SweLYS blir SRS
SweLYS blir SRS
Hade vägarna förbi ssf.se och såg att SweLYS har fått sig en genomgång och blivit SRS, Svenskt Respit System.
En del ändringar, till det bättre eller sämre..?
http://www.ssf.se/tk/lys/info.asp
http://www.ssf.se/tk/doc/srs.pdf
En del ändringar, till det bättre eller sämre..?
http://www.ssf.se/tk/lys/info.asp
http://www.ssf.se/tk/doc/srs.pdf
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing
SWE54 Shorthanded Sailing
Re: SweLYS blir SRS
....inte många kappseglare här inte....
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org
-
- Silvermedlem
- Inlägg: 25
- Blev medlem: mån 16 okt 2006, 20:51
Re: SweLYS blir SRS
He he!
Frågan e om förändringarna påverkar så mycket.
Det blir ju färre och färre som seglar lys...
Frågan e om förändringarna påverkar så mycket.
Det blir ju färre och färre som seglar lys...
Henke
Re: SweLYS blir SRS
Vad är förändringarna?
Jag läste igenom dokumentet litet snabbt, men det berör inte min och sonens Starbåt (Arbetsnamn: "Torsdagsmyglaren") och Heffaklumpen är fortfarande ointressant att SRS-mäta för man får fortfarande inte använda spirbom till gennakern och någon cruising-inredning tar man inte hänsyn till.
Jag läste igenom dokumentet litet snabbt, men det berör inte min och sonens Starbåt (Arbetsnamn: "Torsdagsmyglaren") och Heffaklumpen är fortfarande ointressant att SRS-mäta för man får fortfarande inte använda spirbom till gennakern och någon cruising-inredning tar man inte hänsyn till.
Anders S
Re: SweLYS blir SRS
Hej, jag förstod inte riktigt heller. Men jag har iofs plastat en däckslucka nyligen så där rök väl några hjärnceller.
Kommer LYS att modifieras eller ersättas av detta?
mvh /En lys-seglare
Kommer LYS att modifieras eller ersättas av detta?
mvh /En lys-seglare
Re: SweLYS blir SRS
Ja det första jag noterade att man inte får några avdrag längre...
Har man genua så får man väl inga avdrag om man seglar med fock tex..
Hittar inga avdrag alls någonstans.
Det innebär ju att om man har mätbrev så söker man antagligen med fock och genuan kan skrotas...?
Hur blir det då med sk "familje" seglingar utan spinnaker...?
Har man genua så får man väl inga avdrag om man seglar med fock tex..
Hittar inga avdrag alls någonstans.
Det innebär ju att om man har mätbrev så söker man antagligen med fock och genuan kan skrotas...?
Hur blir det då med sk "familje" seglingar utan spinnaker...?
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing
SWE54 Shorthanded Sailing
Re: SweLYS blir SRS
Ok, då behöver man inte fundera mera, bara å ta med allt seglingsbart man har alltså.
Så 0,03 avdrag för ej spinnare och 0,02(?) för ej genua försvinner då alltså? Det blir väl lättare att administrera kan man tänka.
Så 0,03 avdrag för ej spinnare och 0,02(?) för ej genua försvinner då alltså? Det blir väl lättare att administrera kan man tänka.
Re: SweLYS blir SRS
Det finns lite mer info på Blur
http://www.blur.se/2009/01/30/lys-blir- ... pitsystem/
http://www.blur.se/2009/01/30/lys-blir- ... pitsystem/
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing
SWE54 Shorthanded Sailing
Re: SweLYS blir SRS
SRS ersätter LYS. det finns en hel del info på blur.se
Jag undrar, har ingen sett att sportbåtar inte finns med längre. Inga reaktioner...
största skillnad är att regel är mer renodlat. Regler för standardbåt gäller för alla båtar som är märkta i tabellen som standardbåt. Regler för klassbåt gäller för alla båtar som är märkta i tabellen som klassbåt. Endast båtar med klassregler som är antagna av ISAF, SSF eller skandinavisk seglarförbund kan blir klassbåtar. Det gäller väl för klassförbunden att kolla om deras klassregeler är antagna, misstänker jag.
Mycket av mått som beräknas (max gennakermått, breddmåtten) har flyttats över till tabellen. PelleL nämnde även att gennakern får nu vara större. de som har den gamla gennakerna kvar kan få avdrag om de söker mätbrev för det. Det blir väl som idag.
