Stoppa beväxning på foldingpropeller

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
WhitePearl
Guldmedlem
Kontakt:

Stoppa beväxning på foldingpropeller

Inlägg av WhitePearl » fre 16 jan 2009, 19:57

När man har båten på västkusten, hemvist för havstulpaner "from hell", så är det ett bekant problem med beväxningen på foldingpropellern.

Har ställt frågan på andra forum, och har väl följande altenativ förslagna:
  • Måla med drevfärg (spray): Är av de flesta uteslutet då färgen försvinner direkt.
  • Högpolera och vaxa: Provat en säsong och det funkar INTE
  • Polera och måla med tusch: Provat en säsong, lite bättre än att bara polera
  • Måla med hård kopparfärg ( typ Hempel Hard Racing Xtra): Har fått uppgifter om detta funkar bra med en nogrann grundmålning med primer
  • Elektrolytbehandla (typ): Har fått uppgifter om US patent, med vilka man på kemisk väg kan ge en ytbehandling som stöter bort de små kräken. Vet dock ej vem som kan hjälpa med "behandlingen".
  • Ta bort offeranod på propeller: Principen bygger på att avsöndringen av kopparjoner stöter bort havstulpanerna, känns dock olustigt då avsaknad av anod kan ge andra oönskade effekter.
  • Propshield, vaxliknande produkt: Känns lite dyrt att lägga 495 kr pär säsong på propellern.
Vad är era erfarenheter, finns det någon mirakelmedicin mot påväxningingen?

Fredrik

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Stoppa beväxning på foldingpropeller

Inlägg av Anders S » fre 16 jan 2009, 21:03

Jag kan lägga till: Måla med polerande bottenfärg! Det låter förstås inte klokt, men det verkar som poleringseffekten gör att ingenting fastnar (eller snarare garanterat lossnar). Jag ha målat två lager, och det har knäppt räckt för en sommarsäsong. Att tänka på: det minskar verkningsgraden på propellern genom att ytan blir skrovlig och kör man mycket för motor kommer färgen att slitas bort.
Anders S

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » fre 16 jan 2009, 21:58

Har S-drev med tvåbladig folding från VP.
Propellernavet med bladen är elektriskt isolerat från axeln och drevet, och anoden på drevet är till enbart för själva drevet, inte propellern.

Möjligen skulle propellern klara sig på egen hand, men jag har två säsonger nu sprayat två lager VP drevgrundfärg på nav och blad, och ovanpå det ett lager giftfärg, av så att säga effektiv sort...
Inte en tulpan och färgen sitter kvar.

Ser nu fram emot ett Seawolfinlägg...

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » fre 16 jan 2009, 22:02

Anders S skrev:Jag kan lägga till: Måla med polerande bottenfärg!
Precis så gör vi. Resultatet efter en (lång) säsong ses på bifogad bild.
DSC02314 propeller.jpg
Kanppast någon beväxning
mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » lör 17 jan 2009, 19:33

Orsaken att jag så småningom skrev en bok som bl.a. beskriver detta problem är att det inte är enkelt att förklara det med ett par korta meningar.

Rådet att inte ha kvar offeranod baseras på att propellern verkligen är av riktig marinbronskvalitet och inte någon billigare mässingssläkting. Boken har givit upphov till en hel del mailfrågor och nyligen har en frågeställare gått så långt i sin förtvivlan att han ordnat en professionell metallurgisk analys av Volvo Pentas 3-bladiga foldingpropeller. Denna propeller har offeranoder, men jag vet ännu om den är elektriskt isolerad från axeln eller ej. (Skall kolla vid första bästa båtmässa). Analysen visar att den legering Volvo Penta använder i vart fall ligger mycket närmre mässing än brons, så det är väl därför de har offeranod på den.
Om jag hade tid skulle jag försöka övertyga Penta att byta legering, isolera axel från propeller, slopa offeranoderna och göra sina kunder lyckliga. Fast de får ju då sälja färre reservdelar och offeranoder, så det går nog inte. Såvitt jag förstår det är Volvo Pentas legering undermålig för propelleranvändning.http://www.batteknik.se/vp-prop/vpfolding.html

Exempelvis Alcometallers foldingpropeller är av tillräckligt bra legering för att inte behöva offeranod, den saknar helt sådant, och är elektriskt isolerad från propelleraxeln, i vart fall på S-drevsmodellen. Den funkar exemplariskt att måla med kopparfärg.

Men som sagt, det är faktiskt tjatigt att upprepat skriva om sånt här på forum av olika slag, när det redan är skrivet i bokform för att lite grundligare sprida ljus för de intresserade.

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » sön 18 jan 2009, 21:54

Jag polerar och smörjer in foldingen med vattenbeständigt (winch)fett. Håller åtminstone beväxningen borta under försäsongen.
Sen blir det till att bada/dyka med jämna intervaller för att göra rent propellern (brukar passa på att torka bort slemmet från skrovet samtidigt).

Puff
Diamantmedlem

Inlägg av Puff » sön 18 jan 2009, 23:32

Någonstans har jag hört att Textyl vore bra att spruta på för att förhindra havstulpanerna. Är det någon som kan bekräfta inför vårrustningen om det är bu eller bä?

