anstränger sig när det gäller utseende, kvalité, återförsäljarnät, service, garantier o.s.v. då får de mycket tillbaka från sina nöjda kunder. De får också en trogen medlem till sin märkesfamilj och en lång relation.

Om de har ringar, kvadrater, tjurar eller hästar som symbol det är inte det viktiga. Det viktiga är vad människor tänker och känner när de ser symbolen. Man måste vårda sin symbol eftersom det är den som talar om att här är vi igen.Varumärket är inte symbolen i sig utan de positiva signaler den förmedlar.

Samma sak är det med SXK och loggon i form av en kompassros. Ser en båtmänniska den så får hon eller han förhoppningsvis positiv inställning till budskapet. Varumärket SXK står för social gemenskap, kunskap, utveckling och, när det behövs, en väckarklocka för myndigheter som inte riktigt förstått någon båtlivsfråga. Kittet är alltså alla medlemmar, som upplever något positivt när de ser loggon.

Då blir det ingen motsättning mellan dig och Gunnar Hejde. Kittet är, precis som du önskar, det som "håller samman föreningen", "förenar medlemmarna". Jag vågar påstå att svenskt båtliv skulle vara betydligt fattigare utan Kryssarklubben.

Det finns många exempel på alla de delar jag nämnt plus ett otal andra områden, där SXK varit aktiv, framträdande och upplevts som en avgörande faktor för att komma framåt. Givetvis är det inte alla, som hittat sin hjärtefråga bland SXK utbud. Jag tror ändå att de flesta, som söker sig till båtlivet har något bra att hämta där.
MVH
Kaj

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tis 03 feb 2009, 16:20

Eilean skrev:
Segelbo skrev:.... (Man kan ju undra varför du inte också framför dina synpunkten på SXK:s forum...?)...

Egentligen borde nog Tomas svara för sig själv. Men en anledning kan nog vara att SXK-s forum är lika levande som Kung Karl XIII. Stendött!
Jag räknar till tre trådar och 3 svar under 2009...
Kanske just därför en idé att posta något tänkvärt i det forumet också..? Inte minst synpunkter på SXK.

Ett forum blir ju inte levande av sig självt, inte förrän några börjar skriva i det...
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 03 feb 2009, 16:43

Bosse. Läs några av de senare inläggen i SXK-s forum som just handlar om det meningslösa i att skriva där. Flera har försökt debattera inte minst om SXK. Ett kritiskt inlägg om PX jag skrev en gång i tiden försvann! Precis som kopian jag mailade till dåvarande chefredaktören.
Vid ett tillfälle försökte jag ta upp problematiken om forat på SXK-s tekniska forum, eftersom det i alla fall stundtals visar litet liv och läses av ledamöter. Men blev rätt bryskt tillrättavisad.
Och litet märkligt är det att det inte går att vara anonym, utan att just dem man kanske vill kritisera är just de som har tillgång till dina uppgifter. Det skrämmer nog en och annan.

Nog skulle världens största segleklubb kunna hålla ett öppet forum med några moderatorer som städar bort tramset. Kan SG så...
Synpunkter på SXK ka även icke-medlemmar ha.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tis 03 feb 2009, 17:08

Hittar inga sådana inlägg som du beskriver, men jag kanske inte letade tillräckligt...

Inser inte nackdelen med att inte kunna vara anonym. Det är väl ett ganska bra sätt att hålla borta de värsta övertrampen. Både du och jag vet hur illa det kan gå i vissa trådar på de olika fora som finns, där folk kan häva ur sig nästan vad som helst, under anonymitetens skydd.

Om man har välgrundade åsikter, som man anser det vara mödan värt att framföra, vad finns det då att vara rädd för? Att någon tycker illa om en för det? Och?

Att våga stå för sina åsikter och att ha modet att framföra dem öppet är en bra förutsättning för en öppen och levande diskussion. Bra såväl för ett diskussionsforum som för det offentliga samtalet i stort. Det finns ju ett skäl till att de flesta seriösa dagstidningar kräver att man undertecknar med namn om man verbalt angriper en namngiven person t.ex.

Det till stora delar anonyma drevet mot t.ex. Erling Matz som försigkommit t.ex. på marinans klotterplank är i mina ögon direktmotbjudande. När en namngiven person gör sig förtjänt av offentlig kritik anser jag att vederbörande har rätt att förvänta sig att även kritikern står för sina åsikter med sitt namn.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 03 feb 2009, 17:43

Segelbo:

Exempel: "skelett i garderoben" eller "väntar på svar". Det finns fler.
Med aktiva moderatorer kan övertramp städas bort. Det funkar på annat håll - varför inte på SXK?
Anonym eller inte, det är inte det största problemet. Censur är värre.