Avvikelserna mot grundstandard hanteras via mätbrev. Det gäller i båda riktningar om det är en prestandaförbättring eller -försämring. Det är dock tillåten att vara med om man har mindre segel eller en kraftigare broms under skrovet (fast prop) men vill man få avdrag så får man söka mätbrev.
Via mätbrev är det mesta nu tillåten. Standardbåt och klassbåt har begränsning av antal segel inskrivna i tabellen alt. i klassreglerna. Mätbrevsbåtar kan ansöka i princip om hur många segel då vill. Antalet kommer sedan finas i mätbrevet och SRS-talet baseras på det man har sökt mätbrev för. via mätbrev kan man även söka om man vill blanda gennaker och spinnaker, assymetrisk och symmetrisk spinnaker mm. Visst kommer SRS-talet att påverkas.
Vi får även vänja oss att det är skillnad i SRS mellan en gennaker och en asymetrisk spinnaker. Gennaker ska halsas i centrumlinjen och asymetrisk spinnaker får föras på bom.
visst är nästan alla avdrag borta. Arrangören kan dock välja att ha spinnakeravdraget kvar. men då måste det vara inskriven i inbjudan och seglingsföreskrifterna. Om arrangören väljer så kan den också tillåta elektronisk navigations- och kommunikationsutrustning för klassbåtar. I vissa klasser är dessa inte tillåtna.
Jag undrar, har ingen sett att sportbåtar inte finns med längre. Inga reaktioner...
största skillnad är att regel är mer renodlat. Regler för standardbåt gäller för alla båtar som är märkta i tabellen som standardbåt. Regler för klassbåt gäller för alla båtar som är märkta i tabellen som klassbåt. Endast båtar med klassregler som är antagna av ISAF, SSF eller skandinavisk seglarförbund kan blir klassbåtar. Det gäller väl för klassförbunden att kolla om deras klassregeler är antagna, misstänker jag.
Mycket av mått som beräknas (max gennakermått, breddmåtten) har flyttats över till tabellen. PelleL nämnde även att gennakern får nu vara större. de som har den gamla gennakerna kvar kan få avdrag om de söker mätbrev för det. Det blir väl som idag.
Avvikelserna mot grundstandard hanteras via mätbrev. Det gäller i båda riktningar om det är en prestandaförbättring eller -försämring. Det är dock tillåten att vara med om man har mindre segel eller en kraftigare broms under skrovet (fast prop) men vill man få avdrag så får man söka mätbrev.
Via mätbrev är det mesta nu tillåten. Standardbåt och klassbåt har begränsning av antal segel inskrivna i tabellen alt. i klassreglerna. Mätbrevsbåtar kan ansöka i princip om hur många segel då vill. Antalet kommer sedan finas i mätbrevet och SRS-talet baseras på det man har sökt mätbrev för. via mätbrev kan man även söka om man vill blanda gennaker och spinnaker, assymetrisk och symmetrisk spinnaker mm. Visst kommer SRS-talet att påverkas.
Vi får även vänja oss att det är skillnad i SRS mellan en gennaker och en asymetrisk spinnaker. Gennaker ska halsas i centrumlinjen och asymetrisk spinnaker får föras på bom.
visst är nästan alla avdrag borta. Arrangören kan dock välja att ha spinnakeravdraget kvar. men då måste det vara inskriven i inbjudan och seglingsföreskrifterna. Om arrangören väljer så kan den också tillåta elektronisk navigations- och kommunikationsutrustning för klassbåtar. I vissa klasser är dessa inte tillåtna.
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org
Re: SweLYS blir SRS
Att sportbåtar försvunnit har inte jag tänkt på ens, kollade mest vad som skulle påverka min egen...
Men allt det här innebär väl att man måste bestämma sig hur man ska segla sin båt och "spika" en segeluppsättning för hela säsongen....
Förut hade man ju möjlighet att variera beroende på besättning, typ av kappsegling och förväntat väder...
Jag får nog fundera ett tag till på detta för att fatta vad som är bra med det här egentligen..
Men allt det här innebär väl att man måste bestämma sig hur man ska segla sin båt och "spika" en segeluppsättning för hela säsongen....
Förut hade man ju möjlighet att variera beroende på besättning, typ av kappsegling och förväntat väder...
Jag får nog fundera ett tag till på detta för att fatta vad som är bra med det här egentligen..
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing
SWE54 Shorthanded Sailing
Re: SweLYS blir SRS
Då har vi tagit konsekvenserna av nya SRS/SweLYS och beställt en nya Genua1'a.