Puff
Diamantmedlem

Inlägg av Puff » mån 19 jan 2009, 17:08

Tectyl menar jag förstås.

pat
Rookie

Inlägg av pat » mån 19 jan 2009, 17:39

Puff skrev:Tectyl menar jag förstås.
Blanda cayennepeppar i din båtfärg och stryk på. 1 matsked till 1 l färg.
Garanterar inga tulpaner mera!

PA

Puff
Diamantmedlem

Inlägg av Puff » mån 19 jan 2009, 17:52

Cayennepeppar får det bli!

Vagabond
Silvermedlem

Stoppa beväxning på propeller

Inlägg av Vagabond » mån 19 jan 2009, 23:52

Hej

Jag har inga ambitioner att göra en lång "tråd" i detta ämne, men jag vill ändå förmedla ett stycke erfarenhet till forumet inom temat korrosion och propellrar.

Nedanstående skrivet på Vagabond 31 -klubbbens forum. En tråd som skapades för några år sedan. Jag hoppas att den kan bidraga till sjöfarandets väl och ve.

"Det var 2006 som jag började på den här tråden, och experimenterade med att ej använda offeranod på propelleraxeln, utan istället måla propellern med kopparhaltig färg (VC 17). Om man studerar den galvaniska spänningskedjan enligt tidigare resonemang här i forumet, så skall detta räcka för att skydda propellern.

Första året blev resultatet att låsblecket i mässing (Modell Musse Pigg) agerade anod, korroderade och vi var bara en hårsmån från att tappa propellern. Blecket föll som kex i min hand vid demonteringen.

Andra året 2007 hade jag förfärdigat ett låsbleck i rostfritt material från grannens utrangerade diskbänk. Efter säsongen så kunde jag dystert konstatera att blecket var intakt, men att det fanns knappnåls-stora gropar på propellerbladen. Inte många men 8-10 stycken/blad. Propellern hade alltså agerat anod denna gång. Säkerligen med god hjälp av propelleraxeln i RF. Propellern är av "bästa VP kvalitet" från 1985. Men är den tillräcklig?

Teori och praktik gick alltså ej hand i hand denna gång i Västkustens salta vatten. Året 2008 fick allt bli som vanligt igen och anoderna (2st) satt på. Havstulpaneran var tillbaks.

Med en god gammal stekspade i stål från Strömstad så fick de dock stryka på foten. Då går tulpanerna att ta bort om det bara är runt propellern. Snabbt och lätt.

Tja, vad skall man säga? "Gammal är äldst", "Intet nytt under solen "Sådant läder skall sådan smörja hava", "Skomakare bliv..." ?

Mycket nöje

Miguel
Vagabond 31:an "Vattenvind"

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem

Inlägg av matz » tis 20 jan 2009, 07:49

nu har jag hört det här tipset med cayennepeppar i 10 år..finns det ingen som testat och kan redovisa resultat

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 20 jan 2009, 07:50

Om Cayennepeppar: Det viktiga är att man bara blandar Cayennepepparn i en riktigt bra bottenfärg, en sån som fungerar....

Allvarligt: Det finns litet olika knep som brukar presenteras som lösningen på alla växtproblem, till exempel att blanda i olika kemikalier och preparat. Ren logik bör övertyga de flesta om att ifall det finns något ofarligt, billigt och väl fungerande medel, så hade det redan använts i de kommersiella färgerna. Om någon är mycket nöjd med cayennepeppar lovar jag att inte bry mig, men det finns de som föreslår potentare medel än så.

Jag tror som sagt att eroderande färg (polerande) fungerar, bara man kan ta att propellern inte fungerar maximalt bra eftersom bladen blir grova. Att ta bort anoder(na) från propellrar som har integrerade anoder tror jag inte är lämpligt, särskilt inte efter beskedet från Seawolf i en annan tråd. Jag är inte alldeles överraskad att gulmetallen hos Volvo är zinkhaltig, eftersom Volvos propeller gjuts och det gäller att få lämpliga styrke- och gjutegenskaper. Då har man släppt på kraven på korrosionshärdighet och mött upp med anoder i stället. Jag har en propeller med vridbara blad, och skulle aldrig våga ta bort (ersätta) anoden.
Anders S

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tis 20 jan 2009, 10:05

Anders S skrev:Måla med polerande bottenfärg!
Det skriver jag under på. Seglar på ostkusten och är förskonad från allvarligare angrepp (ngn fläck härochdär), men proppen är alltid ren från odjur.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Brendan
Diamantmedlem

Skal

Inlägg av Brendan » tis 20 jan 2009, 10:41

Det här med beväxning blir man aldrig klok på.

Jag tror jag har prövat allt men har aldrig lyckats undgå kraftig beväxning med skal på propeller, propelleraxel och stödbock, trots att båten ligger i Björlanda Kile, där vattnet inte lär ha särskilt hög salthalt, kanske mer sött än salt.

Men för första gången på 40 år fanns det inte ett enda skal i botten, inklusive propeller med tillbehör, vid upptagningen förra året. Orsaken? Kanske att båten förra året inte låg i bräckvatten utan mestadels i en hamn med västkustens högsta salthalt. Märkligt! Axeln hade dessutom förra året offeranod. Alla teorier på ända alltså.

Jag hade tänkt testa cayennepeppar förra året, men trots att jag använde den mest finmalna sorten blev färgen korning och ytan, när jag provmålade botten mycket oslät.

Skriv svar