Problemet med kritik riktad mot SXK (och förr Erling Matz) var att det fanns ingenstans att torgföra den. Jag försökte på SXK´s forum - inlägget försvann! Och kopian jag skickade direkt, undertecknad med mitt namn och andra uppgifter påstod sig E.M aldrig ha fått!
Jag kan hålla med om att mycket som skrivits om SXK, PX och EM har varit både grovt och osmakligt. Men någonstans har man bäddat för det genom censur och utstuderat nonchalerande. Jag blev exempelvis förbannad när jag censurerades och började uttrycka samma åsikter på Planket istället. Är det märkligt? Det tyckte i alla fall E.M.
Och precis som där och på alla andra fora jag deltar i är min anonymitet, om den ens finns, en oerhört tunn fasad. Det tar max 5 min för en normalbehgåvad 7-åring att hitta såväl mitt namn som adress och övriga uppgifter.

Men vi får se, det känns som att SXK står inför "change". Kanske det kommer ut något bättre av all turbulens.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tis 03 feb 2009, 17:49

Ja, vi får hoppas på att mycket av det som inte varit bra, kommer att bli bättre med en ny styrelse. den gamla verkar ju inte ha utmärkt sig för att vara lyssnande eller bejaka en öppen dialog - för att uttrycka det försiktigt.

Jag hoppas att du stannar kvar i SXK, Gunnar. Du är en person med åsikter, kunskaper, erfarenheter som jag i hög grad respekterar, lärt mig mycket av och i många fall delar. Jag hoppas också att du fortsätter delta i debatten om SXK och På Kryss. Debatten behövs om vi skall ha en levande förening.

Både din och min anonymitet är ju, som du säger, ganska tunn...

Det har jag ingenting emot.

Vänligen

Bo Hedqvist
---
Bosse
Monsun 31, #116

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tis 03 feb 2009, 17:53

En fråga till Brygg seglaren. (Skall det vara särskrivning, nej det var inte frågan, det var en subfråga...)
Finns det någon båtlivsfråga där X-klubben fått någon myndighet att ändra sig eller låta bli något de varit på gång med?

Och till Segelbo, för flera år sedan var det ett s.k. drev på marinans klotterplank mot redaktören för PK, och det var allt annat än anonymt - flera av de som då var mest aktiva hade också mailkontakt med honom, han gick som ett undantagsfall i svaromål på planket med en mycket lång och till största delen välformulerad kommentar till mycket av det som debatterats.
Själv hade jag också ett par mailutbyten och på den tiden en mer positiv syn på honom än jag har nu, det har hänt en del sedan dess.
Jag nämnde en del i mitt tidigare inlägg här, har du någon kommentar till det?

För övrigt är jag inte tillräckligt intresserad av föreningsliv för att engagera mig i den omfattande renovering och säkert rensning i vissa persongallerier X-klubben verkar behöva, jag lämnar den hellre och seglar utan varumärke. No Logo ni vet...

MVH
Håkan
En expert i mängden

Tomas E
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas E » tis 03 feb 2009, 18:57

Maxi33 skrev: Och till Segelbo, för flera år sedan var det ett s.k. drev på marinans klotterplank mot redaktören för PK, och det var allt annat än anonymt - flera av de som då var mest aktiva hade också mailkontakt med honom, han gick som ett undantagsfall i svaromål på planket med en mycket lång och till största delen välformulerad kommentar till mycket av det som debatterats.
1) Just hans inlägg råkar vara borttaget ur marinans databas sedan några år, vilket T vällustigt har uppmärksammat på marinan.

2) Apropå välformulerad kommentar: däremot är det inte nödvändigtvis så att han hade särskilt rätt i sak. Det enligt min mening mest dräpande han hade komma med var att hans fru frilansade för PK och inte var anställd av tidningen (vilket jag hade hävdat när jag kallade arrangemanget för Familjeföretaget). Hur denna gradskillnad skulle förta inslaget av nepotism klargjorde han aldrig.
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Brygg seglaren
Silvermedlem

Inlägg av Brygg seglaren » tis 03 feb 2009, 19:01

Maxi33 skrev:En fråga till Brygg seglaren. (Skall det vara särskrivning, nej det var inte frågan, det var en subfråga...)
Finns det någon båtlivsfråga där X-klubben fått någon myndighet att ändra sig eller låta bli något de varit på gång med?

För övrigt är jag inte tillräckligt intresserad av föreningsliv för att engagera mig i den omfattande renovering och säkert rensning i vissa persongallerier X-klubben verkar behöva, jag lämnar den hellre och seglar utan varumärke. No Logo ni vet...

MVH
Håkan
Som svar på fråga ett: Ja, brygg speglar mitt namn och seglar gör jag.

Som svar på fråga två:
Myndigheter i Stockholm hade bestämt att stänga slussen ut från Mälaren under sommarmånaderna. Hade de gjort det skulle alla passager till och från Mälaren fått ske via Södertälje. SXK var en av de tunga aktörerna som arbetade emot och fick stopp på den tanken.