Förut har vi ju "LYSat ner" vår anmälan i vissa race (tex i Shorthanded där vi kört med 110% fock o SweLYS gennaker), men nu är det ju antingen standard SRS-tal eller mätbrev som gäller - det går inte att ändra mätetal under säsongen.
Skall vi segla på standardtalet så gäller det att hela segelgarderoben är uppdaterad.
Någon annan som har beställt eller är på G att komplettera...?
Förut har vi ju "LYSat ner" vår anmälan i vissa race (tex i Shorthanded där vi kört med 110% fock o SweLYS gennaker), men nu är det ju antingen standard SRS-tal eller mätbrev som gäller - det går inte att ändra mätetal under säsongen.
Skall vi segla på standardtalet så gäller det att hela segelgarderoben är uppdaterad.
Någon annan som har beställt eller är på G att komplettera...?
Re: SweLYS blir SRS
Försiktiga inlägg mot vad som varit i andra forum. Ändringen är mycket bra fast det var okey innan med. Det jag tycker är konstigt är att nya brev eller certifikat eller vad den korekta benämningen kan vara ska förnyas vart år. Det är ju bara ett papper som styrker en båts specifikation. Naturligt för mig är att det gäller lill att något ändras. Jag tycker det är jätte viktigt att det fortsättningsvis är löjligt lätt att delta. Det är mycket pyssel ändå med att få ihop folk och att flytta båt. Nu brukar det ju inte komma så många som bara kör för att det är kul och trevligt och utan att känna press att prestera så skillnaden i antal båtar där vi brukar vara med blir nog inte så stor. Något jag saknar är att det aldrig görs kontroller efter seglingarna eller att det begärs mätbrev. Informationen om hur reglerna fungerar borde också förenklas. I våras bytte en ogenerat från spinne till genaker utan att förstå regeln. Mer än ett undanvindssegel borde inte vara tillåtet så det blir enklare att ha koll. Undrar även hur många som verkligen kommer att mäta sin utrustning och på rätt sätt innan dom skriver på sitt papper. Kanske vore klokt att passa på med att kräva en mätmans stämpel och underskrift som vårt klassförbund alltid gjort. Jag tycker det är fantastiskt kul att tävla mot båtar med olika egenskaper. Lite samma som att i skidåkning välja material efter rådande förhållanden. Dom bästa kommer alltid bra till även om vädret för dagen inte passar. En sporre för andra att se att hantverket är det som i slutändan verkligen gör skillnad. D.
Re: SweLYS blir SRS
Certifikatet får man skriva på och därmed intyga att man förstått reglerna och vilket ansvar man därmed påtagit sig. T.ex att båt, segel och utrustning ska överensstämma med båtdatabladet men det finns inget som hindrar att en mätman kommer ombord ändå och kollar att allt stämmer, det bestäms av arrangören.
Jag tror att som nya reglerna kommer att uppfattas som rättvisare av dom som kappseglar mycket. Men bland som som kappseglar mest på skoj, nån gång ibland, tror jag att det kommer att upplevas som alltför krångligt, speciellt fr.o.m nästa år då certifikatet blir ett krav. Det kommer att snarare minska än öka deltagandet. Att det dessutom kommer att kosta pengar varje år krånglar till det hela ännu mer.
Med det 'nya' SRS-systemet tror man sig kunna öka bredden inom kappseglingen men i själva verket, tror jag, kommer det att bli tvärtom.
/T
Jag tror att som nya reglerna kommer att uppfattas som rättvisare av dom som kappseglar mycket. Men bland som som kappseglar mest på skoj, nån gång ibland, tror jag att det kommer att upplevas som alltför krångligt, speciellt fr.o.m nästa år då certifikatet blir ett krav. Det kommer att snarare minska än öka deltagandet. Att det dessutom kommer att kosta pengar varje år krånglar till det hela ännu mer.
Med det 'nya' SRS-systemet tror man sig kunna öka bredden inom kappseglingen men i själva verket, tror jag, kommer det att bli tvärtom.
/T
Re: SweLYS blir SRS
Snygg sammanfattning! D.
Re: SweLYS blir SRS
Om förändringarna bl.a. syftar till att undvika att en båt anmäls omväxlande med olika segelföring så kan det väl sägas vara OK. Men fortfarande lönar det sig mycket för många båttyper att anpassa besättningens antal till den vindstyrka som prognosticeras. Några hundra kilo till eller från på relingen betyder ofta minst lika mycket som genua eller ej. Om allt annat regleras mera, så varför inte detta?