De hade "bara" ett runtomlysande vitt ljus, och sidolanternor saknades. Det kan inte vara möjligt att det ska krävas sidolanternor på gummibåtar, det är ju praktiskt omöjligt!
Dessutom skulle varenda fiskare jag vet vara olaglig, då de har öppna båtar på 4-5m som går 10-15 knop och endast har ett runtomlysande vitt ljus.
I svenska sjötrafikföreskrifterna står " Rodd och segelbåtar under 7m och 7 knop som av praktiska skäl inte kan föra lanternor FÅR istället ha en elektrisk lampa eller tänd lykta med vitt ljus".
Grattis till oss alla, ska reglerna tolkas så här, bryter alla fiskargubbar och vi gummibåts ägare mot lagen och är således bestraffningsbara!
Läser samtidgt att " Grundregeln är att båtar över 7m längd måste föra sidolanternor, akterlanterna och för motorbåt även topplanterna." (Båtkörkortet sid 62.)
Vad Gäller? Böteslägger KBV på fel grunder? Om det är så, vilket jag tror, är inkompetensen hög på KBV,( vilket jag iof redan visste) och varför reagerade inte På Kryss?
Om det verkligen är ett krav att en gummibåt på 3.5m med maxfart över 7 knop är skyldig att föra sido, akter och topp lanternor, är min stilla undran; HUR DÅ?