Länsstyrelsen i Halland ville lägga fartbegränsning på 5 knop i hela Kungsbackafjorden. Hade de gjort så hade alla båtar i inre delen av fjorden haft en och en halv timmas gångtid (7,5 M) varje gång de skulle ut eller hem. SXK var aktiv med argumentation och det beslutet blev avstyrt.

Orust kommun såg över sina rutiner för gästhamnar och skickade hamnvärdar på utbildning efter att SXK Västpricken haft en kritisk artikel om värdskapet i deras hamnar. Dialogen med Orust kommun är nu rak och öppen.

Detta är tre exempel, som direkt poppar upp i mitt minne. Jag kan gräva fram fler om du vill. Det viktiga nu är ändå inte hur många fall vi kan hitta utan det viktiga är att du ska inse vilken stor nytta du kan ha av SXK. Du behöver inte vara föreningsmänniska för att hitta klara fördelar med medlemskap.

Får jag be dig att utan skygglappar läsa igenom det du kan hitta om SXK och verksamheten där. Förhoppningsvis ska du då hitta även de positiva bitarna. Jag är övertygad om att de allra flesta funktionärerna är ödmjuka inför framtiden och verkligen vill ha en väl fungerande klubb utan prestige och trätor. Omfattande renovering och rensning i vissa persongallerier tror jag inte alls behövs.

Det, som drog igång misstroendet var att många medlemmar tyckte att högsta ledningen inte tillräckligt väl lyssnat till vad medlemmarna ville. De, som nu ställer upp för styrelsejobb, måste veta om detta och är säkert lyhörda och måna om att göra ett bra jobb för alla,
MVH
Kaj

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 03 feb 2009, 19:14

Tomas E skrev: Nej, det som enligt interimsordföranden håller ihop "världens största båtklubb med individuellt medlemskap" är de två orden "Svenska Kryssarklubben" eller förkortningen "SXK".
Det är nog ingen tvekan att som varumärke är "SXK" värt en hel del.

Värdet byggs i så fall både av historia och förväntningar, och påståendet om "kittet" kan ju förstås som att det är historiken (minnet av sådant som varit och är bra) och förhoppningarna att det skall fortsätta så och tom bli bättre som håller samman föreningen.

Personligen tror jag att det då lätt kan bli (kan finnas) ett problem genom att driva verksamheten toppstyrt, som vore det ett företag. Kittet torkar, kan man säga.
Senast redigerad av 1 Anders S, redigerad totalt 0 gånger.
Anders S

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tis 03 feb 2009, 19:16

Tack för svar Kaj, skall inte skoja om sär skrivning igen.

Det stämmer säkert att X-klubben lokalt har åstadkommit bra saker gentemot lokala myndigheter, det jag tänkte på var de större övergripande politiska sakerna som båtkörkort, bottenfärger, toatömning och annat sådant.

Jag är västkustbo in i själen och får bokstavligt talat gåshud och ibland en klump i halsen när jag ser X-klubbens skepp i skärgården, och jag försöker få mina nyss tonåriga barn att segla med och uppleva båtliv på aningen större sätt än i vår egen, hoppas det tänder i år eller nästa.

"...högsta ledningen inte tillräckligt väl lyssnat till vad medlemmarna ville." skrev du - måste nog betraktas som det mest diplomatiska yttrandet i år.
Det jag får ut av det som skrivits, bland andra av Hugo Tillberg, är att de var fullblodsbanditer som agerade medvetet för egen maktposition, och med tanke på deras långa tid i klubben och det nätverk de hade, och de kommentarer jag också läst där man uttrycker sitt stöd för dem, så lär det behövas en lätt attitydförändring hos en del av de som är kvar.

Se där, lite diplomatisk kan jag vara ibland...

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tis 03 feb 2009, 22:17

Nu är det så att SXK har en viss turbulens i sin centrala representation. Nya kandidater till den nya styrelsen skall plockas fram av valberedningen. Ett extra medlemsmöte skall sen pliktskyldigast rösta ja till förslaget. Andra alternativ är inte realistiska. Till omröstningen kommer knappast någon representativ del av medlemmarna att kunna infinna sig.
Sen kommer den nya styrelsen att se sig om vad de har att göra, och försiktigt besluta att fortsätta med det mesta som det var innan.

Medan allt detta passerar ägnar sig medlemmar med åsikter åt att skriva om dem på diverse parantetiska forum på nätet. Hur skulle det vara om var och en i stället formulerar sina visioner och ev. förändringsönskemål och sen mailar dem till allt vad funktionärer heter inom själva SXK. Adesserna stå på SXK:s hemsida.
Då, men först då, kanske föreningens funktionärer börjar efterfråga medlemsåsikter på bredare front.

Skriv svar